Välj en sida

Wild kids

I kväll kommer vi att bänka oss framför teven (eller datorn för att vara mer exakt) här hemma. Det är nämligen premiär för en ny säsong av det här fina och sjukt spännande barnprogrammet som jag haft äran att vara redaktör för de senaste åren. Så poppa popcornen och tjuvöppna lördagsgodiset, för snart börjar det!

 

 

Månadens sötsak – FÄRGGLATT

Underbara december är här och julen närmar sig med stormsteg. Men eftersom det fortfarande är alldeles för grått och dassigt ute (åtminstone utanför mitt fönster) tänkte jag att vi skulle hjälpa vinterhumöret lite på traven med en ny utmaning i Månadens sötsak. Så, vad kan vara bättre än att temat för den här månaden blir FÄRGGLATT?!

För att vara med gör man precis som vanligt:

  1. Tillverkar något sött på temat FÄRGGLATT före den sista december, bloggar om det och länkar hit.
  2. Skriver en kommentar här nedanför med länk till sitt bidrag.
  3. När december är till ända samlar jag alla bidrag med bilder och länkar i en enda stor färgsprakande bloggpost.

Härligt va? Mitt bidrag för december blir en riktigt gul saffransglass. Här är receptet:

  • 2 dl standardmjölk
  • 1 ½ dl socker
  • 3 ägg
  • 1 paket saffran
  • 3 dl vispgrädde

Värm mjölken i en kastrull tills den ryker. Vispa under tiden samman socker och ägg och häll därefter den varma mjölken, några droppar i taget, ner i äggsmeten under lätt vispning. Häll tillbaka allt i kastrullen och värm på låg värme under försiktig omrörning tills smeten tjocknar och blir krämig. Ta kastrullen från värmen och blanda ner saffranet tills det löst sig helt och gett smeten en gul färg. Låt blandningen svalna en aning och rör sedan ner den ovispade grädden. Ställ att svalna helt i kylskåpet och kör sedan smeten i glassmaskin eller frys i en burk i frysen. Ta ut i god tid före servering så att den tinar något.

 

Tips för att lyckas med pepparkakshuset

Att bygga pepparkakshus är en av de roligaste jultraditionerna jag vet. Kombinationen pyssel och saker man kan äta är så genial att jag knappt kan ta in det. Tyvärr är pepparkakshusbyggandet förenat med en hel del tålamodsångest och sockerbrännskador för många, vilket är trist. Här är därför några tips på hur man slipper rasande väggar och hopsjunkande tak. Så här gör du för att lyckas med pepparkakshuset!

  • Välj en pepparkaksdeg som du inte är så rädd om. Använd en enkel deg (köpt är helt ok) och spara den fina hemkokta till pepparkakorna som ska ätas.
  • Gör en noggrann skiss i papper. En enkel huskonstruktion kan man göra med tre mallar: Takmall, väggmall och gavelmall och klipp ut (i Julens söta saker finns en mall att rita av om man behöver det).
  • Kavla ut degen så jämnt som möjligt. Detta hjälper till att undvika bucklor och snedgräddning. Degen behöver inte kavlas lövtunt som till kakor, utan kan hellre vara lite tjockare för att bli stabil att bygga med. Lägg på mallarna och skär noga ut två kakor av varje mall (det ska alltså bli sex delar totalt om man gör den här enkla varianten).
  • Lägg delarna försiktigt på plåtar med bakplåtspapper och tryck till eventuella ojämnheter i kanterna med en kniv. Lägg inte bitarna för nära varandra – använd hellre en extra plåt än att försöka trycka in så mycket som möjligt på varje. Grädda delarna något längre än vanliga pepparkakor. De får inte bli mjuka i mitten – då bågnar huset. Låt delarna svalna helt innan du börjar bygga. Montera väggar och gavlar först. Sätt fast takbitarna sist.
 
  • Gör ett bra klister för att sätta ihop huset! Smält ett par deciliter socker i en stekpanna på låg värme. Låt sockret stå på lägsta värme under tiden du monterar huset så att klistret hålls lagom rinnigt. Blir sockret för segt trådar sig klistret och blir svårt att få snyggt. OBS! Less is more med klistret och akta fingrarna! Har man barn som hjälper till kan man klistra med choklad eller fast glasyr istället, med sämre hållbarhet, men också lägre brännrisk som resultat.
  • Dekorera huset med nonstop, geléhallon, chocolate chips i olika färger eller spritsa fina mönster med glasyr (en enkel variant gör man med vispad äggvita, några droppar citron och rejält med florsocker). Glasyren är perfekt som dekorationsklister. Blir det lite hej och hå så är det bara charmigt och pudrar man lite florsocker över alltsammans så syns varken snedspritsning eller ojämna nonstoprader så noga.

Julgodis

Här hittar du recept på massor av julgodis! För vad är julen utan hemlagad knäck, aladdinchoklad och goda karameller? Här har jag samlat mina favoriter bland det hemmagjorda julgodiset och det finns något för alla!

Underbart seg saltlakritskola, massor av knäcksorter, fudge i alla tänkbara smaker, mjuk konfekt, tryfflar och kolor. Givetvis hittar du också klassiker som ischoklad, rocky road, bräck och mozartkulor här. Hur mycket gott som helst, helt enkelt! Ha en riktigt god jul!

Klicka på receptkorten för att komma till recepten!

 

JULGODIS

LAKRITSKOLA

JULGODIS

KNÄCK

JULGODIS

SAFFRANSTRYFFEL

Kryddsnitt

Alla typer av sirapssnitt är verkligen min grej. Dels för att de alltid blir så himla goda, men också för att man bokstavligen rör ihop dem på ett kick. Ni vet när man är sådär godissugen så att man håller på att gå åt, men klockan är för sent för butiken i korsningen och det är för kallt för att ge sig ända upp till nattaffären vid torget? Det är då man gör de här. Och i jultider, som dessa, gör man dem ännu lite godare med underbara julkryddor.

  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 dl socker
  • 2 msk sirap
  • 1 tsk malen kanel
  • lite riven muskotnöt
  • rivet skal från en apelsin
  • 2 dl vetemjöl
  • 1⁄2 tsk bikarbonat

Blanda smör och socker. Rör i sirap och kanel och riv ner ett litet uns muskotnöt (en tre-fyra drag på rivjärnet är fullt tillräckligt). Riv även ner skalet från apelsinen (se för guds skull till att den är ekologisk!) och sist vetemjölet blandat med bikarbonat. Rulla smeten till strängar och platta ut på smord plåt. Grädda i 175 graders värme i cirka 15 minuter. Skär i sneda remsor och låt svalna.

Pin It on Pinterest