30 Dec, 2009 | Övrigt

Köpenhamn är ett av mina absoluta favoritställen, inte minst för de fantastiskt söta små caféerna och restaurangerna. I går hälsade vi bland annat på hos fina The Royal Café, som specialiserar sig på den perfekta blandningen mellan sushi och smörrebröd – smushi. De säljer också minisparkdressar i lycra och så har caféflickorna rosa volangförkläden på sig. Bara det.

29 Dec, 2009 | Efterrätter

Semifreddo – god italiensk efterrätt till nyår och fest!
Nu är vi på väg till Danmark för att fira in det nya året på D’Angleterre i Köpenhamn. Det ska bli fantastiskt roligt och romantiskt och jag planerar att se alldeles Audrey Hepburn-förtjust ut hela tiden. Förhoppningsvis kommer vi också hinna med att handla vackra saker i små butiker, hoppa i noggrant bäddade hotellsängar, åka skridskor och dricka myntate på det söta caféet som jag aldrig minns vad det heter. Därför blir det förmodligen lite mindre aktivitet här på bloggen i några dagar, men jag tänker givetvis inte lämna er utan en sång att dansa till vid tolvslaget och en fantastisk nyårsefterrätt att äta innan dess. Det här är en galet god semifreddo (en lite roligare och mer italiensk form av glass, kan man säga) med maränger, mango, hallon och mörk choklad. Gott nytt decennium käraste, sötaste ni!
-
2
dl
strösocker
-
4
äggulor
-
4
äggvitor
-
5
dl
vispgrädde
-
1
vaniljstång
-
50
g
mörk choklad
minst 70 procent kakao
-
en nypa salt om man vill
-
10 -15
maränger
-
1
dl
hallon
-
1
dl
mango skurna i tärningar
Vispa äggulorna med sockret och fröna från vaniljstången. Rör ner den hackade mörka chokladen, de smulade marängerna och frukten. Vispa äggvitorna hårt (om man vill kan man ha i en nypa salt) och vänd i försiktigt tillsammans med den vispade grädden (den ska vara medelhårt vispad och inte rinna). Rör om varsamt så att allt blandar sig och häll i en form. Jag använde en vanlig sockerkaksform, men det går bra med vad som helst (även portionsformar). Frys i några timmar och servera med mer hallon och mango. Låt semifreddon tina en aning innan servering så att inte frukten är alldeles genomfrusen.
Andra förslag på goda nyårsefterrätter är saffranspäron med hemlagad vaniljglass, vit chokladmousse, pannacotta eller panacotta med rårörda blåbär…
GÖR EN LATARE VARIANT!
Lat mans semifreddo
28 Dec, 2009 | Tårta
Min morfars mor Anna var sömmerska till vardags, men enligt uppgift även grym på att baka. Det här är hennes paradtårta, med äppelmos inuti och slät chokladglasyr på toppen. Det populära receptet har gått i arv till både min mormor och mamma. Ni bara måste testa den!
BOTTEN
-
3
ägg
-
2
dl
socker
-
1
dl
potatismjöl
-
1
dl
vetemjöl
-
1
tsk
bakpulver
GLASYR
-
2
dl
florsocker
-
1-2
msk
kakao
-
2
msk
vatten
-
1
msk
mjukt smör
Vispa ägg och socker. Rör ner övriga ingredienser och häll smeten i en smort tårtform. Grädda i 175 grader i 35 minuter. Dela i tre skikt och bred på äppelmos och vispad grädde i mellanlagren. Blanda socker och kakao och rör i vatten och smör till en jämn, blank smet. Bred över kakan. Jag rekommenderar att göra lite mer glasyr (1 1/2 sats) så att hela kakan blir ordentligt täckt.
Sverigekaka
27 Dec, 2009 | Småkakor

Mammas tunna nötskorpor. Foto: Nicklas Thegerström.
Mamma bakar varje år fantastiska nötskorpor som är helt vansinnigt goda. De tar två dagar att tillreda, vilket jag tycker är ett otroligt charmigt drag hos en kaka. Dessutom blir de mycket sötare och finare än alla andra skorpor jag ätit. Så här gör man.
-
4
ägg
-
3
dl
strösocker
-
1/4
dl
smält smör
-
200
g
hasselnötter
-
5
dl
vetemjöl
Rör ihop ägg och socker. Blanda i övriga ingredienser. Häll i en smord avlång brödform och grädda en timme i 200 grader på nedersta falsen. Låt kallna. Stjälp upp och svep in i en våt, urvriden handduk. Lägg i plastpåse, förslut och låt stå i 12-18 timmar. Skär i tunna skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Rosta mitt i ugnen i cirka 10 minuter i 175 grader.
Mormor Lailas kardemummaskorpor
26 Dec, 2009 | Bröd

Gårdagens hagelstormar inbjöd varken till promenader eller andra utomhusaktiviteter, så därför passade jag på att baka bröd istället. Brödbak är på något sätt både meditativt och lite aggressivt på samma gång. Jag gillar det. Brödet blev dessutom riktigt gott. Fullt av torkad frukt och goda valnötter. Jag har bakat det helt utan jäst, på en hel sats vetesurdeg (recept på surdeg finns här) och låtit det jäsa länge. Fantastiskt goda blir frallorna med smör och någon stark mögelost på.
En sats surdeg
3 dl vatten
3 dl grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl special
1 tsk salt
2 dl grovhackade valnötter
1 dl hackade aprikoser
2 dl gula russin
Blanda surdeg, vatten och mjöl till en rejäl deg. Knåda i salt, nötter och frukt och arbeta degen ordentligt. Låt jäsa länge under duk – gärna flera timmar, men minst tills degen fördubblats i storlek. Baka ut till runda frallor och jäs igen på plåt i minst en timme, gärna mer. Baka, eventuellt med lite grahamsmjöl på toppen, i cirka 12 minuter i 250 grader.