31 jan, 2010 | Fyllning och tillbehör
Vaniljkräm är nog det allra bästa tillbehöret som finns, om ni frågar mig! Jag älskar den i sockriga pariserbullar, gräddiga sommartårtor eller som fyllning i nyfriterade munkar eller muffins. Den här hemmagjorda varianten går inte på långa vägar att jämföra med den där klumpiga sörjan man köper på pulver. Med riktig vaniljstång blir vaniljsmaken helt fantastisk och så är det ju alltid lite extra piffigt med kakfyllningar som inte har en massa E-ämnen i sig. Lätt att göra är den också! Här är mitt recept:

Hemmagjord vaniljkräm
VANILJKRÄM
- 1 vaniljstång
- 2 äggulor
- 3 dl mjölk
- 3 msk socker
- 1 msk potatismjöl
Dela vaniljstången och skrapa i kärnorna i en kastrull. Blanda i de övriga ingredienserna och vispa ihop för hand. Låt blandningen sjuda, samtidigt som du vispar, tills krämen tjocknar. Låt den för allt i världen inte koka eller brännas i botten, utan håll koll på den hela tiden. Låt den sedan svalna och använd i kakor, bullar eller tårtor.
Recipe in English:
Homemade vanilla custard is one of my favorite things to make, because it truly makes anything you bake with it SO much tastier. I use this custard as cake filling, in muffins or donuts and for my favorite vanilla sugar buns. O, just try it!
VANILLA CUSTARD
- 1 vanilla pod
- 2 egg yolks
- 1 1/2 cup milk
- 3 tbsp granulated sugar
- 1 tbsp potato flour
Cut the vanilla-pod and scrape out the seeds into a saucepan. Add the other ingredients and whisk together by hand. Bring to a simmer, while whisking gently, until the custard thickens. Careful not to let it burn to the bottom of the pan! Remove from heat, let cool and use as filling in cakes or buns.
Tips gärna dina vänner om det här receptet! Använd facebookknappen nedanför inlägget för att dela!
För att följa Söta saker på Instagram: klicka här!
För att följa Söta saker på Facebook: klicka här!
31 jan, 2010 | Tårta
Ska man baka en riktigt bra tårta behöver man först och främst en riktigt bra tårtbotten. Det här är min mammas recept och går att smaksätta om man vill, eller baka en dubbel tårtbotten om man vill ha en lite högre tårta. Tårtbottnen är också praktisk att ha i frysen om man skulle bli på oväntat festhumör och vill slänga ihop en snabb gräddtårta utan allt för mycket krångel.

En enkel och god botten med potatismjöl.
TÅRTBOTTEN
- 3 ägg
- 2 dl socker
- 1 dl potatismjöl
- 1 dl vetemjöl
- 1 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker. Rör ner övriga ingredienser och häll smeten i en smort tårtform. Grädda i 175 grader i 35 minuter. Låt svalna och dela i tre skikt.
TESTA OCKSÅ: ANNAS CHOKLADTÅRTA
Annas chokladtårta
29 jan, 2010 | Kladdkaka
Recept på enkel kladdkaka som går snabbt att röra ihop och baka. Kladdkakan har ju blivit lite av Sveriges nya sockerkaka och oavsett hur intresserad man är av bakning har nästan varenda människa någon gång i livet bakat just kladdkaka. Det är ju bara SÅ gott! Här bjuder jag på en vansinnigt enkel, snabb och underbart seg kladdkaka som vem som helst kan lyckas med.

Enkel kladdkaka.

Enkel kladdkaka.
Enligt högst obekräftade källor (rykten och internetskvaller) ska kladdkakan datera tillbaka till det sena 30-talet då en husmor från Örebrotrakten försökte sig på att baka brownies utan bakpulver. Vad som är sant eller inte i den frågan lämnar jag därhän, men det råder ingen tvekan om att den segt kladdiga kakan fick ett enormt uppsving på 80-talet. Sedan dess är den en av våra i särklass mest bakade kakor och verkar aldrig förlora vår kärlek. Kladdkakan går att baka på mängder av sätt. Som den här enkla varianten, med kakao, med smält choklad i, eller varför inte som vit kladdkaka? Som kladdiga muffins och med massor av olika smaksättningar! Missa inte Söta sakers kategori kladdkaka för fler recept!
ENKEL KLADDKAKA
- 2 ägg
- 3 dl socker
- 1 1/2 tsk vaniljsocker
- 1 krm salt
- 4 msk kakao
- 1 1/2 dl vetemjöl
- 100 g smält smör
Vispa ihop allt. Häll i smord form med löstagbara kanter (jag brukar pudra kanterna med kakao innan jag häller i smeten). Grädda i 20-25 minuter i 175 grader.
Några av mina andra favoritkladdkakor hittar du här: KLADDKAKOR.

Här finns andra kladdkakerecept: kladdkaka utan choklad, lyxig kladdkaka, kladdkaka med baileys, vit kladdkaka, kladdkaka med apelsin, kladdkakemuffins eller min personliga favorit – mississippi mud cake.
DELA GÄRNA RECEPTET MED DINA VÄNNER! ANVÄND KNAPPARNA HÄR NEDANFÖR!
27 jan, 2010 | Fyllning och tillbehör

Inget slår hemmagjord mandelmassa till julens alla godsaker eller det nya årets semlor. Så här enkelt gör man den!
MANDELMASSA
- 1 dl socker
- 1 1/2 dl sötmandel
Skålla mandeln genom att låta dem ligga i kokhett vatten en stund. Ta bort skalet genom att trycka på mandlarna så att det lossnar. Mal mandlarna tillsammans med sockret i en mixer eller med en stavmixer. Det är bra att ha ett lock på medan man mixar efter som det stänker något förfärligt. Om det behövs kan man hälla i en liten gnutta vatten på slutet för att få bättre konsistens.
Recipe in English
ALMOND PASTE
Almond paste is used in lots of Swedish pastries, both as a filling (in buns, cakes or semlor) and as a base for candies.
- 1/2 cup granulated sugar
- 3/4 cup peeled almonds
Put sugar and almonds in a mixer and mix until it’s an even dough, easy to shape into a ball. If the dough crumbles – add a teaspoon or two of water to get a better texture. Store in a plastic bag in the fridge.
Bild: Josefin Casteryd från Julens söta saker.
26 jan, 2010 | Glutenfritt, Småkakor
Om inget annat, så lär man sig ödmjukhet av att baka. Det går att dölja sina inre brister ganska lätt i vardagslivet, men när man bakar franska makroner och har världens sämsta tålamod – då syns det.
De här stackarna fick aldrig en chans. Jag klarade nämligen inte av att vänta de obligatoriska 15 minutrarna innan jag hivade in de sjukt fragila små biskvierna i ugnen. Jag tänkte “hur stor roll kan det spela?” och valde en insparad kvart över noggrannhet och omsorg.
Straffet kom utan dröjsmål. De små kakorna sprack något alldeles förfärligt efter gräddningen. Men eftersom de ändå blev alldeles förfärligt goda och söta tänker jag att de trots allt förtjänar en dag i solen. Så här är de – rosenmakroner och blodapelsinmakroner. Med löfte om att jag snarast ska baka nya, som är vackra på utsidan också.

Makroner:
3 dl florsocker
1 1/2 dl sötmandel
3 äggvitor
½ dl strösocker
Några droppar karamellfärgRosensmörkräm:
1-2 msk rosenvatten
50 gram smör
ca 2 dl florsocker
röd karamellfärg
Blodapelsinsmörkräm:
2 msk blodapelsinmarmelad
1 äggula
50 gram smör
Ca 2 dl florsocker
orange karamellfärg
Skålla mandeln genom att låta dem ligga i kokhett vatten en stund. Ta bort skalet genom att trycka på mandlarna så att det lossnar. Mal mandlarna fint i en kvarn och blanda med siktat florsocker (har man ingen “siktare” går det bra med en sil). Vispa äggvitorna hårt så att bunken kan vändas upp och ner utan att den rör sig. Vispa ner sockret och rör sedan försiktigt ner mandelblandningen. Färga med valfri karamellfärg, beroende på smak. Spritsa ut på bakplåtspapper till femkornorsstorlek. Låt vila i 15 minuter – minst! Gör verkligen det! Annars kommer de att spricka och bli som mina. Grädda i 12 minuter i 150 grader, långt ner i ugnen. Låt kakorna svalna. Blanda alla ingredienser till valfri smörkräm. Bred på varannan kaka och lägg en annan ovanpå.