25 jan, 2010 | Övrigt
Söndagar kan vara riktigt fina dagar när de är på det humöret. Kusin Elin och jag började gårdagen med flera timmars brunch med jazz till, på Mosebacke. Och på kvällen bakade jag sockriga rosenmakroner som blev så sneda och spruckna att de måste ätas upp alldeles meddetsamma.

24 jan, 2010 | Bröd

Inspirerad av det här receptet bakade jag en ny typ av kex häromdagen. Jag lade till grovt rågmjöl och sesamfrön och blev väldigt nöjd. Kexen blev jättegoda som alternativ till knäckebröd. De fungerade också väldigt bra med grönmögelost och hemlagad aprikosmarmelad på.
3 dl grovt rågmjöl
½ tsk salt
1 tsk socker
1 tsk bakpulver
En klick smör
½ dl vatten
1/2 dl sesamfrön
Blanda allt (rör i hop bakpulver och mjöl först). Kavla ut med lite mjöl och avsluta med att kavla med kruskavel. Stansa ut runda kakor med hjälp av ett burklock eller liknande. Grädda på bakplåtspapper i 250 grader i fem minuter.
23 jan, 2010 | Bröd


De här nyttiga tekakorna gör jag på rågmjöl och havregryn och formar till lagom stora rutor som inte behöver skäras. Tekakorna blir otroligt saftiga och goda och är mycket lättare att göra än man kan tro.
Så här gör man mina nyttiga tekakor:
- 20 g jäst
- 4 dl vatten
- 2 dl surdeg
- 1 tsk salt
- 1 msk honung
- 3 dl havregryn
- 3 dl fint rågmjöl
- 3 dl vetemjöl
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt surdeg, honung och salt. Rör i havregryn, rågmjöl och så mycket vetemjöl som behövs för att degen precis ska lämna bunkens kanter. Låt jäsa en timme under duk. Arbeta degen på mjölat bakbord. Dela upp den i tre delar och kavla ut varje del – ungefär en centimeter tjock. Stansa ut fyrkanter med hjälp av ett burklock eller skär efter en pappersmall (jag gör mina knappt en decimeter breda). Lägg på plåt med bakplåtspapper och jäs ytterligare en timme under duk. Pensla med vatten och smula över havregryn. Grädda i 250 grader i cirka 10 minuter.
22 jan, 2010 | Övrigt

Ibland går tiden på tok för fort. Alldeles nyss var det höst med mogna päron på träden och bara i går var det nyårsafton och långlediga sovmorgnar så långt ögat kunde se. Och nu plötsligt har flera veckor gått utan att jag riktigt följt med. Innan januari försvinner bort helt skulle jag vilja hinna:
- Baka lika söta macarones som Pâtisserie Natalie.
- Gå på jazzbrunch på Mosebacke med min kära kusin.
- Sammanfatta året som gått i bilder (nyårskänslan kommer liksom inte vara lika purfärsk längre när kalendern visar februari).
- Bestämma vilka balettklasser jag ska dansa med allra bästa Frida under våren.
- Ha mycket mer våffelfrukost i sängen.
- Fara till Gamla stan och leta bra böcker och fina temuggar på English book shop.
- Gå på fleratimmarspromenad i snön och äta söndagsstek med rosiga kinder efteråt.
- Våga börja drömma litegrann om vår.
Är det något annat jag absolut inte får missa?
Bilden tog
Nicklas i höstas innan snön kom.
21 jan, 2010 | Mjuka kakor

Banana bread.
En fantastiskt god sak man kan göra när man råkat köpa alldeles för många bananer som man inte klarat av att äta upp är “banana bread” – som trots namnet är en kaka och inget bröd. Det gör ingenting om bananerna börjar bli bruna och övermogna, man kan använda dem ändå. Det här är mitt favoritrecept, med valnötter i, men det går att variera i oändlighet, med olika sorters nötter, choklad eller grahamsmjöl om man vill det.
-
2
dl
strösocker
-
100
g
smör
-
2
ägg
-
4
dl
vetemjöl
-
1
msk
bakpulver
-
en nypa salt
-
4
medelstora bananer
-
2
dl
valnötter
-
Eventuellt kokos till formen
Smöra en rostfri brödform och pudra den med mjöl eller kokos. Blanda smör och socker och rör sedan ner äggen, ett i taget. Mosa bananerna och blanda ner i smeten. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör ner tillsammans med nötterna. Häll i formen och grädda i 175 grader i en timme. Låt svalna och skär i skivor.
TIPS!
FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM FÖR FLER RECEPT OCH BAKTIPS!