Välj en sida

Mandelmassakakor

Mandelmassakakor

Mandelmassakakor.

Ni kanske sitter och undrar vad man ska göra av all den mandelmassa som man tillverkat och som blivit över när man bakat klart årets semlor. Eller vilken julkaka ni ska baka för maximal mandelsmak. Det ska ni inte behöva göra. De här kakorna är fantastiskt goda och söta och passar väldigt bra att ge bort i present till någon med samma egenskaper. De är också världshistoriens mest lättbakade kakor.

MANDELMASSAKAKOR

  • 200 gram mandelmassa
  • 1 äggvita
  • ev. valnötter till dekoration

Riv mandelmassan på ett rivjärn. Vispa äggvitan ordentligt och blanda ner mandelmassan. Forma till små bollar, tryck ner en halv valnöt i varje kaka och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 10-12 minuter i 175 grader.

Mississippi mud cake

Mississippi mud cake. Bara namnet gör mig lycklig och rusig och fullkomligt destruktivt nostalgisk. Jag älskar allt som på något sätt går att relatera till cajunköket och den här tar mig med långt bort, till kryddiga grytor och plåtmuggar med starkt, segt kaffe i. Till klibbig värme på gnisslande verandor och män i skägg. Till lite för korta kjolar, arga jesuspredikanter och tung, oförlåtligt virvlande blues.

Det här är min egen tolkning av Mississippi mud cake (eller mud pie som den också kallas), som en kladdkaka med marshmallows som fått halvsmälta över den varma kakan. Man bakar den allra bäst till den här sången.

Recept på mississippi mud cake från Söta saker

Mississippi mud cake.

Historien bakom den här kakan är inte helt klar – men man kan ju gissa att namnet kommer av att den bruna och kladdiga kakan liknar leran från Mississippideltat. Enligt vissa källor kom receptet till efter andra världskriget när hemmafruarna i amerikanska södern behövde en kaka med lättåtkomliga ingredienser som var lätta att hitta även i de mest utplockade snabbköp. Så fungerar den ju faktiskt litegrann fortfarande. Det mesta av innehållet går att byta mot lite vad man råkar ha i skafferiet för tillfället.

Jag gör den faktiskt på lite olika sätt varje gång. Ibland med pecannötter (mina favoritnötter), ibland med valnötter. Ibland har jag marshmallows och kokos i kaksmeten, ibland strör jag marshmallowsen på efter gräddning och dränker kakan i kolasås. Man gör som man vill helt enkelt. Här är ett av många recept på den här magiska kakan.

MISSISSIPPI MUD CAKE

KAKA
  • 200 g rumsvarmt smör
  • 3 dl rörströsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl kakao
  • 1 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1⁄2 tsk salt
  • 1 dl pecannötter
  • ev. 1 dl minimarshmallows
GARNERING
  • 1 dl minimarshmallows
  • kolasås

Rör smör, socker och vaniljsocker pösigt. Sikta ner kakaon och rör om ordentligt. Rör ner ägget och därefter mjölet blandat med bikarbonat och salt.Tillsätt sist pecannötterna, brutna i småbitar, och om man vill en deciliter minimarshmallows. Bred ut smeten i en smord och bröad rund form (ca 24 cm i diameter) och grädda i mitten av ugnen i 20–30 minuter i 175°C. Strö över marshmallows medan kakan ännu är varm och ringla över kolasås. Låt svalna och servera som den är eller med vaniljglass.

Här finns andra kladdkakerecept för den som vill göra enkel kladdkaka, kladdkaka med baileys, lyxig kladdkaka, vit kladdkaka, kladdkaka med apelsin och kladdkakemuffins.

Månadens sötsak – kärlek

Söta sakerDet var så fantastiskt roligt att så många av er var med på Månadens sötsak i januari! Och kan ni tänka er att det redan är dags för nästa sötsaksutmaning. Jag vet att det egentligen bara är den 14 februari som är Alla hjärtans dag, men är det inte lite snålt att begränsa sådana saker till bara en dag? Jag tycker det och tänker att det enda rimliga vore att göra hela kalla, mörka februari till Alla hjärtans månad. Därför blir temat för den här Månadens sötsak helt enkelt kärleken. I alla former och varianter. Stor eller smygande. Gammal eller ny. Hemlig, olycklig eller fullkomligt gränslös.

Precis som förra gången går det till så här: Ni vispar ihop något gott på temat Kärlek (vad som helst som ni associerar till!), bloggar om det och länkar hit. Skriv också en kommentar i det här inlägget så att jag ser att ni har bloggat och inte missar någon. När månaden är slut presenterar jag alla era bidrag och länkar till era bloggar. Det vore kul att kunna visa lite bilder på era bakverk också, så ni som kan tänka er att låna ut era bilder kan väl skriva det i kommentaren också. Om man vill lägga till Månadens sötsak-loggan på sin blogg kopierar man någon av koderna som finns här.

Ja, men då kör vi väl. Kärlek för allt vad tygen håller fram till den sista februari!

Mitt bidrag blir små rosa smultronmaränger – formade som hjärtan och uppätna alldeles för fort.

3 äggvitor
2 dl socker
Några droppar ättika
1 liten nypa salt
Ett par droppar röd karamellfärg
Ett kryddmått smultronessens

Skilj ut äggvitorna i en ren och torr bunke (spara äggulorna – av dem kan man till exempel göra vaniljkräm). Droppa i lite ättika (ett kryddmått på sin höjd) och en nypa salt och vispa hårt tills äggen är kritvita och man kan vända bunken upp och ned utan att smeten rör sig. Det går att vispa maräng utan ättika och salt, men jag tycker att de blir lättare att få fina så här. Vispa i sockret, lite i taget. Blanda försiktigt i lite röd karamellfärg och smaksätt med smultronessens. Provsmaka dig fram till rätt mängd – börja med ett kryddmått. Spritsa ut med varfri tyll på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda på 100 grader i en timme (beroende på storlek kan de behöva mer tid i ugnen, marängerna ska släppa från bakplåtspappret när de är klara).

Helt galet mycket polkagris

Månadens sötsak har ju varit polkagris och januari har verkligen varit alldeles fullproppad av spännande polkagrisrecept. Ni har bakat och kokat och hittat på något alldeles vansinnigt mycket gott, vilket verkligen är hur kul som helst! Jag kan inte nog säga hur imponerad och inspirerad jag blivit. I morgon kavlar vi upp ärmarna igen och tar oss an ett helt nytt februaritema. Men först. Här är januari månads fantastiska polkagriskavalkad:

polkagris-600x904.jpg

Erica gjorde chokladgodis med polkagrissmak.

Ellinor gjorde galet charmiga pollymuffins med polkagristopping.

Jennie kom på den här supersöta milkshaken.

Marie-Louise lagade en spännande polkagrisglass.

Stina tillverkade de här söta cupcakesen.

Linn bjöd på den här fina polkagrissufflén.

Sanna har bakat söta små maränger med polkagrissmak.

Sofie har gjort en pepparmintschokladkaka som hon kallar 5 poängar´n.

Ditte bakade chokladkaka med polkagriskanter.

Erika gjorde ljuvliga små polkagrismacarones.

Ingela bakade fina biscotti med polkagris och choklad.

Ann gjorde goda polkatryfflar med vit choklad.

Tess bakade polkagrischokladtårta.

Sandra gjorde polka-co-co.

Malin kom på de här fina rulltårtorna.

Emma bidrog med söta små polkamaränger.

En annan variant av maränger gjorde Mia.

Jättesöta chokladmuffins med polkasmak kom från Loula.

Kristins polkacupcakes hade världens sötaste små blommor på.

Lisa imponerade med lyxiga polkapraliner.

Läckra muffins gjorde Silvia.

Görel gjorde glutenfria polkagriskinderägg.

Emmy gjorde pavlova i finaste polkagrisrosa.

Fanny bidrog med polkagrisfudge.

Lina har bakat smarriga mintkolakakor.

Hanna bidrog med de här ursöta cupcakesen, men små grisar på.

Från Maria kom den här spännande polkagrisrandiga vinbärskakan.

Mimmi gjorde polkagrisparfait.

Sofia bakade fina polkagrisbrownies.

Och Anna Maja gjorde rosasöta polkagrismuffins.

Visst blir man glad! Tack underbara ni!

(Bilden har Supernicklas tagit.)

Marängtårta med hallon och vaniljkräm

Idag har jag bakat världens bästa födelsedagstårta – med maräng ovanpå och hallon och vaniljkräm inuti. Helt makalöst god och och söt att se på, dessutom. Så här har jag gjort den:

Tårtbotten (klicka för recept)

Vaniljkräm (klicka för recept)

Hallonkräm:

  • 3 dl hallon
  • 2 msk florsocker
  • 1 msk potatismjöl
  • Vispad grädde

Marängtopping:

  • 3 äggvitor
  • 1 krm ättikssprit
  • En nypa salt
  • 1 dl socker

Dela tårtbottnen i tre skikt. Bred ut vaniljkrämen på den nedersta delen och lägg den mittersta över. Koka upp hallonen tillsammans med florsockret och potatismjölet och rör tills hallonen mosat sig och blivit krämiga. Bred ut över det mittersta lagret. Vispa grädden och bred eller spritsa över hallonkrämen. Vispa äggvitorna med ättika och salt tills de blivit maränghårda och vita (du ska kunna vända på bunken utan att marängen rinner ut. Vispa i sockret, lite i taget. Lägg den översta tårtbottensdelen på plåt med bakplåtspapper och bred över marängsmeten. Gör små toppar här och var så att den får lite struktur. Grädda i 8-10 minuter i 175 grader. Marängen ska vara mjuk inuti och lite brun och krispig på topparna. Lägg försiktigt locket över tårtan. Garnera med hela hallon.

Pin It on Pinterest