Välj en sida

Härliga höstbestyr

Precis just nu är det den allra bästa tiden på året, om ni frågar mig. Det är nu man får ta hand om alla vackra frukter och bär som man skördat och hitta sätt att spara dem inför en lång, kall vinter. Jag älskar när hela köket fylls av blåbärsdoft och varm marmelad och man får trava kylskåp och skafferi fulla av hemlagade godsaker. Här är några av mina bästa hösttips:


Nu är fläderbären mogna att plocka och göra fläderbärssaft på. Världens vitaminkick och lika god varm som kall.

Söt ättiksgurka är något av det bästa jag vet och att konservera dem är nästan lika trevligt som att äta dem.

Vackra nypon torkar man enkelt själv och lagar underbar nyponsoppa på när kvällarna blir kallare.

Av alla frysta blåbär och hallon gör jag underbar drottningsylt att ha på frukostgröten i vinter.


Och av nerfallna äpplen gör jag tonvis med sötsyrligt äppelmos.

Bild 1, 3, 4 av Nicklas.

Bananbakelser

Mina favoritbakelser alla kategorier är bananbakelser. Kanske mer för glasyrens och vaniljkrämens skull än för bananernas. Men det jag gillar allra bäst är att man faktiskt ganska lätt kan göra de ljuvliga bakelserna själv. Så här går det till.

bananbakelser10

Bananbakelser. Foto: Josefin Casteryd från boken Sött från förr.

BANANBAKELSER

BAKELSER

GARNERING

  • 1 dl florsocker
  • några droppar vatten
  • 50 g mörk choklad
  • ½ msk rapsolja

Baka petit choux enligt anvisningarna (eller ta upp önskat antal ur frysen och tina). Klipp av toppen på varje bakelse och spara locket. Skär bananen i skivor och lägg i botten av varje bakelse. Gör vaniljkrämen (så här gör man egen hemgjord vaniljkräm) och bred ett lager över bananerna. Vispa grädden och klicka ut över vaniljkrämen. Lägg på bakelselocken. Blanda florsockret med några droppar vatten till en tjockt rinnande glasyr. Värm rapsoljan i en kastrull och smält chokladen i den. Ringla glasyr och choklad över bakelserna.

Chokladkola

I kväll har vi suttit på bagelbageriets uteservering och druckit kaffe och bagel för kanske sista gången i år. Efter dryga två timmar vann dock kylan över det goda samtalet och nu tänker jag spendera resten av kvällen med hett te och nykokad chokladkola till vampyrberättelser på tv. Receptet på chokladkola har jag fått för många år sedan av Anna och sedan dess har jag nästan alltid en plåtburk av dem i köket. Hur lätta som helst att göra och himmelskt goda. Så här gör du chokladkola:

  • 50 g smör
  • 1 dl ljus sirap
  • 3 dl socker
  • 3 dl grädde
  • 100 g mörk choklad (minst 70%)

Koka smör, socker, grädde och sirap i en stor kastrull tills smeten klarar ett kulprov (häll en sked kola i kallt vatten och se om den går att forma till en kula). Ta av från värmen och blanda i den krossade chokladen. Häll ut på bakplåtspapper och skär i rutor.

Hasselnötskakor

Jag tycker att småkakor är en otroligt bra present att ta med sig när man är bjuden på kalas. Dessa hasselnötskakor är väldigt enkla att tillverka och blir fantastiskt söta att ge bort i en fin burk eller påse. Och om man inte orkar ställa sig och baka innan festen kan man istället göra en kakmix av de torra ingredienserna (malda nötter, socker och potatismjöl) med intruktionerna: “Blanda med ett lätt uppvispat ägg, klicka ut på smord plåt och grädda i 200 grader i 8 minuter”.

Hasselnötskakor

100 g hasselnötter
1 dl socker
1 tsk potatismjöl
1 ägg
Eventuellt några extra hasselnötter till garnering

Mal nötterna i en mandelkvarn. Vispa upp ägget lätt och blanda med övriga ingredienser och de malda nötterna. Klicka ut på smeten på en bakplåt med bakplåtspapper och tryck ner en hel hasselnöt i mitten av varje kaka. Grädda i 200 grader i ungefär 8 minuter.

Knaprig äppelpaj

Idag är det en sådan där riktigt magiskt fin höstsöndag här i Stockholm. En alldeles perfekt dag att ta på sig finkappan och gå till vallokalen och rösta. Det ska jag göra alldeles strax. Och sedan ska jag bjuda på knaprig äppelsmulpaj med gräddig vaniljsås till:

äppelpaj

6-7 små äpplen
½ dl grovhackade hasselnötter
2 msk socker
½ tsk kanel

1½ dl havregryn
1½ dl vetemjöl
3 msk socker
100 gram smör

Skala och skär äpplena i skivor och lägg dem i en smord form. Strö över hackade hasselnötter, socker och kanel. Blanda samman rumsvarmt smör med havregryn, mjöl och socker och smula ut över äppelskivorna. Grädda i 200 grader i 20-25 minuter. Servera tillsammans med hemlagad vaniljglass eller vaniljsås.

Pin It on Pinterest