17 sep, 2010 | Övrigt

I kväll har vi suttit på bagelbageriets uteservering och druckit kaffe och bagel för kanske sista gången i år. Efter dryga två timmar vann dock kylan över det goda samtalet och nu tänker jag spendera resten av kvällen med hett te och nykokad chokladkola till vampyrberättelser på tv. Receptet på chokladkola har jag fått för många år sedan av Anna och sedan dess har jag nästan alltid en plåtburk av dem i köket. Hur lätta som helst att göra och himmelskt goda. Så här gör du chokladkola:
- 50 g smör
- 1 dl ljus sirap
- 3 dl socker
- 3 dl grädde
- 100 g mörk choklad (minst 70%)
Koka smör, socker, grädde och sirap i en stor kastrull tills smeten klarar ett kulprov (häll en sked kola i kallt vatten och se om den går att forma till en kula). Ta av från värmen och blanda i den krossade chokladen. Häll ut på bakplåtspapper och skär i rutor.
16 sep, 2010 | Mjuka kakor
Det finns fantastiskt många saker som är bra med tidig höst. Men det allra bästa måste ändå vara att man kan plocka vackra små äpplen ut vått gräs i trädgården och laga allt från mos till ljuvlig paj av dem. Den här äppelkakan är en av mina favoritäppelkakor – superenkel att göra och praktisk att frysa in om man vill det. Servera den varm, skuren i generösa rutor, med hemlagad vaniljglass till.

50 g smält smör
2 ägg
2 dl socker
2 3/4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
3 medelstora äpplen
kanel
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker. Rör samman vetemjöl och bakpulver för sig och rör ner i äggblandningen. Tillsätt det smälta smöret och mjölken under omrörning. Häll i en långpanna klädd med bakplåtspapper (ca 30 X 20 cm). Skär äpplena i tunna klyftor, vänd dem i kanel och stick ner dem i rader i kakan. Grädda i 175 grader i 30 minuter. Skär i rutor och servera med glass eller vaniljsås.
15 sep, 2010 | Bokbak
Igår kom den. Den allra första kopian av boken som Nicklas och jag har jobbat med sedan i våras. Det är en alldeles surrealistisk känsla att faktiskt kunna ta på den och bläddra i den! Inom några dagar kommer den finnas till försäljning i affärer och på nätet (på Adlibris till exempel) och det ska bli sjukt spännande att se vad ni tycker allihop. Tills dess kan jag bara inte låta bli att visa några bilder som Nicklas tog under vår högtidliga första genombläddring:





14 sep, 2010 | Övrigt
Nu så!
Helgens tävling har genererat fem lyckliga vinnare av varsin biljett till
Bokmässan i Göteborg i slutet av september. Biljetterna kommer på posten inom kort. Här är de vinnande tipsen/recepten:
Lisa delade med sig av sitt recept på ostcreme:1 dl creme fraiche
150 gram grovt riven Falbygdens ost 1872 (eller västerbotten etc.)
ngn matsked flytande honung
flingsalt
Mixar den lite lätt med mixerstav men inte helt slät. Har den på nybakat bröd, gärna något mustigare som kavring!
Linda tipsade om hur man gör whoopie pie cookies. Hennes recept hittar man
här.
Sanne tipsade om att samla på måttsatser i plast (ni vet sådana där små knippen med decilitermått, matskedsmått och teskedsmått), ta isär dem och placera måtten i de burkar eller paket där man förvarar bakingredienser. En matsked i kakaopaketet, en tesked i bakpulverburken och så vidare. Väldigt smart tips tycker jag!
Ann skickade in sitt bästa recept på en lättare måltid:
En stor eller tre små kokade rödbetor
En portion kokad quinoa
Fetaost i olivoljemarinad
Färsk basilika
Några skivor kalkon
Och Örjan bjöd på ett spännande recept han ärvt efter sin mor. Ostkaka med squash:
6 hg grovt riven squash
2 ägg
2 dl grädde
2 msk socker
½ tsk salt
3 msk maizenamjöl
10 hackade sötmandlar
5-10 droppar bittermandelolja
Blanda samman alla ingredienserna och häll i ugnssäker form. Grädda på första falsen i 175°-
200° ca 1 tim.
Serveras som vanlig ostkaka med sylt och grädde.
Grattis! Och tack alla ni andra som skickade in fina tips och recept. Hoppas att vi ses i Göteborg ändå!?