Välj en sida

Bilder från bokmässan

Igår kväll kom jag tillbaka till Stockholm igen. Alldeles vimmelkantig och lyckorusig efter en fantastiskt rolig Bokmässa – full av intervjuer och trevliga möten. Boken sålde slut i förlagets monter och kakorna som jag och Marita på förlaget hade bakat försvann minst lika fort. Men bäst av allt var alla ni som kom och hälsade på under fredagen och lördagen. Så vansinnigt kul att få träffa er i verkliga livet och höra vad ni tycker om boken och bloggen!

Ni som inte hann ta er till Göteborg i helgen är varmt välkomna på bokkväll här i Stockholm i morgon klockan sju. Kom! Det bokbläddring och mingel och bakglada människor för hela slanten!

Fler bilder från mässan finns på Söta sakers facebooksida. Var du där och tog egna bilder som du vill dela med dig av? Gör det här!

Hemmagjord senap

senap

Hemmagjord senap med honung.

Ett förträffligt sätt att komma undan konserveringsmedel och färgämnen i vardagen är att göra sin egen senap och ketchup. Hemgjord senap är förvånansvärt enkelt att tillaga och smakar så otroligt gott att man undrar om den alls har något släktskap med den köpta. Den här varianten gör jag med honung för att få lite extra sötma mot det starka.

 

HEMMAGJORD SENAP
  • 1 påse bruna senapsfrön 26 g
  • 1 påse gula senapsfrön 26 g
  • 1 tsk salt
  • 1 msk socker
  • msk vitvinsvinäger
  • 2 msk olivolja
  • 1 msk flytande honung
  1. Häll senapsfröna i en skål och slå över kokande vatten så att de täcks helt. Låt stå över natten. Sila fröna och blanda ner socker, salt och vinäger. Mixa med stavmixer tills fröna gått sönder och blandningen antar en flytande konsistens. Rör ner honung och olja och mixa ytterligare en stund. Häll upp på ren, torr burk med lock och förvara i kylskåpet.

 

TESTA OCKSÅ: EGEN KETCHUP!

Ketchup

Lördagslänkar

I dag är det Bokmässa för hela slanten för min del. Om ni är i stan (Göteborg) och har vägarna förbi finns jag i den här montern under hela dagen. Om inte kan det kanske passa bra med lite trevlig lördagsläsning. Här är några favoritposter från veckan som gått:

Härliga minitårtor från Bakverk och fikastunder.

Vackra köksdetaljer från Aprill aprill.

och rabarbertips från söta Ennui.

Ha en fantastiskt god lördag!

Bild av Nicklas.

Vita chokladpraliner med nötkrokant

Idag far jag ner till Göteborg för att vara med på Bokmässan. Kom förbi och säg hej om ni ska dit! Här kommer jag att hålla till. Som färdgodis har jag med mig några av de godaste praliner jag någonsin varit med om – vita chokladpraliner med nötkrokant. Man gör dem såhär:

VITA CHOKLADPRALINER

Gör nötkrokant enligt receptet här. Smält chokladen i ett vattenbad under omrörning. Ta av från värmen och rör ner tills smeten svalnat något. Rör ner den krossade krokanten. Häll smeten i silikonformar eller klicka ut på bakplåtspapper och ställ i kylen någon timme. Ta pralinerna ur formen när de stelnat helt.

Bilderna har Nicklas tagit.

Välkommen på bokfest!

sota-saker2.jpg

Eftersom det ändå är en väldigt festlig tilldragelse att ge ut en kakbok är det väl inte mer än rätt att ställa till med någon sorts kalas, tycker jag. På tisdag nästa vecka (alltså den 28 september) ordnar Nicklas och jag därför en blygsam bokfest här i Stockholm. Ni är alla varmt varmt välkomna! Kom och säg hej, prata en stund och fira med oss! Böcker kommer givetvis att finnas till försäljning och signering för den som skulle vilja det.

Tid och plats: Göken, t-bana Fridhemsplan (karta finns här) klockan 19.00

Mer information finns på Söta sakers facebooksida, där man också kan gå in och osa till evenemanget. Hoppas vi ses!

Pin It on Pinterest