16 Dec, 2009 | Bröd

Fikonbröd med nötter.
Jag var ute efter ett nyttigt, men ändå saftigt och sött bröd när jag experimenterade mig fram till detta goda fikonbröd och det blev precis som jag önskat mig! Fikonen bidrar med sötman och nötterna och solrosfröna gör frallorna knapriga och rejäla.
Jag gör de här frallorna på surdeg, men det går såklart fint att göra dem på enbart “vanlig” jäst också. Anpassa i så fall eventuellt med lite mer degvätska och jäst.
-
25
g
jäst
-
2
dl
surdeg
-
4
dl
vatten
-
2
msk
honung
-
1 1/2
tsk
salt
-
1
dl
linfrö
-
1
dl
solrosfrö
-
2
dl
finhackade blandade nötter
-
1 1/2
dl
torkade fikon
-
3
dl
grovt rågmjöl
-
4-6
dl
vetemjöl
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt salt och honung. Blanda ner surdeg, lin- och solrosfrö, nötter, fikon och rågmjöl. Tillsätt vetemjölet, lite i taget (använd inte mer än vad som behövs för att degen ska släppa bunken) och arbeta till en fast deg. Jäs under duk i en timme. Baka ut på mjölat bakbord till små frallor. Jäs igen under duk i en timme och grädda i 250 grader i 10-12 minuter.
Surdeg
14 Dec, 2009 | Bröd

Vitt surdegsbröd.
Jag bakar det här brödet med yoghurt, men vill man ha det helt vegetariskt utesluter man bara den och anpassar med att skära ner på mängden vetemjöl. Ett tips är att skiva det och frysa in det och sedan använda som ett alternativ till formbröd när man vill göra varma mackor, bruschetta eller rostat bröd.
-
25
g
jäst
-
4
dl
vatten
-
1 1/2
dl
surdeg
-
1
dl
naturell yoghurt
-
1
tsk
havssalt
-
1
msk
olivolja
-
1
dl
fint rågmjöl
-
10-12
dl
vetemjöl
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt, salt, olja, yoghurt och eventuellt surdeg. Rör i mjölet, lite i taget, och bara tillräckligt för att få en lättarbetad deg. Jäs i en timme under duk. Arbeta ut på mjölat bakbord och forma till limpor som sedan skruvas. Jäs igen - i minst 30 minuter. Grädda i 225 grader i 25-30 minuter. Riktigt fin skorpa får man om man har en het plåt under bröden som man häller en kopp vatten på innan man stänger luckan.
SÅ GÖR MAN EGEN SURDEG:
Surdeg
13 Dec, 2009 | Frukt och bär
Sirapsäpplen måste vara det vackraste och vintrigaste man kan göra i matväg. De känns så vansinnigt Dickens och Harry Potter. Och lite Snövit och de sju dvärgarna om man är på det humöret. Jag blev inspirerad av den här fina bloggen och gjorde dessa igår. De blev väldigt juliga tycker jag. Och precis så söta som de ser ut.

Sirapsäpplen med Snövitkänsla.
-
2
dl
strösocker
-
1
dl
vatten
-
1
dl
ljus sirap
Blanda och koka allt i en gryta eller stekpanna tills sockret smält och sirapen är seg, men inte brun. Doppa äpplena helt i sirapen och låt dem svalna på fat. Om man inte tycker att de blir kladdiga nog kan man doppa dem flera gånger och låta dem stelna lite däremellan.
Vaniljglass