Välj en sida

Födelsedagskalas

Kan ni tro det? I dag fyller den här bloggen faktiskt ett år. Och det har verkligen varit ett fantastiskt roligt år, med väldigt mycket sötsaker, spännande projekt och framför allt otroligt många fina kommentarer och mejl från er som läser! Här är några minnen från året som gått:

I september skrev jag bloggens allra första inlägg. Och så plockade jag fallfrukt tillsammans med Nicklas som jag gjorde saffranspäron och äppelmos av.

I oktober var det dags att plocka nypon som jag torkade och lagade tonvis av hemkokt nyponsoppa av.

I november var Josefin på besök och vi jobbade med julbaksreportage.

I december for mor och jag på vinterpicknick. Jag kokade mängder av julkola och gjorde vintriga sirapsäpplen.

Vi firade nyår i Köpenhamn och fyllde januarimörkret med hembakat knäckebröd, semlor och blåbärsvåfflor.

I februari bakade jag kardemummabullar och gjorde persikopaj.


I mars började resan mot en egen kokbok och jag tillbringade dagarna i köket med bokbak och fotografering.

I april fortsatte bokbaket , vi for på fjällsemester och jag gjorde stekpannebröd och sagosoppa.

I maj firade vi Mors dag med tung chokladkaka och det blev vår i min barndomsskog.

I juni blommade syrénerna och jag gjorde glass av dem och bakade bröd av färska nässlor.

I juli gjorde jag fläderglass med jordgubbar av alla vackra fläderblommor. Och så åkte jag på långsemester.

I augusti plockade jag vinbär med morfar och gjorde svartvinbärssaft, röd vinbärssaft och vinbladssaft. Och så åkte jag på ännu mer semester.

Och vips var det september igen och dags för höst, syltkok, boksläpp och andra spännande saker!

Jag hoppas att ni har haft ett lika trevligt år som jag! Och att ni hänger med mig ett tag till…

Syltgrottor

Till de här syltgrottorna använde jag den fantastiskt goda vinbär- och hallonsylten som jag gjorde för ett tag sedan av sommarens infrysta bär. Givetvis går det att baka syltgrottor med vilken sylt som helst, eller om man hellre vill det, baka syltgrottor med chokladfyllning.

Recept: Syltgrottor

Ingredienser

Så gör du:

  1. Rör samman smör och socker till en jämn massa.
  2. Rör därefter ner vaniljsåspulver, vetemjöl och bakpulver.
  3. Forma kakdegen till runda bollar och lägg dem i pappersformar (vanliga bullformar går bra).
  4. Tryck små urgröpningar i mitten av varje kaka och klicka i lite sylt.
  5. Grädda i 175 grader i 10-12 minuter.

Lördagslänkar

Hösten är här, hörrni. Jag gillar det. Löven börjar långsamt täcka gränden där jag bor. Fläderbären hänger tunga och svarta över trappan. Till och med maten blir vackrare. Här är några exempel:

Höstfina lökar hos Clara.

Morotsmuffins från Helena.

Och underbara höstbilder från Fyra årstider.

Ha en fin lördag allihop!

Honungschalle

Det judiska paradbrödet challe (eller challah som det ibland stavas) går att baka efter otaliga recept. Till vardags brukar det flätas ungefär såhär, men det går också att göra till ett runt brytbröd för lite festligare tillfällen som till exempel nyår. Jag bakar den här varianten, med honung,  i en helt vanlig kakform med löstagbar kant – mest för att det är så barnsligt enkelt. Det blir fantastiskt gott att äta bara som det är, med lite salt på. Eller att doppa i en mustig höstsoppa om man hellre vill det.

challe-honung

CHALLAH MED HONUNG

  • 25 g jäst
  • 4 dl vatten
  • 1 tsk salt
  • ½ dl honung
  • 1 ägg
  • 2 msk smält smör
  • ca 12-14 dl vetemjöl
  • uppvispat ägg till pensling
  • vallmofrön

Rör ut jästen i det ljumna vattnet. Blanda i salt och honung. Tillsätt ägget, det smälta smöret och arbeta in så mycket av mjölet som behövs för att degen ska bli fast, men inte mer än så. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Baka ut och forma till åtta frallor. Placera dem med lite mellanrum i en mjölad rund form med löstagbar kant. Låt brödet jäsa under duk ytterligare 30 minuter. Pensla med vispat ägg och strö över vallmofrö. Grädda långt ner i ugnen först  i 10 minuter på 200 grader och sedan i ytterligare 20 minuter på 175 grader.

Vinn biljetter till bokmässan!

Snart är det dags för den stora, underbara Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Massvis med böcker och författare och seminarier och spännande jippon under några intensiva dagar. Jag kommer att vara där med den nya boken (som då kommer att finnas i verklig fysisk form, kan ni tänka er?!) under fredagseftermiddagen och lördagen den 24-25 september. Det kommer finnas massor av roliga saker att se om man gillar böcker och det vore fantastiskt kul om ni kom förbi och sa hej!

Jag har fått fem extrabiljetter till mässan som jag tänkte dela ut till några av er som vill komma. Så här enkla är tävlingsreglerna: Skicka ditt bästa kökstips eller recept till mig på theresia.erneborg@gmail.com senast måndag den 13 september. Och glöm inte att skriva vilken adress biljetten ska skickas till om du vinner! Sedan väljer jag ut mina fem favoriter och publicerar vinnarnas tips och recept här på bloggen.

Biljetterna gäller för en dags inträde på mässan, som är öppen för allmänheten fredag eftermiddag till söndag kväll (24-26 september). Givetvis kan man köpa biljetter på plats också om man inte vinner, men vill komma ändå. Här, i Gullers förlags monter, hittar ni mig under fredagen och lördagen. Hoppas vi ses!

sota-saker2.jpg

Uppdatering: Tävlingen är avslutad. Vinnarna presenteras här.

Pin It on Pinterest