8 sep, 2010 | Godis
Att göra egen nötkrokant är inte alls särskilt svårt och dessutom är den fantastiskt god att ha i exempelvis hemgjord glass eller chokladpraliner. Den här varianten gjorde jag när jag och Nicklas ställde till med stort godisbak häromdagen. Det är Nicklas som har tagit de pedagogiska bilderna.

Nötkrokant. Foto: Nicklas Thegerström.
-
1
dl
strösocker
-
1
dl
sötmandel eller valfria nötte
Hacka sötmandeln. Häll sockret i en stekpanna och smält det. Låt det puttra på låg värme tills det blir kolasegt och ljust brunt. Häll i nötterna och rör kraftigt. Stjälp upp på bakplåtspapper och låt svalna. Krossa med kniv eller hammare till små bitar. Använd som dekoration, i glass eller chokladgodis.

Foto: Nicklas Thegerström.

Foto: Nicklas Thegerström.
TIPS!
GILLA GÄRNA SÖTA SAKER PÅ FACEBOOK FÖR FLER BAKTIPS OCH GODA RECEPT!
7 sep, 2010 | Bokbak
Något av det roligaste som finns är att få jobba tillsammans med sina vänner. Särskilt när man som jag har turen att vara vän med några av världens allra bästa fotografer. Som Josefin, Nicklas och Janne till exempel.
För ett tag sedan fick min fantastiskt begåvade vän Jenny och jag chansen att jobba ihop igen och ta pressbilder till förlaget. Hur kul som helst! Så här blev resultatet.

5 sep, 2010 | Övrigt
Nu är det inte alls särskilt långt kvar tills boken som Nicklas och jag har jobbat med halva våren och sommaren är färdig. Om bara några veckor är den beräknad att anlända från tryckeriet. Här är några sidor som en liten försmak på hur den kommer att se ut. Och här, på Adlibris, kan man bevaka den och köpa den så fort den är klar. Gör det!



4 sep, 2010 | Blogginspiration
I dag far jag till Småland för att länsa mina föräldrars trädgård på äpplen och fynda loppissaker. Här är lite blogginspiration för er som väljer att stanna inne i värmen istället:
Sana gör alltid de sötaste och mest arbetade godsakerna. Nu senast broderade små kakor. Vackert!
En trevlig blogg som blandar bakat och mat är Yasemins kök. I veckan bjöd hon bland annat på chokladkaka med kokostäcke.
Och i Emmas kök bakades det härliga äppelhinkar.
Hoppas ni får en trevlig lördag!
