15 Dec, 2010 | Godis
Den söta randiga julkonfekten med choklad som jag gjorde härom veckan går att variera på massvis med olika sätt. I samband med julreportaget som Josefin och jag gjorde förra helgen testade jag en version av mintkonfekt som blev hemskt god. Vill man smaksätta den på andra sätt, går det också bra. Några droppar citronolja (anpassad för bakning – använd för Guds skull inte någon smaksatt olivolja), bittermandelolja eller apelsinblomsessence blir exempelvis fantastiskt gott.

Mintkonfekt. Foto: Josefin Casteryd
MINTKONFEKT
- 1 dl grädde
- 1 dl vetemjöl
- 5 dl florsocker
- 2 ½ dl sötmandlar
- 2-3 bittermandlar
- några droppar pepparmyntsolja
- grön, lila och rosa karamellfärg
Vispa ihop grädde och mjöl i en kastrull och koka upp under omrörning. Rör tills smeten släpper från kastrullen och ta den sedan från värmen och ställ åt sidan att svalna. Skålla och skala mandeln, torka den noga med en kökshandduk. Mal dem i en mandelkvarn och blanda med det siktade florsockret. Rör samman med den svalnade mjölsmeten till en fast marsipanliknande massa. Smaksätt med några droppar pepparmyntsolja (smaka av efter hand så att du får en lagom stark mintsmak). Dela degen i två lika stora delar och färga dem i olika färger med några droppar karamellfärg. Kavla ut till två lika stora fyrkanter. Varva på varandra och skär i rutor.
14 Dec, 2010 | Efterrätter
Det här är en fantastiskt trevlig liten efterrätt så här i jultider. Särskilt om man, som jag, älskar allt som smakar pepparkakor. Jag använder mitt vanliga recept på pannacotta, som är nästan löjligt enkelt, och adderar lite hemgjorda pepparkakskryddor.
Pannacotta är en italiensk efterrätt som baseras på grädde och olika smaksättningar. Vad kan gå fel där liksom?! Det är en nästan löjligt enkel dessert som jag gör väldigt ofta – särskilt när jag inte riktigt har tid att komma på vad jag ska servera. Jag använder alltid gelésocker istället för gelatin i min variant, vilket gör att pannacottan blir helt vegetarisk.

Pepparkakspannacotta. Foto: Josefin Casteryd.
PEPPARKAKSPANNACOTTA
Koka upp och låt koka under lätt omrörning i en halv minut. Fördela i glas och ställ att svalna så att pannacottan stelnar. Garnera eventuellt med lite mandelspån eller söndersmulade pepparkakor.
13 Dec, 2010 | Julrecept
Det är faktiskt inte alls särskilt svårt eller krångligt att göra sin egen saftglögg. Har man dessutom någon flaska svartvinbärssaft över från sommarens saftkalas är detta ett utmärkt sätt att använda den. Servera den varm, med russin och mandel, eller kall, med några isbitar och en skiva apelsin. Eller ännu bättre – häll den i en trevlig flaska och ge bort som present! Bilden har Josefin tagit till årets julbaksreportage i tidningen Dagen.

Saftglögg. Foto: Josefin Casteryd
SAFTGLÖGG
- 1 l utspädd svartvinbärssaft
- 8 st kardemummakärnor
- 2 st kanelstång
- två stora skal pomerans
- 10 st kryddnejlikor
- en bit torkad ingefära
Krossa kardemummakärnor och kryddnejlikor lätt i en mortel. Bryt pomeransskal och ingefära i grova bitar. Lägg allt tillsammans med kanelstängerna och saften i en kastrull. Låt blandningen sjuda utan att koka i en timme. Provsmaka för att se till att glöggen fått en lagom kryddig smak. Sila noga och häll på ren, torr flaska. Värm före servering.
FÖLJ MIG GÄRNA PÅ INSTAGRAM OCH FACEBOOK FÖR ÄNNU FLER SÖTA SAKER!
12 Dec, 2010 | Övrigt
Man kan göra mycket mer med de traditionella julsmakerna än att baka saffransbullar och pepparkakor. Här är sju recept som gör julen lite godare.
Låt julnötterna få smaka lite sötare i år! Ett fint och enkelt julgodis.

Att krydda glassen med saffran är både gott och fantastiskt vackert. Med hallonröd sås till blir den dessutom julens färggladaste efterrätt.

Eget knäckebröd blir godare än allt annat. Särskilt med julig kanelsmak.

Vackra juläpplen med sirapsglasyr fungerar både som dekoration och sötsyrligt mellanmål.

Inlagda små gråpäron som blivit alldeles gyllengula av saffran är något av det finaste man kan ha i kylskåpet. Perfekta att servera som efterrätt med en kula vaniljglass.

Julkryddad och värmande äppelcider är en av julens allra bästa drycker om ni frågar mig. Hur enkel som helst att tillaga, dessutom.

Skorpor är ett måste under julen. Jag gör flera varianter, men en av mina favoriter är min mormors, som man kan baka med kardemumma eller kanel, beroende på vad man gillar bäst.

Ha en härlig baksöndag!
Bild 1, 3 och 5 av Nicklas Thegerström. Bild 2 och 7 av Josefin Casteryd.
11 Dec, 2010 | Blogginspiration
Ibland drabbas jag utan förvarning av en kraftig och allvarlig USA-längtan. Då ringer jag oftast någon av mina vänner från collegetiden. Tillsammans drömmer vi oss tillbaka och pratar om mat och bakverk i timmar. För det är framför allt där minnena sitter – i smakerna och dofterna.
Jag älskar det amerikanska köket. För all sin storslagenhet och totala ovilja att vara lite eller lagom. För att allt får vara mycket mer och krämigare och sötare där. Därför blir den här veckans länkar en resa ner för Memory Lane, med bakinspiration från andra sidan Atlanten.

Superkladdiga chokladbrownies från Honey and Jam.
Banana cream pie med salt kolasås från Lick My Spoon.
Fudge med choklad och stora valnötter från Brown Eyed Baker.
Och å-så-underbara kastanjekakor från Smitten Kitchen.
Kakan på bilden är en av mina favoriter, Chocolate chip cake, som Nicklas fotat en gång i tiden. Ha en underbar lördag!