24 aug, 2014 | Småkakor

Om man har fina små kakformar i plåt som man inte vet vad man ska göra med, så är sådana här små mördegskakor med mandelfyllning ett hett tips. De känns som någonting från mormors tid, tycker jag, och så är de ett bra sätt att få användning av alla fina bär som finns i frysen efter sommaren.
- 150 g rumsvarmt smör
- 3 1/2 dl vetemjöl
- 1 dl socker
- 1 ägg
- mandelmassa
- 1 äggvita
- valfria bär
Blanda smör, mjöl, socker och ägg till en deg och lägg den i kylskåpet en liten stund. Riv mandelmassan, vispa upp äggvitan lite lätt och rör ihop till en smet. Tryck ut den kylskåpskalla degen som skal i små plåtformar och fyll dem med mandelblandningen. Tryck ner några bär i mitten av varje kaka och grädda i 10 minuter i 225 graders värme.
23 aug, 2014 | Övrigt
Bra och annorlunda kokböcker är, som ni säkert redan vet, en sak som jag verkligen gillar att samla på. Mitt senaste fynd är en bok med recept inspirerade av de ingredienser som skog och trädgård har att bjuda på. Fantastiskt trevlig, särskilt om man är en lika inbiten skogsskördare som jag. “Det vilda köket” heter den och får bli veckans boktips!

22 aug, 2014 | Mjuka kakor
Perfekta fredagskakan – mjuk kolakaka med syrliga hallon till! Trevlig helg!
- 2 ägg
- 3 dl brunt muscovadosocker eller rörsocker
- 3 dl vetemjöl
- 1/2 tsk bakpulver
- 1 tsk vaniljsocker
- 150 g smält smör
Blanda alla ingredienser och häll smeten i en smord form med avtagbara kanter. Grädda i 175 grader i cirka 30 min. Servera med syrliga blåbär eller hallon.
21 aug, 2014 | Glutenfritt, Tårta

Jag gillar egentligen allt som på något sätt inkluderar maräng. Jag har nästan alltid ett par marängtårtbottnar hemma (hembakade eller köpta) för att snabbt kunna svänga ihop en riktigt söt tårta närhelst andan faller på. Den här gjorde jag förra veckan efter ett långt korrekturpass när energinivån krävde mer än en kopp kaffe.
bottnar
- 3 äggvitor
- 2 dl socker
- några droppar ättika
- en nypa salt
fyllning
- 2 dl lemon curd
- 3 dl vispgrädde
- massor av hallon
- mynta att dekorera med
- Skilj ut äggvitorna i en ren och torr bunke (spara äggulorna – av dem kan man till exempel göra vaniljkräm).
- Droppa i lite ättika (ett kryddmått på sin höjd) och en nypa salt och vispa hårt tills äggen är kritvita och man kan vända bunken upp och ned utan att smeten rör sig. Det går att vispa maräng utan ättika och salt, men jag tycker att de blir lättare att få fina så här.
- Vispa i sockret, lite i taget.
- Bred ut smeten försiktigt till två runda bottnar på plåt med bakplåtspapper.
- Grädda på 100 grader i en timme (eventuellt längre, bottnarna ska släppa från bakplåtspappret när de är klara).
- Varva lemon curd, vispad grädde och hallon på bottnarna och bygg ihop till en tårta.
- Garnera med mynta.