8 feb, 2015 | Tårta
Att experimentera fram nya kakor och bakverk är verkligen bland det roligaste jag vet. Särskilt när man får gå loss och skapa riktigt festliga saker. De senaste dagarna har jag testat några nya tårtor som blivit himla bra om jag får säga det själv. Särskilt gillar jag den här hallonstinna historien som kommer att passa vansinnigt bra till champagne på Alla hjärtans dag. Receptet och fler bilder kommer i nästa vecka.
Ha en fin söndag, kära ni!

7 feb, 2015 | Bakelser
Den 17 februari är det Fettisdagen – årets bästa bakelsedag om ni frågar mig (det borde för övrigt finnas fler bakelsedagar). Fram tills dess gäller det att äta så många semlor som det bara går, för när de försvinner dröjer det ett helt år tills man får chansen nästa gång. Här har jag samlat mina bästa semmelrecept – både klassiska semlor med mandelmassa och en massa nymodiga varianter – allt för att alla ska hitta sin favoritsemla. Min är nog en klassiker, serverad som hetvägg (alltså med varm mjölk).
Vilken är din bästa semla?
Klassiska semlor

Semlor med chokladkräm och nougatrippel

Vaniljsemlor

Enkla wienersemlor

Hasselnötssemlor med nutella

6 feb, 2015 | Godis
Jag har sådan vansinnig helgpepp just nu att jag nästan imploderar! Den här helgen ser jag fram emot det där som inte blivit av på alldeles för länge, nämligen allmänt degande. Degandet är en nästan förlorad konstform som har så sjukt många hälsofördelar att den borde skrivas ut på recept. Så här går det till:
Man tar på sig något riktigt mjukt och slappt (långkalsonger i för stor storlek är ett säkert kort) och bunkrar upp med godis, nypoppade popcorn och en stor kanna te. Sedan faller man ner i soffan tillsammans med någon man gillar (obs att denna person också bör vara klädd i samma anda för att degandet ska bli totalt) och kollar på något man blir glad av. Till exempel Melodifestivalen. Eller gamla antikrundanrepriser från svt-play. Personligen tänker jag satsa på ett välbehövligt netflixmaraton med deckartema.
Här är några tips på godsaker som hjälper degandet på traven. Klicka på länken under varje bild för att komma till receptet:

Coca-cola-kolor

Världens godaste lakritskola

Blåbärspraliner

Saltlakritstryffel

Vit chokladtryffel med kokoslikör
Ha en underbar oproduktiv helg!
6 feb, 2015 | Fyllning och tillbehör

Eftersom februari är årets kortaste månad finns ingen tid att förlora. Vi drar igång Månadens sötsak på momangen! Den här gången hoppas jag få ta del av era bästa tillbehör. Ni vet, den godaste tårtfyllningen, glassen, toppingen, sylten eller en vaniljsås som får en att glömma själva äppelkakan. Temat för månadens utmaning blir alltså: TILLBEHÖR.
Så här gör man för att vara med i bloggutmaningen:
- Bloggar om sitt bästa tillbehör och länkar till det här inlägget.
- Skriver en kommentar här nedanför med länk till sitt bidrag
- När februari är slut samlar jag alla bidrag och länkar i en enda inspirerande bloggpost
Har man ingen blogg, men är sjukt sugen på att visa världen sina bakskills kan man vara med i #bakcirkeln på instagram istället. Där är temat just nu bröd och bullar och för att vara med taggar man @sota.saker och instagrammar något på temat under hashtaggen #bakcirkeln.
Mitt bidrag till Månadens sötsak den här månaden blir utan tvekan livets bästa och enklaste chokladglasyr. Jag har den på allt och den har aldrig gjort mig besviken.
- 200 g naturell cream cheese
- 5 dl florsocker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1/2 dl kakao
Blanda allt och spritsa eller bred över muffins, tårtor, kakor, bröd – you name it.
5 feb, 2015 | Mellanmål, brunch och frukost

Så värst fattiga är inte de här riddarna. De är mer som de där pråliga riddarna i kostymfilmatiseringar med tornerspel (typ Ivanhoe) där riddarna mest är riddare for show, men egentligen helst vill bära lans och fin brynja på en vit häst till publikens jubel. Det som skiljer dessa fattiga riddare från de gamla vanliga är en viktig detalj – nämligen chokladmarmelad.
Chokladmarmelad är den enda vägen till frälsning. Gör den idag – du kommer aldrig att ångra dig! För när man har chokladmarmelad kan man göra dessa:

- 6 vita brödskivor (formfranska eller rostbröd)
- ca 1/2 dl chokladmarmelad (receptet hittar du här)
- 2 ägg
- 3/4 dl mjölk
- smör till stekning
- rörströsocker att doppa riddarna i
- ev. lingon eller andra bär
Skär bort kanterna på brödskivorna (eller stansa ut stora runda mått av dem). Lägg ihop dem två och två med en rejäl klick chokladmarmelad emellan. Vispa upp två ägg lite lätt och blanda med mjölken. Doppa bitarna ordentligt i äggstanning och stek på medelhög värme i en stekpanna tills de fått färg på båda sidor. Doppa dem direkt efter stekning i strösockret så att de blir sockriga runtom och dekorera eventuellt med lite bär. Servera genast.
