4 feb, 2015 | Bakelser

Det här är förmodligen den snabbaste vägen från semmelsug till färdig semla. Med hjälp av smördegsplattor, mandelmassa och grädde skapar man sig superenkla och vansinnigt goda wienersemlor i ett nafs.
Här är det galet enkla receptet som räcker till två semlor.
WIENERSEMLOR
- 6 smördegsplattor
- 1/2 dl mandelmassa
- 1 1/2 dl vispgrädde
- florsocker

Tina smördegsplattorna och lägg dem på varandra i två högar med tre plattor i varje. Pensla lite vatten mellan plattorna så kladdar de ihop sig fint. Kavla inte ut dem eller platta till dem. Stansa ut en stor rund bit av varje smördegshög med hjälp av en stans eller ett stort glas (bitarna som blir över kan man platta till och göra smördegschips av, men mer om det en annan dag). Grädda på plåt med bakplåtspapper på 175°C i 10 minuter och låt sedan svalna på galler. Skär av toppen med en vass brödkniv och fyll semlorna med mandelmassa, uppblandat med en matsked grädde. Spritsa över vispad grädde och lägg på locket. Pudra över florsocker.
OBS! Det är inte säkert att det som kallas smördeg innehåller smör. Vill man undvika palmolja och få till riktig smörsmak på sina semlor är det värt att ta en extra titt i innehållsförteckningen. Jag har hittat riktig smördeg på Hemköp och Picard, och det finns säkert på fler ställen!

3 feb, 2015 | Godis

Jag var ganska business minded när jag var barn. Jag och min kompis i huset mittemot brukade starta nya affärsrörelser varje helg. Vi knackade dörr och sålde nybakta rågbullar på lördagmorgnarna. Ordnade tipspromenader och kattcirkus med saftiga entréavgifter. Vi lånade ut våra Wahlströmsromaner i stans enda vinstdrivande bibliotek och tillhandahöll allehanda vardagstjänster såsom cykelbud, hundpassning, detektivarbete, skönsång och make up-konsultation.
Egentligen fanns bara en drivkraft – godis. Så fort kassan översteg priset på tre salta S och ett rör hårda lakritskarameller var tog vi cyklarna ner till kiosken och gjorde slut på rubbet.
Den som inte besitter ett lika stadigt cash flow kan med fördel göra sina egna lakritskarameller. Här är mitt recept.
- 2 dl flytande honung
- 2 tsk lakritspulver (eller 2 msk av sådan lakritsessens som man har i lakritsshots, om man vill ha saltare karameller)
- ev. lite svart karamellfärg
Koka honungen på medelhög värme – den får inte brännas – tills den når en temperatur av 175°C. Rör ner lakritssmaksättningen mot slutet av kokningen. Ta från värmen och rör eventuellt ner karamellfärgen. Häll i pralinformar av silikon eller droppa ut i små pölar på bakplåtspapper. Låt svalna och stelna, lossa från formen och förvara i en fin burk.


3 feb, 2015 | Blogginspiration
Å, vad kul det har varit att få ta del av era favoritbakverk den här månaden! Temat för Månadens sötsak var ju just FAVORITER och nu har jag fått en hel del nya som bara väntar på att prövas. Här är månadens bidrag.
Citron- och vallmomuffins från Blomster och bakverk

(mer…)
2 feb, 2015 | Tårta
Ibland är det vansinnigt enkelt att göra de finaste tårtorna. En av mina favoriter är en superenkel mangoglasstårta som görs på mango och yoghurt och dekoreras med fina enkla melonkulor. Jag tycker själv att den blir fantastiskt fin och faktum är att den känns nästan hälsosam när man tittar på ingredienslistan.
Man kan antingen använda färdigfryst mango i bitar eller skära färsk mango i tärningar och frysa in om man hellre vill!

Mangoglasstårta.

Mangoglasstårta.



MANGOGLASSTÅRTA
- 15 digistivekex
- 100 g smör
- 400 g frysta mangobitar
- 2 dl mangoyoghurt (hittar man inte mangoyoghurt går det bra med till exempel vaniljyoghurt)
- 1 honungsmelon
- 10 vindruvor
Krossa digistivekexen och blanda med smöret i en mixer. När smeten blivit till en kladdig boll är den klar. Tryck ut digistivedegen i botten av en osmord springform (cirka 15 cm i diameter). Blanda de frysta mangobitarna (de ska alltså inte tinas först) med mangoyoghurten och mixa i en mixer med knivtillsats eller med hjälp av en stavmixer till en jämn glassmet. Bred denna över digistivebottnen, täck formen med plastfolie och ställ i frysen i ett par timmar. Gör kulor av honungsmelonen med hjälp av ett kuljärn och skala vindruvorna. Ta ut glasstårtan i god tid före servering så att den hinner mjukna. Dekorera med melonkulor och vindruvor och servera. Jag toppade skapelsen med några rosa marsipanbollar för ännu mer färg – recept på dem finns här.

GILLA GÄRNA SÖTA SAKER PÅ FACEBOOK FÖR FLER BAKTIPS OCH GODA RECEPT!
1 feb, 2015 | Bröd, Glutenfritt
Det här är tveklöst det snabbaste knäckebrödet man kan göra. Det tar på allvar inte längre än en kvart från att man kommer på att man vill göra det tills att det är klart!
- 3 1/2 dl fiberhavregryn (för glutenfritt knäcke, använd glutenfria havregryn!)
- 1/4 tsk salt
- 2 ägg
- lite flingsalt
Blanda havregryn och salt i en bunke. Vispa äggen lätt och rör ner till en kladdig smet. Sprid ut med hjälp av en kniv eller palett på en plåt med bakplåtspapper så tunt som möjligt. Strö över lite flingsalt och grädda i 175°C i cirka 10 minuter. Låt svalna och bryt eller skär i bitar.
