12 feb, 2015 | Bullar
Förra veckan lovade jag ju dyrt och heligt att jag skulle visa hur man gör wienerbröd från grunden. Faktum är att det dröjde ganska länge innan jag själv vågade mig på att baka just wienerbröd. Man har ju hört hur himla segt och tidskrävande det är och blivit lite avskräckt liksom. Men när jag väl prövade visade det sig vara ganska lätt och framför allt riktigt kul.
Det här receptet kommer från min morfars mor Anna och är ett av många helt fantastiska recept från hennes tid som finns med i boken Sött från förr. I Annas anteckningshäfte, som jag haft glädjen att ärva, står receptet på wienerbröd inklämt på en halvsida, nonchalant nedklottrat som vore det något man tog sig an lite sådär med vänsterhanden, medan man gjorde en kopp kaffe och planterade om pelargonerna. Jag tror att det är den respektlösa inställningen till wienerbrödsbakande som gör att de blir så bra.

Bild: Josefin Casteryd, Sött från förr
WIENERBRÖD
- 300 g smör
- 50 g jäst
- 2 1⁄2 dl mjölk
- 1 ägg
- 1⁄2 dl strösocker
- ca 8 dl vetemjöl
FYLLNING
PENSLING
GLASYR
- 2 dl florsocker
- 1–2 msk vatten
Skär smöret i nio skivor och lägg dem att mjukna i rumstemperatur. Smula ner jästen i en bunke och slå över den kalla mjölken. Rör tills jästen löst sig. Blanda därefter ner ägg och socker och större delen av vetemjölet. Degen får gärna vara lite kladdig och behöver inte bli lika fast som när man bakar vanliga vetebullar. Ställ bunken i kylen i tio minuter.
Kavla sedan ut degen till en halvcentimetertunn rektangel. Lägg smörskivorna på ena halvan och vik den andra över. Kavla mycket försiktigt, så att inte degen spricker, till en ny rektangel. Vrid den ett kvarts varv och vik ihop i tre delar. Kavla ut på nytt och upprepa en gång till. Låt degen vila i kylskåpet i ytterligare 15 minuter och kavla därefter ut den igen.
Skär i cirka två centimeter breda remsor och sno ihop till åttor eller kringlor. Låt dem jäsa på plåt i en timme och fyll sedan groparna i kringlorna med sylt och vaniljkräm. Vill man göra wienersemlor av dem kan man baka dem som knutar och grädda dem utan fyllning. Pensla kanterna med äggvita och grädda i 250 grader i cirka tio minuter eller tills wienerbröden fått en gyllenbrun färg. Rör ihop ingredienserna till glasyren och ringla över wienerbröden när de svalnat.
11 feb, 2015 | Tårta
På lördag är det Alla hjärtans dag. Dagen då alla människor förenas i sin kärlek till tårta. I år går jag all in med den ärtigaste och puffigaste lilla rosa tårta man någonsin skådat. Så här blev den.



Receptet då? En enkel tårtbotten bakad i en hög, smal form, raspberry curd, hallonsylt, vaniljkräm och grädde och marsipan på toppen. Så här:
TÅRTBOTTEN
- 3 ägg
- 2 dl socker
- 1 dl potatismjöl
- 1 dl vetemjöl
- 1 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker. Rör ner övriga ingredienser och häll smeten i en smort tårtform (jag använde en hög form med en diameter på 15 cm). Grädda i 175 grader i 35 minuter. Låt svalna och dela i fyra skikt.
FYLLNING
Gör raspberry curd, hallonsylt och vaniljkräm enligt recepten (klicka på respektive länk för att komma till recept) och vispa grädden. Bred lite av vispgrädden och sylten på understa lagret, vaniljkrämen på nästa och halloncurden på nästa. Lägg på locket. Bred resten av grädden jämnt över hela tårtan.
DEKORATION
- rosa marsipan
- hallon
- minimaränger
- florsocker
Kavla rosa marsipan till ett tunt täcke och lägg över tårtan (viktigt att det är grädde under!). Dekorera med hallon och minimaränger och pudra över florsocker



10 feb, 2015 | Blåbär, Mellanmål, brunch och frukost

Den här blåbärsdrömmen har räddat mitt blodsocker åtskilliga gånger. Min kära mor hade den som sitt paradmellanmål och bara själva doften kastar mig tillbaka till alla de där gångerna man kommit hem rödmosig från skidtur eller uteritt och varit så hungrig att man nästan svimmat på hallmattan. Den funkar fortfarande som livräddare när man inte vet vad man ska laga till kvällsmat eller mellanmål. Bilden är tagen av Josefin Casteryd och kommer från vår första bok tillsammans – Sött från förr.
- 2 ägg
- 8 dl mjölk
- 1 tsk salt
- 4 dl vetemjöl
- 1 msk smält smör
- 2 dl blåbär
Vispa ägg och fyra deciliter av mjölken. Vispa ner salt och vetemjöl till en slät massa. Blanda ner resten av mjölken och smöret. Häll i en stor gjutjärnsstekpanna som tål ugn (man kan klä in den med bakplåtspapper för att minimera disken). Strö blåbären över pannkakan och grädda i 225 grader i 30–40 minuter.
9 feb, 2015 | Övrigt
Måndagar är min stora planeringsdag. Då lägger jag upp veckans arbete och summerar den förra. Det är sjukt viktig med planering, när man frilansar, eftersom man (eller i varje fall jag) lätt flyter iväg annars och duttar med några saker här och några saker där, eller stressar livet ur sig med något som man egentligen har tid att göra i lugn och ro.
Att skilja på jobb och fritid är en av de saker som jag fortfarande har svårt för. Det är så himla lätt att fritiden blir mer jobb, eftersom jobbet är så roligt och eftersom jag har svårt att släppa projekt som jag dragit igång förrän de är klara. Förr planerade jag på söndagar – men en del av kampen för en tydlig fritid är att flytta veckoplaneringen till en arbetsdag. Även om det då känns som att en halv arbetsdag går förlorad.
Den här veckans planering ser så galen ut att jag skrattat rakt ut flera gånger när jag gått igenom den. Den kommer att behöva bantas radikalt för att bli rimlig. Jag tror jag börjar med att stryka skafferistädningen och går direkt på eftermiddagsfikat istället.

8 feb, 2015 | Övrigt
Söndagkvällar är så underskattade. Denna tänker jag fylla med hembakat bröd, goda ostar, te och fler timmar amerikansk dejting-tv. Hoppas att ni får det minst lika bra!
