15 feb, 2010 | Bullar, Efterrätter
Ni har väl inte missat att det är den riktiga fettisdagen imorgon? Om ni inte tjuvstartade i god tid, som jag gjorde, så är det hög tid att börja planera årets intag av fastlagsbullar nu. Vill man baka semlor själv kan man göra så här.
Just nu funderar jag en hel del kring bakboken som jag håller på att skriva ett synopsis till. Jag undrar om den ska innehålla brödrecept också, eller om jag ska fokusera på söta saker, som saft, sylt, glass och kakor. Vad tycker ni? Och vad tror ni om att ha med små tipsrutor här och var med bra “husmorsknep”? Vill man ha det? Sedan undrar jag också om ni tycker att det är finast med mycket bilder och färre recept, eller om man helst vill ha så många recept som möjligt?
Ha en fin måndagkväll, käraste ni!

15 feb, 2010 | Bröd
Om man vill ha ett riktigt fiberrikt och rejält bröd ska man baka med kruskakli. Man kan tro att de här frallorna skulle bli tunga och tråkiga, men tvärtom blir de faktiskt riktigt fluffiga och saftiga. Så här gör man dem:

- 3 dl vatten
- 20 g jäst
- 3 dl surdeg (jag använde en variant av den här, där jag blandat i rågmjöl vid de senaste matningarna)
- 1 msk honung
- 1 tsk salt
- 1 1/2 dl kruskakli
- 7-8 dl vetemjöl
- 1 dl valnötter
Rör ut jästen i vattnen och rör ner surdegen. Blanda i kruskakli, honung, salt och vetemjöl tills degen är arbetbar. Knåda sist i valnötterna (om man vill kan man bryta isär dem lite grovt innan). Jäs i en timme under duk. Baka ut till en plåt avlånga frallor (de kan med fördel vara lite större). Jäs igen under duk, pensla med lite vatten och grädda sedan i 250 grader i 10-12 minuter.
14 feb, 2010 | Kladdkaka

Lyxig kladdkaka med härligt chokladtäcke.
I dag är det Alla hjärtans dag. Därför tänkte jag passa på att sprida lite extra mycket kärlek och det görs som bekant bäst med riktigt riktigt mycket choklad och en riktigt lyxig kladdkaka. Den här kladdkakan är för folk som verkligen gillar mörk choklad och mycket av det. Servera den gärna med hemmagjord vaniljglass.
LYXIG KLADDKAKA
- 100 g smör
- 100 g mörk choklad
- 2 ägg
- 2 dl socker
- 2 tsk vaniljsocker
- 2 1/2 dl vetemjöl
CHOKLADTÄCKE
- 1/2 dl vispgrädde
- 100 g mörk choklad
Rör ägg, vaniljsocker och socker. Smält smöret, rör 100 gram av chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter. Baka i 15-20 minuter i 200 grader. Låt svalna. Hacka de andra 100 grammen choklad fint. Koka upp grädden och ta den sedan genast från plattan. Rör ner chokladen i grädden och fortsätt röra tills smeten svalnat något och blivit slät. Bred ut jämnt över kakan och ställ i kylen så att täcket svalnar och stelnar.
Här finns andra kladdkakerecept för den som vill göra enkel kladdkaka, kladdkaka med baileys, vit kladdkaka, kladdkaka med apelsin, kladdkakemuffins eller min personliga favorit – mississippi mud cake. Se också kategorisidan för kladdkaka.
Vit kladdkaka
12 feb, 2010 | Småkakor
Jag fick ett helt fantastiskt brev igår från en läsare som heter Anna. Hon skrev att hon tyckte om den här bloggen och att hennes dotter Agnes nyligen vaknade mitt i natten av mardrömmar och vägrade somna om förrän hon blivit lovad kakor härifrån. Syltkakor är tydligen hennes favorit och som av en händelse hade jag de här blodapelsinsyltkakorna på lager. Så de här är till dig Agnes! Och givetvis går det bra att byta blodapelsinmarmeladen mot exakt vilken sylt man vill.
175 g smör
1 dl socker
1 ägg
3 1/2 dl potatismjöl
Blodapelsinmarmelad
Florsocker
Rör ihop smör och socker och tillsätt ägg och potatismjöl. Smeten ska vara som potatismos i konsistensen ungefär. Häll inte i mer mjöl, även om den verkar lite lös! Forma till små bollar och lägg på smord plåt. Tryck små fördjupningar i varje boll och fyll med blodapelsinmarmelad. Grädda i 175 grader i 15 minuter och pudra över florsocker när kakorna svalnat något.



Här är Annas brev, som gjorde min dag igår. Tack alla ni andra också, som skriver så snälla brev. Ni är världens finaste läsare!
Hej!
Först av allt; vilken fin blogg och vad du är duktig! Jag blev så glad när jag hittade dig, och ännu gladare för din skull när jag läste att du ska få ge ut en bok. Det är inget tvivel om att det såklart blir en succé! Jag kollar in bloggen varje dag och delar frikostigt med mig av adressen till faktiskt alla som kommer i min närhet. Jag hinner egentligen baka alls så mycket som jag önskar, men drömma en stund är ju också gott. Hittills har jag testat saltlakritstryffeln som obegripligt nog inte vill stelna utan fick ätas från smörpappret direkt ur frysen. Och pestokexen som blev galet smuliga och torra, vilket inte var helt fel det heller, eftersom man då fick ta på ett extra lager med gott smör.
Jag har tre småtjejer som också gärna drömmer framför din blogg. Häromnatten drömde Agnes 5 år mardrömmar och ville inte sluta gråta förrän jag sömningt lovat att vi ska baka något från din blogg. Syltkakor, hulkade lillan. Men när jag nu tjuvtittat finns där inga sådana. Har du något recept på detta på gång tro?
Keep on bakin’
A
11 feb, 2010 | Kladdkaka

Underbara kladdkakemuffins. Välj mellan mörka och ljusa muffins!
Kladdkakemuffins gjorde jag förstås också under min närmast vansinniga bakextravaganza nyligen. Då provade jag två typer av muffins. Den ena är en klassisk kladdmuffins med kakao, som serverades mig första gången på ett barnkalas i min tidiga ungdom och som tog det småländska grannskapet med storm. Den andra är en variant på mjölkchoklad – något lenare och krämigare i smaken. Välj själv – eller baka båda!
KLADDKAKEMUFFINS
KLASSISKA KLADDKAKEMUFFINS
- 2 ägg
- 3 dl socker
- 1 1/2 tsk vaniljsocker
- 1 krm salt
- 4 msk kakao
- 1 1/2 dl vetemjöl
- 100g smält smör
Rör ihop allt. Häll i muffinsformar. Grädda i 20-25 minuter i 175 grader.
LJUSA MUFFINS
- 100 g smör
- 100 g mjölkchoklad
- 2 ägg
- 2 dl socker
- 2 1/2 dl vetemjöl
Vispa ägg och socker lätt. Smält smöret, rör ut chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet. Häll smeten i muffinsformar. Baka i 15-20 minuter i 200 grader.
Andra kladdkakor värda att baka är vit kladdkaka, kladdkaka med apelsinchoklad, snabb och enkel kladdkaka, kladdkaka med baileys och mississippi mud cake. Missa inte heller kategorin Kladdkaka
TESTA OCKSÅ: CHOKLADMUFFINS
Chokladmuffins
Häromdagen bakade jag en massa olika sorters kladdkaka här hemma, så förbered er på en kavalkad av kladdkakor på Söta saker framöver (jag ska givetvis försöka portionera ut dem så att vi inte storknar av all choklad).
Det här är en fantastiskt lättgjord och god kladdkaka, för den som gillar sådana. Kladdkakan har ju blivit lite av den nya sockerkakan i Sverige och oavsett hur ointresserad man är av bakning har nästan varenda människa någon gång i livet bakat just kladdkaka. Några av mina favoriter bland kladdkakorna är apelsin-choklad-kladdkaka, mississippi mud cake och vit kladdkaka, men recepten på dem kommer en annan dag. Det här är den gamla hederliga klassiska varianten.

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl flytande smör (eller 100g smält smör)
Vispa ihop allt. Häll i smord form med löstagbara kanter (jag brukar pudra kanterna med kakao innan jag häller i smeten). Grädda i 20-25 minuter i 175 grader.