Välj en sida

Äppelbröd för kalla dagar


Det här brödet bakade jag som komplement till grönsakssoppan förra veckan. Det var yrvinter och snön hade trängt innanför kängorna och gjort strumpbyxfötterna blöta och kalla. Det behövdes helt enkelt något rejält och varmt för att rädda kvällen. Eftersom det här brödet bara tillåts jäsa en gång och får se ut lite som det själv önskar går det fort att göra och blir dessutom riktigt ordentligt gott. Det rivna äpplet ger ingen direkt smak, men gör att brödet blir extra saftigt.

4 dl vatten
20 gram jäst
2 dl surdeg
Ett rivet äpple
1 tsk salt
2 dl rågmjöl (grovt)
5-6 dl vetemjöl

Rör ut jäst och surdeg i vattnet. Blanda i det rivna äpplet och rågmjölet tillsammans med saltet. Rör i vetemjöl (inte mer än var som behövs) och arbeta degen ordentligt. Låt jäsa i minst en timme under duk. Sätt ugnen på 225 grader, med en plåt i. När ugnen blivit varm, lämpa försiktigt upp degen på plåten (med bakplåtspapper emellan), pensla med lite vatten och grädda i 25-30 minuter. Jag drog upp värmen till max (275 grader på min ugn) de sista fem minutrarna för att få en riktigt hård skorpa.

Kokostoppar

Kokostoppar recept

Kokostoppar. Goda och glutenfria.

Kokostoppar är en riktig favorit som alltid fanns med på alla kalas när jag var barn. Den är fortfarande hur god som helst. Så här gör jag mina kokostoppar.

KOKOSTOPPAR

  • 2 ägg
  • 1 ½ dl strösocker
  • 50 g rumsvarmt smör
  • 5 dl kokosflingor

Vispa ägg och socker. Häll i kokosen och smöret och rör ihop till en smet. Klicka ut på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i 10-12 minuter.

TESTA OCKSÅ: KOKOSSOCKERKAKA

Mjuk kokossockerkaka

Kladdkaka med apelsin

Det är svårt att riktigt förklara hur god den här kladdkakan är. Det är helt klart tidernas bästa apelsinchokladkaka och smakar precis som romerska bågar, fast i kakform. Jag råder alla som gillar kladdkaka att prova kladdkaka med apelsin!

Kladdkaka med apelsin

Kladdkaka som smakar romerska bågar. Mums!

 

KLADDKAKA MED APELSIN

  • 100 g smör
  • 100 g mjölkchoklad
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • rivet skal från en apelsin
  • saft från en halv apelsin
  • 2 1/2 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker lätt. Riv skalet av en apelsin (undvik att få med det vita, som gör kakan besk) och rör i. Pressa ner saften från en halv apelsin. Smält smöret, rör ut chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter. Baka i 15-20 minuter i 200 grader.

Här finns andra kladdkakerecept för den som vill göra enkel kladdkaka, vit kladdkaka, kladdkaka med baileys, kladdkakemuffins eller min personliga favorit –  mississippi mud cake.

Mississippi mud cake

En egen bok

Åh! Kan ni gissa vad? Kanske, kanske, kanske ska jag få göra en bok. En riktig bok, som riktiga kok- och kakboksförfattare gör, med egna recept och en massa fina bilder.

För några veckor sedan fick jag ett mejl från ett bokförlag som hade sett min blogg och undrade om jag skulle kunna tänka mig att göra en bok. Kan ni tänka er? Hur fantastiskt roligt skulle inte det vara?

I onsdags träffade jag två av tjejerna från förlaget för första gången. Vi fikade och sprang runt på stora bokhandeln och tittade på alla fina kokböcker som redan finns och sa “den här är fin” och “den här är för blank” och “den här har vackrast bilder”. Och sedan pratade vi om hur min kokbok skulle kunna se ut. Vilken typ av recept den skulle ha och hur de skulle presenteras och fotograferas.

Det känns helt otroligt spännande och läskigt på samma gång och jag har redan börjat fundera på indelningar och teman och en massa annat. Tanken är nu att jag ska skriva ett synopsis över vad för slags bok jag vill göra.  Det är bara första steget och ingenting är bestämt än, men jag känner att jag måste få berätta om allt det roliga för er. Eftersom det är er jag pratar mest med om kakor och marmelader. Och eftersom jag kommer att behöva er hjälp om det ska kunna bli den finaste och bästa kakboken någonsin – vilket jag verkligen vill.

Vilken typ av bok skulle ni tycka om? Har ni prövat några av mina recept som ni verkligen gillade? Var något alldeles för svårt att göra? Vilka sötsaker borde vara med som jag ännu inte bakat? Vilken sorts bilder gillar ni? Vilka olika kategorier borde man dela in boken i? Ja, ni hör ju hur många frågor som kommer upp så fort man börjar fundera och jag kommer verkligen behöva alla era tips och förslag och åsikter. Vad säger ni? Är ni med mig på resan?

(Boken på bilden är den här, som Jakob hjälpte mig att göra i julklapp till mormor. Flera av er har frågat om ni kan köpa den, men tyvärr måste det vänta tills jag vet hur det blir med den här boken).

Frukostfrallor

Det borde vara en rättighet att få nygräddade frallor till frukost när man fyller år, tycker jag. De här gjorde jag i söndags och de är verkligen superenkla att sno ihop. Man bakar dem kvällen innan och på morgonen bara skjutsar man in dem i ugnen.

20 gram jäst
2 dl vatten
1 msk honung
1 tsk salt
1 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
Sesamfrön

Lös upp jästen i det kalla vattnet. Lös ut honungen och saltet. Rör ner mjölet och arbeta degen ordentligt. Baka ut till 8-10 bullar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Ställ under duk i kylen över natten. Ta ut plåten på morgonen medan ugnen blir varm. Pensla med vatten och strö över sesamfrön. Grädda i 10 minuter i 250 grader.?

Pin It on Pinterest