26 mar, 2010 | Bokbak
Nu ska jag snart fara och fota småkakor till boken. Jag vet inte hur många sorters kakor jag bakade i går men köket är alldeles fullt av burkar och formar och pudrigt mjöl att halka runt i. Hela jag är ett virrvarr av marmelad och choklad och pastellfärgade små dukar nu för tiden och det gör mig riktigt lycklig. I onsdags till exempel, hade Nicklas och jag saft-och-sylt-dag och rörde lingon och mosade äpplen tills vi nästan trillade omkull av utmattning. Sämre arbetsdag kan man ha!

25 mar, 2010 | Bröd
Jag gjorde de sötaste små ostbröden i går. Ni vet sådana där bröd som man inte behöver ha någonting till utan som man bara kan äta som de är. Och hjälp så goda de blev! Jag bakade dem med ost och lite lök, men här kan man verkligen gå loss och hitta på precis vad som helst som man gillar eller råkar ha i kylen. Och har man ingen muffinsplåt kan man baka dem som frallor eller i portionsformar.

2 dl vatten
30 gram jäst
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
Osttärningar och hackad lök efter tycke och smak
Rör ut jästen i vattnet och blanda ner salt och olja. Rör därefter ner mjölet och arbeta tills degen släpper bunken. Jäs under plastfolie i en halvtimme. Baka ut till små frallor och tryck ned i smorda formar eller muffinsplåt. Tryck ner osttärningar och lite hackad lök i mitten av varje fralla. Låt jäsa under duk i ytterligare 30 minuter och pensla sedan med lite ägg. Grädda i 250 grader i cirka 10 minuter.

24 mar, 2010 | Bokbak
Nu är omröstningen avgjord! 776 av er har röstat och det omslag ni gillade bäst var det här, med stor guldtext på. Omslaget fick 59 procent av rösterna och jag håller med er. Jag tror att det kommer att blir otroligt fint! Formgivaren ska nu fixa de sista detaljerna och sedan har vi ett färdigt omslag. Tack för alla råd och tips och röster! Ni är fantastiska!


23 mar, 2010 | Glutenfritt, Småkakor
Det krävdes en fransk vän, hans mamma och flera dagars experimenterande, men nu tror jag att jag hittat det ultimata sättet att göra makroner – eller macarons som de heter på franska. Hemligheten är övernattenägg, väldigt fint mandelpuder och ett tålmodigt sinne. Dessa små sötnosar gjorde jag med violsmak och gav bort som present.

Macarons:
125 g mandelmjöl
225 g florsocker
4 äggvitor
2 msk socker
Lila karamellfärg
Violkräm:
2 msk flytande smör
1 msk vatten
Ca 1 krm violessens (provsmaka dig fram till rätt mängd)
Florsocker tills krämen blir fast
Lila karamellfärg
Separera äggvitorna och låt dem stå i rumstemperatur över natten. Gör mandelmjölet (man kan även köpa färdigt om man vill). Väg upp 125 gram av det och lägg i en torr bunke. Sikta ner florsockret och blanda noga. Häll äggvitorna i en separat bunke (helst en av rostfritt stål). Bunken måste vara torr – om det finns fettrester i sig kommer marängen inte resa sig ordentligt. Vispa vitorna hårt tills det går att vända bunken upp och ner. Vispa i sockret lite i taget och därefter karamellfärgen. Vänd ner några skedar av marängen i mandelpudret och vik försiktigt tills det blandats. Rör därefter försiktigt ner resten av marängen tills smeten blivit jämn, men utan att röra för häftigt. Häll smeten i en spritspåse. Ett smart sätt är att ställa spritsen i ett glas och vika påsens kanter över glasets, så blir processen enklare och mindre kladdig. Spritsa ut 2 cm stora runda klickar på plåt med bakplåtspapper. Låt stå i minst en timme. Och observera att det här är en dealbreaker – grädda inte makronerna innan de har satt sig, då spricker de! Grädda sedan i 160 grader i 10-12 minuter. Ta försiktigt loss makronerna från plåten när de svalnat något. Rör ihop violkrämen och spritsa på varannan makronhalva. Lägg ihop makronerna försiktigt utan att trycka till krämen för hårt. Förvara dem i kylskåp i burk med lock.