Välj en sida

Fina fynd

I går var mamma och jag på skattjakt uppe på vinden och fann en hel massa saker som är på tok för vackra för att ligga nedpackade i silkespapper. Nu får några av dem följa med upp till Stockholm och kanske vara med i kakboken om de har tur.

Jordgubbssylt

jordgubbssylt

Sylt av jordgubbar. Underbar till våfflor, pannkakor och gröt!

Häromdagen skulle jag göra smörkräm med jordgubbssmak och gav mig därför ut för att köpa jordgubbssylt. Väl i affären insåg jag att det faktiskt blev billigare att göra en enkel variant av sylten själv, med frysta jordgubbar och syltsocker. Så, nu har jag supergod, hemmagjord sylt i kylen som dessutom blev fantastisk att göra smörkräm av (resultatet av den kommer senare).

JORDGUBBSSYLT

  • 3 dl jordgubbar (frysta eller färska)
  • 1 dl syltsocker

Koka ihop allt och låt sjuda en liten stund. Mosa samtidigt jordgubbarna lite grovt med en ballongvisp. Häll upp i glasburk.

PROVA OCKSÅ: JORDGUBBSSAFT

Jordgubbssaft

Läsvärt och lördagslänkar

I dag vaknade jag till fågelkvitter och melodikryss och doften av färskbryggt kaffe nere i Småland. Strax ska jag fara och träffa några av mina allra käraste gamla vänner från tiden i USA och äta macarones och prata om kärlek och liv hela natten. Men innan dess tänkte jag hinna dela med mig av några trevliga länkar från den här veckan.

Så här fint skriver tidningen Magasin Vera om Söta saker! Magasin Vera är något så ovanligt som en tjejtidning med mottot “du duger som du är”. Det gillar jag. Läs mer ur tidningen här.

I USA kan man köpa något så fantastiskt som mint chips att baka med. Det gör mig väldigt avundssjuk, för det innebär att man kan baka sådana här godsaker.

Craquelin – en sötare variant av brioche från alltid lika trevliga Dessert first. Skjut mig, så söta de är!

och så ett vårtecken från Sébastien som driver Stockholms franskaste café. Helt ljuvliga!

Hoppas att ni får en underbar lördag, kära ni. Och fortsätt jättegärna rösta på ert favoritbokomslag här nedanför!

Hjälp till att välja bokomslag!

Efter mycket bakande, dekorerande och fotande har vi nu äntligen bestämt oss för en bild till bokens omslag. Det känns otroligt kul och boken börjar kännas mer på riktigt är någonsin. Bokomslaget ska vara med i förlagets höstkatalog, som trycks alldeles snart och därför börjar det bli lite bråttom att få det klart. Formgivaren har kommit med några första förslag på hur omslaget skulle kunna se ut och nu behöver jag era åsikter igen. Bilden är inte färdigredigerad och mitt och Nicklas namn kommer att stå på ett lite annorlunda sätt och kanske kommer det också till någon typ av underrubrik. Dessutom görs inte guldfärgen i de två första förslagen riktigt rättvisa, men man får i varje fall ett hum om hur det skulle kunna bli. Så. Vad tycker ni? Vilket förslag gillar ni bäst? Rösta på er favorit med knapparna här nedanför!

Uppdaterat: Omröstningen är nu stängd. Se resultatet här.

Förslag nr 1:

Förslag nr 2:

Förslag nr 3:

Förslag nr 4:

 

Förslag nr 5:

Fiberlimpa med äpple och sirap

Det här brödet blir fantastiskt saftigt och elastiskt med rågsurdeg och rivet äpple i. Dessutom är det lätt att göra, även om det ska jäsa en bra stund. Ett riktigt bra vardagsbröd, helt enkelt. Här är receptet:

20 gram jäst
2 dl vatten
3 dl rågsurdeg
2 msk sirap
1 tsk salt
1 rivet äpple
3 dl fint rågmjöl
ca 4-5 dl vetemjöl

Rör ut jästen och sedan surdegen i vattnet. Tillsätt sirap och riv ner äpplet. Blanda salt och rågmjöl och rör ner. Arbeta in vetemjölet – använd så mycket som behövs för att degen ska släppa från bunkens kant, men inte mer än så. Låt jäsa länge, minst en timme. Arbeta ut på bakbord med mer vetemjöl och forma till en stor limpa. Jäs under duk på plåt i ytterligare en timme och grädda i 225 grader i 25 minuter. Om man vill kan man pensla brödet med lite vatten innan gräddning för en aning blankare yta.

Pin It on Pinterest