1 maj, 2010 | Blogginspiration
I dag far vi söderöver på bröllop. Jag gillar verkligen bröllopslördagar. De är ju liksom alltid den bästa dagen i någons liv. Men innan vi far tänkte jag som vanligt rekommendera lite bakinspiration från veckan som gått. Och imorgon blir det ännu mer – då tänkte jag sammanfatta Månadens sötsak, med alla spännande recept ni skickat in. Ha en underbar lördag tills dess!

Visst ser det galet gott ut? Tiina på fina inrednings- och matbloggen Sparkling ink gjorde kaneltortillas med ugnsbakad mango.
En väldigt trevlig blogg om bakning och efterrätter är också Little Dessert, som bakade hemmagjorda mums-mums i veckan. Inte illa!
Och på Bara en kaka till bjöds det på citronmarängpaj i vårsolen.
30 apr, 2010 | Bröd

Jag vet att det börjar närma sig helg, men jag tänkte ändå dela med mig av receptet på mina “vardagsfrallor”. Hembakat bröd är något av det bästa jag vet att vakna till, oavsett vilken dag i veckan det är. Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att det finns väldigt många fler vardagar än helgdagar i livet. Och att man måste ta lite extra god hand om dem och göra dem så vackra som det bara går. De här frallorna är ett sätt.
25 gram jäst
3 dl vatten
1 1/2 tsk brödkryddor
1 tsk salt
1 msk sirap
3 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
Ägg till pensling och havregryn att strö över
Smula jästen i en bunke och rör ut i vattnet. Tillsätt salt, sirap och brödkryddor. Rör i mjölet och arbeta till en fast deg som släpper bunken. Jäs i en halvtimme under duk. Baka ut till nio frallor och lägg på plåt. Jäs igen under duk i 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över havregryn. Grädda i 10 minuter i 250 grader. Låt svalna på galler eller bakhandduk.
29 apr, 2010 | Godis
Bara Gud och de amerikanska livsmedelsföretagen vet vad som egentligen är i alla de här “nyttiga” power bars som ska få oss att känna oss lite sportigare när vi äter godis. Min gissning är en hel del konserveringsmedel och sisådär mycket naturliga råvaror. Som tur är behöver man inte alls köpa dem i affären, för det går alldeles utmärkt att göra dem hemma. Då kan man dessutom vara helt säker på att de innehåller bra saker. De här gjorde jag i går, efter vårens första riktiga joggingtur. De är riktigt lätta att sno ihop, går att variera i oändlighet och blir fantastiskt goda. Och vill man vara riktigt fancy så slår man in dem i glatt presentpapper när de är klara.

Hemmagjorda power bars.
POWER BARS
- 1 dl solrosfrön
- 4 dl havregryn
- 15 torkade fikon
- 1 msk hett vatten
- 1 1/2 dl russin
- 1 msk honung
- 1 dl fiberflingor (t. ex. Kellog’s All-bran)
Rosta havregryn och solrosfrön i en långpanna på 175 grader i 8-10 minuter. Klipp eller skär fikonen i bitar och lägg att mjukna i en matberedare med kniv tillsammans med en matsked hett vatten. Mixa fikonen och 1 dl av russinen till en kladdig smet. Tillsätt havregrynen, solrosfröna och honungen och mixa lite till tills allt bakats samman. Blanda för hand i resten av russinen och fiberflingorna. Tryck ut smeten på en skärbräda eller stor tallrik till en två centimeter tjock fyrkant. Ställ i kylen någon timme och skär sedan i lagom stora bitar.

28 apr, 2010 | Glutenfritt, Småkakor

Macarons är trevligaste kakorna i hela världen, när de inte trilskas och bryter i hop, sjunker ner i en hög eller helt enkelt bara vägrar att resa sig och samarbeta från första början. Men som med allt annat franskt (språket, trafiken och de parisiska servitörerna) är hemligheten med de små mandelkakorna helt enkelt tålamod och en smula dödsförakt. Och ett riktigt bra recept, såklart.
De här hallonmacaronerna bakade jag till en laktosfri vän, så smörkrämen är helt smörfri. Om man vill kan man lägga till ett par matskedar naturell färskost för att få den en aning krämigare.
MACARONS
- 125 g mandelmjöl
- 225 g florsocker
- 4 normalstora äggvitor (125 g)
- 25 g socker
- eventuellt rosa karamellfärg
HALLONKRÄM
- ca 1/2 dl passerade hallon (eller 4 msk hallonsylt)
- florsocker tills krämen blir fast

Separera äggvitorna och låt dem stå i rumstemperatur över natten. Gör mandelmjölet (det går bra att köpa färdigt också). Väg upp 125 gram av det och lägg i en torr bunke. Sikta ner florsockret och blanda noga. Häll äggvitorna i en separat bunke. Vispa dem hårt tills det går att vända bunken upp och ner. Vispa i sockret lite i taget och därefter eventuellt karamellfärgen.
Vik försiktigt ner marängsmeten i mandelblandningen. Häll smeten i en spritspåse. Ett smart sätt är att ställa spritsen i ett glas och vika påsens kanter över glasets, så blir processen enklare och mindre kladdig. Spritsa ut 2 cm stora runda klickar på plåt med bakplåtspapper. Låt stå i minst en timme. Och observera att det här är en dealbreaker – grädda inte makronerna innan de har satt sig, då spricker de!
Grädda i 160 grader i 10-12 minuter. Ta försiktigt loss makronerna från plåten när de svalnat något. Rör ihop hallonkrämen och spritsa ut eller bred den på varannan makronhalva. Lägg ihop makronerna försiktigt utan att trycka till krämen för hårt.
Prova också att baka jordgubbsmacarons, violmacarons eller mina favoriter – lakritsmacarons!
27 apr, 2010 | Bullar
I dag kommer två av mina vänner över på kafferep och hjälper till att äta upp några av alla de kakor jag bakat den senaste tiden. Men om man ska äta kakor behöver man ju också ha bullar, så i går bakade jag några olika varianter. Bäst gillar jag nog mina chokladbullar som jag bakade med chokladmarmelad som fyllning och ringlad smält choklad ovanpå. Alldeles ljuvligt gott! Så här gör man:
BULLAR
- 50 g jäst
- 150 g smör
- 5 dl mjölk
- 1 dl socker
- 1/2 tsk salt
- 1 tsk vaniljsocker
- 14 dl vetemjöl
FYLLNING
GARNERING
- 100 g mörk choklad
- pärlsocker
Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm till 37 grader. Rör i den smulade jästen så att den löser sig och därefter socker, salt, vaniljsocker och så mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att arbeta. Ett tips är att använda så lite mjöl det bara går och sedan fylla på vid utbakningen om det behövs istället. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Dela i två delar. Baka ut med mjöl och kavla till tunna fyrkanter. Bred på chokladmarmeladen och rulla till en rulltårta. Skär i 2 cm tjocka skivor och lägg på plåt eller i bullformar. Jäs under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 250 grader i 5-8 minuter. Garnera genom att ringla över smält choklad och strö över lite pärlsocker.
