26 apr, 2010 | Godis
Det har varit lakritsfestival här i Stockholm och i går begav vi oss till Norrtull för att provsmaka och handla lakrits från hela världen. En av mina absoluta favoriter är isländskt lakritsgodis som kombinerats med choklad och därmed blivit något av det godaste som finns. Jag köpte orimliga mängder och började äta av dem så snart vi kommit utanför dörren.





25 apr, 2010 | Glass
Vi äter senfrukost i dag, med starkt kaffe och frozen fruit till efterrätt. Det är ett snabbt och nyttigare sätt att göra glass av frusen frukt och lite yoghurt. Som en smoothie fast iskall och med glassigare konsistens. Den godaste varianten jag vet är snabb mangoglass. För att mango är så gott så att jag vet inte vad!
Man behöver bara två ingredienser för att göra den här glassen och om det kniper så kan man skippa yoghurten och göra den på enbart mango. Himla lättgjord alltså! Och ingen människa kan tro att den i stort sett bara innehåller frukt. Så släng er i väggen italienska gelaterior och snoffsiga restauranger. Så här löjligt enkelt gör man världens bästa glass!

Snabbaste mangoglassen i stan!
SNABB MANGOGLASS
- 250 gram frusen mango
- några matskedar yoghurt (vill man ha en lite sötare glass kan man använda vaniljyoghurt)
Mixa allt medan mangon fortfarande är hård och frusen. Häll upp i glas och servera.
Nyttig glass
Tips gärna dina vänner om det här receptet! Använd facebookknappen nedanför inlägget för att dela!
För att följa Söta saker på Instagram: klicka här!
För att följa Söta saker på Facebook: klicka här!
24 apr, 2010 | Blogginspiration

Hörrni! Det är redan lördag igen! Jag har haft en ganska fullspäckad vecka, med väldigt mycket jobb. Då är det tur att jobb faktiskt är en ganska trevlig tilldragelse i min värld. I går, till exempel, fotade Nicklas och jag frukt och blommor på Hötorget och det kändes nästan som sommar för det fanns rosa ranunkel och solen var alldeles bländande stark i ansiktet. Och senare på kvällen for jag till Globen för att se dansgruppen Bounces sista show, som jag ska recensera. En minst sagt rolig arbetsdag.
I dag tänkte jag tipsa om några svenska matbloggar som jag upptäckt på senare tid. Och vill gärna hitta fler favoriter – så tipsa mig!
Anna, som bloggar på Skånska skafferiet, gjorde något så vackert som violpanacotta den här veckan.
Daniella delade med sig av våndorna med sitt senaste biskvibak på sin blogg Bakecake.
Och en av mina absoluta favoriter. Sara gör helt underbara bröd i stenugn och bloggar om det på Sara bakar.
Trevlig lördag!
23 apr, 2010 | Glutenfritt, Småkakor
Ni som läser den här bloggen kan knappast ha undgått hur mycket jag älskar lakrits. Jag har bakat lakritstryffel, kokat saltlakritskola, gjort saltlakritsglass och till och med spetsat chokladkolan med lakrits. I går tog jag min besatthet ett steg längre och bakade lakritsmacarons. Och de blev verkligen precis så vansinnigt goda som man kan föreställa sig.
För att smaksätta fyllningen använde jag lakritspasta, som kan vara lite knivigt att få tag på. Det går dock minst lika bra att smaka av den med någon typ av lakritsessens, men tänk då på att det kanske behövs mindre än en matsked. Lakritspulvret som smaksätter själva kakorna har jag gjort själv genom att mala krossade lakritskarameller i mandelkvarnen.

Makroner:
125 g mandelmjöl
225 g florsocker
4 normalstora äggvitor (125 g)
25 g socker
3 msk lakritspulver
Eventuellt svart karamellfärg
Lakritskräm:
1 msk lakritspasta
2 msk cream cheese (går att byta mot 1 msk smör eller rapsolja)
2 dl florsocker


Separera äggvitorna och låt dem stå i rumstemperatur över natten. Gör mandelmjölet (går också att köpa färdigt) Väg upp 125 gram av det och lägg i en torr bunke. Sikta ner florsockret och blanda noga. Blanda därefter i lakritspulvret. Häll äggvitorna i en separat bunke (helst en av rostfritt stål). Vispa vitorna hårt tills det går att vända bunken upp och ner. Vispa i sockret lite i taget och eventuellt karamellfärgen. Vänd ner några skedar av marängsmeten i mandelpudret och vik försiktigt tills det blandats. Rör därefter försiktigt ner resten av marängen tills smeten blivit jämn, men utan att röra för häftigt. Häll smeten i en spritspåse. Ett smart sätt är att ställa spritsen i ett glas och vika påsens kanter över glasets, så blir processen enklare och mindre kladdig. Spritsa ut 2 cm stora runda klickar på plåt med bakplåtspapper. Låt stå i minst en timme. Grädda sedan i 160 grader i 10-12 minuter. Ta försiktigt loss makronerna från plåten när de svalnat något. Rör ihop lakritskrämen och spritsa ut den på varannan makronhalva. Lägg ihop makronerna försiktigt utan att trycka till krämen för hårt. Förvara i burk med lock.
22 apr, 2010 | Godis
Tänk att få specialdesignade chokladpraliner när man gifter sig. Det skulle jag vilja ha! Särskilt om de kom i så här söta små askar med välretuscherade helkroppsbilder av brudparet i locket. De här, tillverkade till sommarens prinsessbröllop, kom på posten i går. Några av dem smakar lingon och är riktigt goda.
