Välj en sida

Stekta äpplen

Den här efterrätten bygger på en typ av fransk äppelkaka som min mamma brukar göra, men med ännu fler godsaker i. Serverad till massvis med vaniljsås är den något av det godaste som finns.

2 äpplen
1 msk smör
3 msk lönnsirap
1 dl grädde
2 msk korinter
4 msk ströbröd
Kanel

Skär äpplena i rejäla skivor och stek dem i lite smör. Häll i lönnsirap, korinter, kanel och grädde och låt blandningen sjuda en stund. Blanda sist ner ströbrödet och rör om tills blandningen formar sig lite kring äppelskivorna. Servera med vaniljsås.

Snabbt kesobröd

Kesobröd går snabbt att göra och blir fantastiskt gott och elastiskt. Jag tycker om att använda keso i bröd – det är ett enkelt sätt att få det saftigare. Här och här är två andra goda kesobröd.


25 gram jäst
3 dl vatten
1 tsk salt
1 msk olivolja
1/2 dl keso
3 dl rågsikt
4 dl vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet och tillsätt salt, olja och keso. Arbeta in rågsikt och vetemjöl till en jämn deg som släpper bunken. Jäs i 30 minuter under duk. Baka ut och knåda på mjölat bakbord. Forma till en avlång limpa och jäs ytterligare 30 minuter under duk. Baka i 225 grader i 20-30 minuter.

Pecannötkola

Under arbetet med kakboken har jag experimenterat en hel del med olika sorters kola och fudge. Det här är en variant av pecannötkola som inte fick plats i boken, men som är alldeles för god för att inte uppmärksammas. Så här gör man den:

PECANNÖTKOLA

  • 1 dl grädde
  • 2,5 dl socker
  • ca 100 g smör
  • 1 dl pecannötter
  • 100 gram hackad mjölkchoklad

Värm grädde och socker under omrörning i en tjockbottnad kastrull tills sockret löst sig. Tillsätt smör och koka upp tills smeten klarar ett kulprov (häll några droppar i ett glas kallt vatten och se om smeten stelnar tillräckligt för att kunna rullas till en kula). Ta av kastrullen från värmen och rör försiktigt ner den hackade chokladen och pecannötterna, grovt delade. Häll därefter genast upp kolan i en form eller långpanna klädd med bakplåtspapper. Låt stelna och skär i fyrkantiga bitar.

pecannötkola

Månadens sötsak – Amerikanskt

Det är officiellt maj månad och redan dags för vår femte bakutmaning. Det är verkligen fantastiskt roligt att så många av er är med och bidrar och det är alltid lika spännande att se vad ni kommer på för goda saker!

Den här gången har jag valt ett tema som ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Jag älskar verkligen amerikanska sötsaker. De är liksom alltid lite mer på något vis. Lite sötare, lite större, lite färgstarkare. Och vad kan vara bättre än det? Så. Temat för Månadens sötsak blir alltså AMERIKANSKT.

Mitt bidrag blir en favoriträtt som går att variera i oändlighet – amerikanska pannkakor. De är lite mindre än “vanliga”, men desto tjockare och serveras alltid med maple syrup och pudrat socker. Här har jag gjort en fantastiskt trevlig variant med banan och choklad, som passade utmärkt att servera med hemlagad vaniljglass.

Nu ska det bli oerhört kul att se vad ni hittar på. Happy baking allihop!

2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt
3 msk socker
2,5 dl mjölk
1 ägg
ca 2 msk smält smör

Till garnering: Banan, chokladbitar, lönnsirap och florsocker.

Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker och rör sedan i de övriga ingredienserna. Grädda i en liten stekpanna så att pannkakorna blir riktigt tjocka och garnera med skivad banan, chokladbitar, massor av lönnsirap och pudrat florsocker.

Vårkänslor

Åh, det känns verkligen som om vi på allvar lyckades locka fram våren med alla våriga bakverk och godsaker till den här Månadens sötsak. Det var ett ganska svårt tema, men jag tycker att ni alla bidragit med lika mycket kreativitet och skaparlust som vanligt. Det är verkligen helt galet roligt att se! Så, här är de. Alla era fantastiska smaskigheter med rubriken VÅR. Hoppas ni får en underbart solig söndag!

Sara gjorde vårfin kladdkaka.

Taras bidrag var härlig jordgubbsmousse.

Ellen bakade ljuvlig citrontårta med kokos och lemon curd.

Susannes sötsak var solig citronfromage.

Joanna bakade härliga hallon- och citronskorpor.

Sana gjorde rasande söt petit four.

Sandra bjöd på hallonsnöägg med vaniljsås och rabarberkompott.

Maja gjorde vårig citrontårta.

Malin bakade fina cupcakes med små påskiga ägg på.

Anki bidrog med härligt pastellfärgad ambrosiakaka.

Loula bakade rabarberkaka.

Fanny gjorde fina marsipanägg.

Frida bakade citroniga muffins.

Cecilias bidrag var den här vackra tartletten.

Smetan gjorde härlig kladdig vit chokladkaka med citron.

Ulrika bidrog med både smulpaj och lime cupcakes.

Fia gjorde söta lavendelskorpor.

Karin trotsade vintern med vackra fjärilsmuffins.

Emmy bakade cheesecake av rabarber och jordgubbar.

Miriam gjorde vackra macarons med hallon.

Mamma Mimmi bakade vårpaj med rabarber.

Filippas bidrag var härliga rabarbermuffins.

Ellinor bakade Gökottakaka.

Emilia gjorde en lite nyttigare hallonpaj.

Kristin lagade de sötaste små rabarbertartletterna.

Hanna gjorde rasande charmiga cupcakes.

och Erika bjöd på den här fina citronkakan med potatis och vallmo.

Pin It on Pinterest