Välj en sida

Månadens sötsak – två smaker

Något av det roligaste med att baka och laga mat är att prova nya smakkombinationer och göra något som man redan tycker om ännu godare. Att foga samman två olika smaker som var för sig är väldigt trevliga, men som tillsammans blir något alldeles utöver det vanliga. Månadens sötsak den här månaden blir därför TVÅ SMAKER och förhoppningen är att vi ska hitta massvis av nya smakkombinationer att inspireras av.

Allt man behöver göra är att välja ut sin favoritkombination av smaker (det får givetvis vara fler en två om man vill det), baka, koka eller tillaga något sött, blogga om det och sedan länka till det här inlägget med en kommentar. Och glöm inte att skriva om jag kan använda era bilder! Sedan gör jag som jag brukar – publicerar alla era sötsaker med länkar till era bloggar. Skoj va?

Mer information om Månadens sötsak och hur man får tag på den superfina loggan finns här.

Mitt bidrag blir världens enklaste godis, som kombinerar salta jordnötter och riktigt riktigt mörk choklad. Vill man ha lite extra textur på godisbitarna kan man lägga till lite kokos vid tillagningen.

Jordnötsbräck

100 g mörk choklad (minst 70 procent)

1 msk rapsolja

1½ dl salta jordnötter

ev.½ dl kokosflingor

Hacka chokladen fint. Värm rapsoljan försiktigt i en kastrull, ta kastrullen från värmen och smält sedan ner chokladhacket i den varma oljan under omrörning. Rör ner jordnötter och eventuellt kokos. Häll upp på tallrik klädd med bakplåtspapper och ställ i kylskåpet i ungefär en timme. Ta loss bräcket från pappret och bryt i lagom stora bitar. Förvara i burk med lock, gärna i kylen.

Barnsligt gott

Så många fina barndomsminnen ni berättat om till junis Månadens sötsak! Och så sjukt många goda saker ni tillverkat! Här är månadens alla bidrag:

Sabina gjorde ljuvliga mintchokladbollar.

Susanne gjorde petit-chouer.

Josefine gjorde härliga rulltårtor.

Sandra bakade söta dumlekakor.

Anneli bjöd på kolaglaserad tårta.

Malin bidrog med sin mammas sodabullar.

Ellinor ställde till med storkalas och bakade fina mockarutor.

Annelie bakade en fantastiskt snygg radiokaka.

Anki och Håkan gjorde apelsinbröd.

Sandra bjöd på tårta med fruktgrädde.

Kaksmulan gjorde rabarbersoppa med kardemummaskorpor.

Sandra bjöd på vackra hallongrottor.

Joanna gjorde himmelsk hallonsaft.

Sofie gjorde sin barndoms rabarberpaj.

Sara bidrog med fantastisk banana split.

Sana bakade superfin marble butter cake.

Emily gjorde söta vaniljhorn.

Cecilia bakade sin mammas drömmar.

Erika bjöd på farmors rabarberkaka.

Teresa gjorde rosa kokosbollar.

Linn bidrog med mjölkaka.

och Frida gjorde den underbara klassikern daimglass.

Tack alla för fina berättelser och inspirerande sötsaker!

Peppermint Bon Bon

Det här är en av de absolut godaste glassmakerna i hela världen. Min forna collegerumskompis Liz kallar den för Peppermint Bon Bon, för det gör man i Minnesota där hon kommer ifrån. I övriga USA kallas den Mint Chocolate Chip, vilket i mitt tycke är betydligt tråkigare. Originalet brukade vi köpa i en liten glassbutik alldeles intill skolan, men eftersom det är väldigt långt till Chicago idag får det bli en hemmagjord variant istället.

4 äggulor

1 dl strösocker

2 dl mjölk

2 dl grädde

Pepparmintsolja efter smak

Några droppar grön karamellfärg

100 g mörk choklad

Vispa äggulorna tillsammans med sockret tills de blir ljusa och fluffiga. Blanda ner mjölk och grädde (ovispad). Smaksätt smeten med pepparmintsolja (jag tycker om att använda ganska mycket för att få en stark mintsmak). Färga smeten pastellgrön med karamellfärg. Krossa chokladen mycket fint och rör ner. Häll glassmeten i en fryssäker burk och frys i några timmar. Ta ut burken efter någon timme och rör om så att inte chokladen hamnar i botten och fortsätt sedan att frysa tills glassen stelnat helt.

Translation: This is for you, Lizzie!

Apelsin- och kaneltryffel

Apelsin och kaneltryffel kanske låter lite väl julkryddat så här mitt i högsommarvärmen, men de här tryfflarna är verkligen precis lika goda oavsett årstid. Dessutom är det något alldeles särskilt med att göra sitt eget godis. Ge bort dem i present i en fin påse, eller ät upp dem själv. Jag tänker göra det senare.

apelsin-och-kaneltryffel

Apelsintrtffel med kanel.

APELSIN- OCH KANELTRYFFEL
  • 100 g mörk choklad (minst 70 procent)
  • Skal från en apelsin
  • ½ dl grädde
  • strösocker och kanel
  1. Tvätta apelsinen noga och riv skalet fint. Hacka chokladen i små bitar och lägg den i en
  2. bunke. Koka upp grädden och slå den sedan genast över chokladen. Rör hastigt tills chokladbitarna upplösts helt och smeten blivit jämn och slät. Rör ner apelsinskalen och bred ut smeten på en tallrik täckt med plastfolie. Ställ i kylskåpet en liten stund tills smeten stelnat. Skär eller bryt bitar av tryffeln och rulla dem till kulor. Rulla dem därefter i socker och kanel. Förvara i kylskåp.
Följ mig gärna på Instagram för

ännu fler söta saker: @sota.saker !

Pin It on Pinterest