Söta minnen
Ni glömmer väl inte att dela med er av ett sött barndomsminne till Månadens sötsak?! Onsdag är sista dagen för den här månadens bidrag – så sätt i gång och baka, safta, sylta eller något annat spännande vetja!
Ni glömmer väl inte att dela med er av ett sött barndomsminne till Månadens sötsak?! Onsdag är sista dagen för den här månadens bidrag – så sätt i gång och baka, safta, sylta eller något annat spännande vetja!
De här bullarna har följt mig genom hela livet. Min gammelmormor Alva bakade gotlandsbullar i stort sett jämt. Receptet följde med min mormor till fastlandet och både hon och min mor har ännu att bjuda på en fika utan de kardemummakryddade bullarna. Det specifika med dem är själva knuten, som skiljer sig lite beroende på vem som bakar dem. Till fest kan man göra dem ännu mer gotländska, genom att blanda saffran i degen. Och i krisande semmeltider fungerar de utmärkt som substitut för fastlagsbullar, med lite mandelmassa och grädde i. Men bäst är de som vardagsbullar till kaffet, eller som mellanmål till ett glas mjölk.

50 g jäst
5 dl mjölk
1½ dl socker
100 g smör
1 påse malen kardemumma (17 g)
1 tsk krossade kardemummakärnor
12-14 dl vetemjöl
Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm blandningen till 37 grader (fingervarmt). Smula jästen i en bunke och slå över mjölkblandningen. Rör tills jästen löst sig helt och blanda sedan ner socker och kardemumma. Arbeta in så mycket vetemjöl att degen släpper bunken. Jäs i 30 minuter under duk .Arbeta degen på mjölat bakbord. Dela den i två delar. Rulla varje del till en tjock längd (ca 50 cm lång) och skär i 18-20 delar. Rulla ut varje del till 12-15 cm långa stänger. Gör en knut av ena änden och vik sedan den andra änden över knuten och fäst den under bullen. Placera bullarna på plåt med bakplåtspapperoch jäs under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla eventuellt med uppvispat ägg och grädda i 225 grader i ungefär 8-10 minuter.
Ett bra recept är ett recept som går att variera i oändlighet. Ett av mina favoriter är det här på nötkakor, som egentligen är helt vanliga sirapssnitt, men som går att göra om till i stort sett vad för kakor som helst. Här har jag bakat dem med hackade nötter, vilket gör dem ännu knäckigare och knaprigare än originalet. Skurna nötkakor är superenkla att baka, går utmärkt att frysa in och tinar nästan genast när man vill äta upp dem.
Skurna nötkakor:
100 gram smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk sirap
1/2 tsk bikarbonat
2 – 2½ dl vetemjöl
1½ dl blandade nötter (till exempel mandel och hasselnötter)
Blanda smör och socker (det går bra att använda flytande smör om man vill). Rör i sirap och vaniljsocker och sist vetemjölet blandat med bikarbonat. Känn efter hur mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att forma. Hacka nötterna grovt och blanda ner dem i degen. Rulla den till strängar och platta ut till en centimeters tjocklek på smord plåt. Grädda i 175 grader i cirka 15 minuter. Skär i sneda remsor och låt svalna.
Det är lördag. Och sommar. Alldeles torrt i luften och prasslande varmt i gräset. Jag ska fara nästan så långt in i skogen det går och gratulera mormor på födelsedagen. Och så ska jag såklart tipsa er om trevliga sommarrecept från några riktigt fina bloggar.
Supersnabbgjord mangoglass från Ennui.
Quinoakakor med honung och solros från Om jag var din hemmafru.
Och rabarberkaka med mandelmassa från Jag är ingen kock.
Trevlig läsning!
När jag landade i Småland sent i går kväll badade fälten fortfarande i ljus och när jag vaknade i morse kändes det som om solen aldrig hunnit gå ner. Det verkar bli en av de vackraste midsommardagarna på länge och jag ska alldeles snart ge mig ut i skogen för att plocka blommor och klättra över gärsgårdar. Och så ska det givetvis bakas ännu mer till kvällens firande. Hittills är mitt bidrag den här fantastiskt goda pajen, full av rabarber och hallon. Glad midsommar, käraste ni!
Skiva rabarberstängerna i centimeterbreda skivor och lägg i ugnsfast form. Strö över 1 dl socker och låt rabarberna smälta lite i ugnen på 225 grader i 5-10 minuter. Blanda under tiden samman degen av havregryn, mjöl, socker och smör. Ta ut formen och strö ett jämnt lager hallon över rabarberna. Smula ut degtäcket överst och grädda i ytterligare 20 minuter på 225 grader. Servera med hemgjord vaniljglass eller grädde.