18 jul, 2010 | Mjuka kakor
Min mors paradkaka är en klassisk sockerkaka. Den är lätt att göra, den innehåller inga svårhittade ingredienser och den går att variera i oändlighet. Man smaksätter den helt enkelt med vad man har hemma för tillfället – rivet citronskal, kokos, vallmofrö, kakao, vanilj, banan, blåbär, ja, precis vad som helst! Här är grundreceptet:
2 ägg
2 dl socker
2 3/4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
50 g smör
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker. Rör samman vetemjöl och bakpulver för sig och rör ner i äggblandningen. Tillsätt det smälta smöret och mjölken under omrörning. Häll i en smord och bröad sockerkaksform och grädda i 175 grader i 30 minuter.

17 jul, 2010 | Blogginspiration
Det är lördag idag, vilket innebär i stort sett bara bra saker. En av dem är att man får äta frukost och läsa tidning precis hur länge man vill. Saknar man tidning eller frukostinspiration kan man läsa matbloggar istället. Här är några tips på trevliga recept från veckan som gått:
Confessions of a bakeaholic gjorde chokladcupcakes med nougatfrosting.
På Bakglädje bakade Erika fyllda gifflar att ta med på utflykt.
och i Loulas kök kokades det jordgubbssylt – perfekt att ha på frukostpannkakorna.

16 jul, 2010 | Godis

När jag gick i skolan var de bästa studiebesöken alltid de som gick till Gränna. Mest för att man fick titta på polkagristillverkning och köpa godis. Inte särskilt mycket för att man också fick gå på luftballongmuseum. Att besöka Gränna som vuxen är nästan ännu bättre – eftersom man kan skippa luftballongerna helt och gå rakt på det essentiella. Här är några alldeles fantastiskt goda saker man kan göra av polkagrisar – förutom att bara äta dem som de är förstås.
Drömmar
Tryffel
Biscotti
Glass
Cupcakes


15 jul, 2010 | Blåbär, Bullar
Blåbärsbullar är förmodligen de godaste bullarna jag vet. Jag gör dem både som snurrade kringlor doppade i strösocker och som klassiska bullar i form med pärlsocker på.

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
14 dl vetemjöl
ca 2 dl blåbärssylt
uppvispat ägg
pärlsocker
Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm till 37 grader. Rör i den smulade jästen så att den löser sig och därefter socker, salt, vaniljsocker och så mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att arbeta. Ett tips är att använda så lite mjöl det bara går och sedan fylla på vid utbakningen om det behövs istället. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Koka under tiden blåbärssylten – den är hur enkel som helst att göra själv, men man kan givetvis köpa färdig också. Ta upp degen på bakbordet och dela den i två delar. Baka ut med mjöl och kavla till tunna fyrkanter. Bred på blåbärssylt och rulla till en rulltårta. Skär i 2 cm tjocka skivor och lägg i bullformar på plåt. Jäs under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg, strö över pärlsocker och grädda i 250 grader i 5-8 minuter.