13 jul, 2010 | Blåbär, Sylt
Det kan tyckas en aning för varmt för att koka blåbärssylt just nu. Men det är en nödvändighet om man exempelvis vill kunna baka blåbärsbullar. Och det vill man ju. Den här varianten går dessutom så snabbt att göra att det inte ens kan räknas som arbete. Och den är helt magiskt god att blanda med filmjölk eller yoghurt till frukosten också. Mums!
BLÅBÄRSSYLT
- 2 dl blåbär (färska eller frysta)
- ½ dl syltsocker
- 1 msk vatten
Blanda allt i en kastrull. Sjud tills sockret löst sig. Häll blåbärssylt på burk. Klart!

Blåbärssylt! Finns det ens godare sylt?
12 jul, 2010 | Fläder, Saft
Fläderblomssaft måste väl ändå vara den absolut somrigaste saften i hela världen? Den är dessutom sjukt lätt att göra och går att frysa in och använda till alla möjliga godsaker under hela året. Det här receptet ger två rejält stora flaskor saft att svalka sig med i värmen.

Fläderblomssaft. Så vansinnigt gott!

FLÄDERBLOMSSAFT
- 20 fläderblomsklasar
- 1½ l vatten
- 2½ l socker
- 2 citroner
- 45 g vinsyra (en påse)
Skölj blomklasarna och lägg dem i en stor bunke. Tvätta citronerna, skär dem i skivor och lägg dem tillsammans med blommorna i bunken. Koka upp vattnet och blanda ner sockret. Rör tills det löst sig helt. Blanda ner vinsyran och slå sedan allt över blommorna och citronerna. Täck bunken med en bakhandduk och låt saften stå och dra i cirka fem dagar. Häll genom silduk (eller ren oöm bakduk) och förvara på rena glasflaskor eller i glasburkar för frysning. Tänk på att inte fylla glasburkarna hela vägen upp om du ska frysa in saften – den sväller nämligen och då kan burken spricka.
GÖR SAFT PÅ FLÄDERBÄREN OCKSÅ! FLÄDERBÄRSSAFT
Fläderbärssaft
11 jul, 2010 | Glass
Förutom att göra fläderblomssaft (receptet på världens godaste sådan finns här) av de söta små vita fläderblommorna som växer överallt just nu, kan man göra en hel del andra goda saker. En av mina favoriter är den här glassen, med smak av fläder och färska jordgubbar. Helt ljuvligt somrig och svalkande!

5 fläderblomsklasar
ev. 1-2 msk flädersaft
1 dl socker
2 ägg
2½ dl mjölk
2 dl vispgrädde
2 dl jordgubbar
2 tsk socker

Skölj fläderblommorna och plocka loss dem från klasarna. Vispa ägg och socker och rör ner det tillsammans med mjölken i en stor kastrull. Rör ner blommorna i kastrullen. Sjud under omrörning tills smeten tjocknat och tagit smak av blommorna. Vill man ha ännu starkare flädersmak kan man tillsätta en eller ett par matskedar koncentrerad fläderblomssaft. Sila bort blommorna, låt svalna något och rör ner grädden (ovispad). Häll upp allt i en plastburk med lock. Frys i drygt en timme. Rensa och skölj jordgubbarna och mosa dem tillsammans med sockret i en kastrull. Låt blandningen sjuda helt kort tills sockret löst sig och ställ sedan att svalna. a ut den halvfrusna glassen ur frysen och rör ner jordgubbssylten lite slarvigt i glassmassan. Frys igen i några timmar. Ta fram en stund före serveringen så att glassen mjuknar lite och blir lättare att servera.
10 jul, 2010 | Blogginspiration
Det är lördag, vilket innebär långfrukost i trädgården med jordgubbar och Jane Austen. Och så lördagslänkar förstås. Här är några bloggar jag gillat lite extra mycket den här veckan:
Caffè con latte, där Marielle bakat trevliga små frukostbröd.
Fina bloggen Matrepubliken, där Charlotta gjort vackra små brysselkex.
Ljuvligt krämig dulche de leche från I mitt kök.
och så jordgubbar med mandelmarängflarn och citruscurd från charmiga My little honey.

Bilden är en av Nicklas många fina bilder som inte fick plats i boken. Fler av den sorten kommer så småningom.