Välj en sida

Beach 2015

I dag har jag mer eller mindre knådat deg hela dagen och låt mig säga såhär: Den som bakat ut fem vetedegar på raken behöver inte gå till gymmet på en vecka… Nu tänker jag ta av mig förklädet, lägga upp benen och unna mig denna alltid lika underbara kombo. Ha en underbar helg!

 

Huskur mot förkylning

Jag älskar senvintern, med lite ljusare dagar och kalla promenader och raggsockor och varmt te när man kommer hem. Men ibland är den här årstiden verkligen den värsta. Som ett brev på posten får jag alltid en rejäl förkylning vid den här tiden, som liksom känns ännu värre av att det är så kallt och rått ute. För att mota Olle i grind – eller åtminstone lindra när han redan kommit igenom – gäller det att vara väl förberedd. Jag har därför samlat en och annan bra huskur mot förkylning att ta till när rinnsnuvan och halsontet tar över.

HUSMORSTIPS OCH HUSKURER

Huskur mot förkylning

Halstabletter – hemmagjorda halstabletter gör förkylningen ett litet uns trevligare

Huskur mot förkylning

Kanelte – tar hand om halsont och hosta

Huskur mot förkylning

Vitaminkick – i både förebyggande och efterbyggande syfte

Huskur mot förkylning

Ingefärsshot – förebygger och skrämmer bort snuvor

ingefa%cc%88rste

Ingefärste – Lenande och uppfriskande för ömma halsar.

Nyponsoppa – vitaminrikt och trösterikt. Och ofta det enda som går att få i sig när man mår illa. Bild av Josefin Casteryd

Glass – lindrar ömma halsar och dämpar förkylningstristress (det är viktigt att inte både vara sjuk och ha tråkigt!)

Choklad – hjälper mot i stort sett allt

Vilken är er bästa huskur? Är öppen för alla tips utom åderlåtning.

En god frukost

Det bästa med att jobba hemifrån är att man kan äta frukost nästan hur länge som helst utan att någon bryr sig. Det näst bästa är att man kan äta två frukostar utan att någon höjer på ögonbrynen. Andrafrukosten blir liksom inte lika slarvig och panikartad som förstafrukosten (som i varje fall jag ofta är för sömndrucken och hungrig för att lägga någon större energi på) utan får ta lite tid att förbereda. Ibland hinner man till och med fota den.

Hemmagjord hallonfil, färskpressad apelsin och fröknäcke med färskost och oregano. God morgon!

Vilken kaka är du?

Mitt facebookflöde svämmar just nu över av diverse tester som man kan göra för att få reda på vilken karaktär man är i Game of Thrones eller vad för slags rockstjärna man är mest lik. Men eftersom det viktigaste testet av alla verkar fattas har jag blivit tvungen att tillverka det själv.

Ta fram papper och penna och sätt igång! Äntligen kan du få svaret på frågan du alltid ställt dig: Vilken kaka är du?

1. Hur är du som person?

A)   Hederlig

B)   Minimalistisk

C)   Lite för mycket

D)   Rebellisk

E)   Normal

 

2. Vad är ditt livsmotto?

A)   Det var bättre förr

B)   Less is more

C)   More is more

D)   YOLO

E)   Carpe diem

 

3. Hur ser du ut?

A)   Rak och lite fyrkantig

B)   Liten och rund

C)   Söt som en sockerstrut

D)   Goth

E)   Som vanligt folk

 

4. Vilket är ditt favoritprogram på tv?

A)   Café Norrköping

B)   Lilla huset på prärien

C)   Någon romantisk komedi

D)   GIRLS

E)   Let’s dance

 

5. Vilket är ditt drömjobb?

A)   Hemmafru eller hemmaman

B)   Miniatyrmålare

C)   Prinsessa

D)   Konstnär

E)   Solstolstestare i Thailand

 

6. Vilket husdjur skulle du helst vilja ha?

A)   Ett par höns och en griskulting

B)   Chihuahua

C)   My little pony

D)   Svart katt

E)   Labrador

 

7. Vem är din förebild?

A)   Mormor

B)   Lilla My

C)   Babsan

D)   Ozzy Osborn

E)   Ernst Kirschsteiger

 

8. Vilken fiktiv karaktär tycker du bäst om?

A)   Mrs Weasley (Harry Potter)

B)   Hattifnattarna (Mumintrollen)

C)   Barbie

D)   Lisbeth Salander (Millenium)

E)   Valfri karaktär som Meg Ryan spelat

 

RESULTAT

Flest A

Det var bättre förr, tycker du. Folk var trevligare, barnen var gladare och kakorna var godare. Du värnar det alldagliga framför det extravaganta och behöver inte testa en massa nymodigheter för att veta vad du gillar. Cream cheese-frosting, exotiska macarons och sugarpastetårtor kan slänga sig i väggen! Inget slår en riktig klassiker.

Grattis! Du är en typisk mockaruta.

(Klicka på bilden för att komma till receptet!)

 

Flest B

Stora och vräkiga grejer är inget för dig. Du gillar små saker. Det vackra i det lilla. Less is more. Sådana saker. När andra människor vräker i sig den största puddingen på dessertmenyn är du en sådan där som nöjer dig med en liten tryffel och en kopp espresso.

Grattis! Du är en liten syltkaka.

(Foto: Josefin Casteryd)

 

Flest C

Mycket ska det vara och gärna lite till! Du är inte rädd för starka färger och übergulliga dekorationer och kan bara inte få nog av fluffigt spritsad frosting. Oj, vad du gillar frosting!

Grattis! Du är en riktig cupcake.

 

Flest D

Du är en rebell som inte svarar inför någon. Du går din egen väg och behöver inget töntigt test för att veta vem du är. Faktum är att du inte ens tänker vara någon himla kaka. Du tänker vara en saltlakritskola. Så det så!

Grattis! Du är en saltlakritskola.

 

Flest E

Du gillar det som är välkänt och vanligt. Inget nytt och konstigt, men heller inte för gammalt och trist. Något mittemellan. Som inte överraskar för mycket. Du vill veta vad du får, helt enkelt.

Grattis! Du är en kladdkaka. Kanske med vispad grädde.

Hittade du din inre kaka? Eller känner du inte igen dig alls? Klaga i kommentarerna eller gör testet en gång till!

Pin It on Pinterest