Välj en sida

Glutenfritt kafferep

För bara några år sedan var det lögn att hitta gott glutenfritt fikabröd. Jag minns att den (då) ende glutenintolerante kollegan på min första tidningsredaktion i stort sett alltid fick fabrikstillverkade maränger när det vankades fika – oavsett om resten av kollegiet mumsade i sig gräddiga semlor eller hembakt paj. Nu har det glutenfria vunnit rejält med mark och det finns betydligt mer att välja på än torra E-ämnesmaränger.

Här har jag samlat ett helt kafferep (det vill säga sju sorter, enligt småländsk praxis) av glutenfria godsaker. Väl bekomme!

Mjuk vinbärskaka utan fett, mjölk eller gluten.

Fina nötkakor utan mjölk eller gluten

Söta mandelkakor

Tunna solrosfrökakor med kokos

Citronkakor med vallmo

Frasiga kokosmuffins

Mandeltårta med smörkräm

Bild nr 1 och 6 av Nicklas Thegerström <3

Livet i små rutor

Förutom här på bloggen är nog instagram det ställe i den digitala världen som jag oftast befinner mig på. Jag gillar det vackra flödet av bilder från människor som inspirerar mig, den snabba responsen och närheten till andra som gillar samma saker som jag. Jag hittar hela tiden nya favoritkonton.

På senare tid har jag bland annat upptäckt fantastiska @kammebornia, som jag tycker att man ska följa om man gillar söta stickmönster, hönor och varm choklad. Underbara @signebay fotar både snyggt arrangerad mat och vackra köksstilleben. @local_milk är en annan av mina favoriter i samma genre. Och så matfolket man inte får missa: @donalskehan @ottolenghi @sebastienboudet @fredriksfika @theboywhobakes och @diadonna. Följ alla vettja!

Mig hittar ni på @sota.saker. Där är det mycket kakor.

 

Jag skrek rakt ut

i dag när jag vaknade till nyheten om att det här fina lilla tv-programmet, som jag varit redaktör för de senaste tre åren, gått och vunnit en bloody Emmy Award!!! Det är helt otroligt och typ det finaste som kan hända ett tv-program och jag har gått som i dvala här hela dagen och knappt kunnat fatta det.

För er som inte sett programmet (inte så konstigt om ni inte är i mellanstadieålder) kan jag berätta att det är ett äventyrsprogram för barn som utspelar sig i Dalarnas vackraste skogar. Där får två lag – Lejonen och Björnarna – bo tillsammans ute i vildmarken, tävla mot varandra i våghalsiga lagkamper, mata tigrar och isbjörnar och uppleva de mest magiska fantasivärldar man kan tänka sig. Som att få klättra upp i en enorm tårta, träda in i en godisdränkt Alice i Underlandetvärld eller demolera en mindre stuga gjord av pepparkaka.

Nu tänker jag fira med ytterligare en kanelbulle (oklart hur många det blivit nu) och öva på att bara vara odelat stolt och nöjd med mig själv!

En jättetårta med mer smörkräm än man kan äta under en livstid – mitt i skogen. Det är sådant här jag drömmer om att hitta när jag är ute och letar svamp.

Världens skickligaste scenograf, Pelle Magnestam, lägger sista handen vid den överdimensionerade Alice i Underlandet-världen där man bland annat kan…

…åka rutschkana rakt ner i en swimmingpool fylld med jättemarschmallows….

…eller trycka i sig muffins lika stora som basketbollar.

Den här säsongen blev det stora godispriset ett riktigt pepparkakshus – komplett med ätbara blomsterrabatter, godisträd och tårtskulpturer.

Givetvis kunde man ta sig en tupplur om man blev trött av allt ätande.

Totalt kaos efter att det ofrånkomliga tårtkriget utbrutit. Grädde överallt.

Kanelbullar i mängder

Gårdagens bakdag genererade en hel vansinnig massa vetebröd av olika slag. Jag hade cirka gurka 10 färskjästpaket som var på väg att kasta in handduken (ett par av dem hade redan gjort det skulle det visa sig) och lyckades få igång 6 degar redan på morgonen. Resultatet blev två sorters brioche, pizza (man måste ha rejäl lunch när man knådar deg hela dagen), frukostfrallor, mellanmålspizzabullar till ett fotojobb och så givetvis klassiska kanelbullar. Receptet hittar du här.

Pin It on Pinterest