28 jan, 2015 | Mjuka kakor

Jag älskar att amerikanska kakor alltid har så medryckande namn. Jag menar “death by chocolate“, “angel food cake“, “Mississippi mud cake” och “red velvet cake”… där har ni några riktigt catchy kaknamn!
De svenska klassikerna har en hel del att ta igen på namnfronten, om ni frågar mig. För även om de är fantastiskt goda och älskade så för “sockerkaka“, “kladdkaka” eller “finska pinnar” knappast tankarna till överjordisk njutning eller syndiga mängder choklad.
Det gör däremot den här kakan. Devil’s food cake är precis så lockande och förförisk – och livsfarligt chokladig – som namnet antyder. Och givetvis djävulskt god.



KAKA
- 3 dl vetemjöl
- 1 1/2 dl strösocker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 tsk bikarbonat
- 1 dl riktigt fin kakao
- 1 1/4 dl turkisk yoghurt
- 1 1/2 dl rapsolja
- 1 ägg
FYLLNING
- 200 g naturell cream cheese
- 5 dl florsocker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1/2 dl kakao
DEKORATION (om man vill)
Blanda mjöl, socker, vaniljsocker och bikarbonat i en bunke. Sikta ner kakaon och blanda in den. Tillsätt yoghurt, rapsolja och ägget. Rör kraftigt till en jämn och fin smet. Häll i två små smorda och kakaopudrade springformar (ca 15 cm). För kakan på bilderna använde jag två storlekar på formarna (en ca 15 cm och en lite mindre) för att få en trappstegstårta, men det gör man som man vill med. Grädda i 175°C i omkring 30 minuter (gräddningstiden påverkas av storleken på formen – en riktigt liten form behöver kanske snarare 20 minuter). Känn med en sticka då och då om kakorna är torra och klara. Låt svalna, lossa från formen och skär båda kakorna vertikalt på mitten.
Gör fyllningen genom att klicka ut cream cheese i en bunke och pudra ner florsocker, vaniljsocker och kakao. Rör till en jämn smet och bred mellan kakans lager. Spara ungefär hälften av fyllningen och spritsa den runt och på kakan när den byggts ihop. Dekorera eventuellt med nötter, tryffel eller chokladbitar.

27 jan, 2015 | Pajer
Ibland är receptet på den bästa tänkbara kakan enkelt. Man tar något som är vansinnigt gott – säg choklad – och så jobbar man in så mycket av den varan som man bara kan i ett och samma bakverk. Hemligheten är att inte hålla tillbaka. Att inte falla i tvivel och börja tänka saker som “det här blir väl lite väl…” eller “så här mycket choklad kan man väl inte ens äta”. För det är just vad man kan! Man kan äta så mycket choklad och lite till. Här är beviset.


PAJSKAL
- 3 dl vetemjöl
- 1/2 dl fin kakao
- 1/2 dl rörströsocker
- 100 g rumsvarmt smör
- 1/2 dl kallt vatten
CHOKLADFYLLNING
- 400 g mörk choklad av fin kvalitet
- 1/2 dl rörströsocker
- skal från en apelsin
- 2 dl vispgrädde
SOCKERNÖTTER
- 1 dl sötmandel
- 1/2 dl salta jordnötter
- 1/2 dl hasselnötter
- 1/2 dl rörströsocker
- 1/2 dl ljus sirap
Rör samman ingredienserna till pajskalet till en slät deg och tryck ut den jämnt i en pajform. Nagga den i botten med en gaffel och ställ den i kylskåpet i minst en halvtimme. Grädda pajskalet på 200°C i 10 minuter och ställ det sedan åt sidan att svalna.
Hacka chokladen till fyllningen fint. Använd en riktigt fin choklad som är god att äta som den är! Blanda chokladhacket med råströsocker och finrivet apelsinskal i en värmetålig bunke. Hetta upp vispgrädden tills den kokar. Häll den därefter genast över chokladhacket och rör ordentligt tills den blir en slät chokladsmet. Häll smeten i pajskalet och ställ i kylskåpet att stelna i några timmar.
Hacka nötterna grovt. Blanda råströsockret till sockernötterna och sirapen i en kastrull och hetta upp tills sockret smält och blandat sig med sirapen. Sänk värmen, rör ner nötterna och fortsätt att röra under tiden som blandningen sjuder. Låt nötblandningen bli gyllenbrun (det tar ungefär 5-10 minuter) och häll den sedan över den kalla chokladpajen. Låt svalna (gärna i kylskåp) och servera med vispad grädde eller vaniljglass.

26 jan, 2015 | Efterrätter
Varje vecka gör jag samma misstag. Jag köper en rejäl klase bananer och tänker att jag ska äta upp dem. Ha i filen kanske. Ta en när det är bråttom och blodsockret är lågt. Kanske stoppa en i väskan som mellanmålsbackup. Sådana saker. Problemet är bara att det aldrig händer. Jag äter aldrig upp de förbaskade bananerna och förklaringen är enkel. Jag gillar inte bananer.
Även i skrivandets stund ligger tre svartnade och skrumpna stackare i fruktskålen och blänger på mig. De påminner mig om vilken dålig och överkonsumerande människa jag är. Sätter fingret på hur illa jag känner mig själv. Dessutom ser de äckliga ut. Den som inte gillar bananer blir så att säga inte mer sugen av att de är mosbruna.
Men inget ont som inte för något gott med sig. Den överflödiga banantillgången har gjort att jag testat en mängd nya och nygamla recept som jag aldrig skulle kommit på tanken att göra förut. Och hör och häpna: inbakad i kakor, eller stekt i smör och socker fullkomligt älskar jag bananer!
Häromdagen gjorde jag 80-talsklassikern “stekta bananer”. En helt fantastisk liten efterrätt som kan göra vem som helst på gott humör. Så här enkelt går det till:

- 2 bananer i befintligt skick
- 1-2 msk smör
- 2 msk rörströsocker
- mandelspån
- vaniljglass till servering
Skala bananerna och dela dem på längden. Doppa dem i lite rörströsocker och stek dem i en stekpanna med smör. Strö över resten av sockret under stekningen och stek på båda sidor tills bananerna fått en gyllenbrun karamellig yta. Häll över lite mandelspån och servera med vaniljglass.

25 jan, 2015 | Okategoriserade
Så meditativt det är att ta in lökar och skära friska blommor från gamla torra buketter medan kvällen blir mörkare. Klippa undan torra kvistar på krukväxterna och smula ny jord mellan fingrarna. Jag önskar er en riktigt skön söndagkväll!







24 jan, 2015 | Småkakor
När jag kom till USA som 19-åring hade jag aldrig ens hört talas om fenomenet oreokakor. Kort därefter uppstod en kärleksaffär som håller i sig fortfarande. Dessa livsfarligt goda små krämfyllda chokladkakor är ungefär lika inarbetade i det amerikanska medvetandet som ballerinakakorna är i Sverige.
På senare år har oreo cookies börjat fylla butikshyllorna även här. Men innan dess var den som längtade till andra sidan Atlanten tvungen att beställa storskickning från vänner och bekanta eller helt enkelt baka sina egna oreos.
Det här är min version av de underbara kakorna. Gillar man fyllning väldigt mycket gör man dubbel sats av den.

Oreokakor – eller oreo cookies som de heter på engelska. Foto: Nicklas Thegerström.
HEMMAGJORDA OREOKAKOR
KAKOR
- 1 1⁄2 dl strösocker
- 1 dl kakao
- 3 dl vetemjöl
- 1 tsk bikarbonat
- 1 krm salt
- 150 g rumsvarmt smör
- 1 ägg, lätt uppvispat
FYLLNING
- 50 g smör
- 2 1⁄2 dl florsocker
- 1 tsk vaniljsocker
Blanda alla de torra ingredienserna och rör sedan ner smöret (lättast går det om man använder flytande smör) och till sist ägget. Gör ungefär 40 runda platta kakor, antingen genom att forma degen till en rulle och skära den i skivor, eller genom att kavla ut den försiktigt till några millimeters tjocklek och stansa ut kakor med ett runt pepparkaksmått. Lägg kakorna på plåt täckt med bakplåtspapper och grädda dem mitt i ugnen i åtta–tio minuter i 175 grader. Rör samman ingredienserna till fyllningen. Bred ut den på undersidan av hälften av de svalnade kakorna och lägg på resten som lock.
PROVA OCSKÅ: PEANUT BUTTER COOKIES
Peanut butter cookies