23 jan, 2015 | Okategoriserade
Jag är en stark förespråkare av fika i alla former. Inte bara för att jag älskar sötsaker och kaffe, utan också för att jag på allvar tror att vi mår bättre av att ta en paus från allt, sätta oss ner tillsammans eller för oss själva och delta i den närmast ceremoniella njutning som fikat är. Jag tror faktiskt inte att någon detox eller lågkaloridiet i världen kan rå på de hälsoeffekter som en bra fika ger.
Jag får ofta höra att det är onyttigt med kakor och bullar. Och det må vara hänt. Men jag kan inte hjälpa att tro att det är också är vansinnigt nyttigt att göra onyttiga saker ibland. Och att vi liksom missar en väldigt viktig del av vad det innebär att må bra i jakten på den perfekta proteindrinken eller alltingfria rawfrökakan.
I min familj har vi fikat minst två gånger om dagen så länge jag kan minnas. Oavsett stressgrad, årstid eller sinnesstämning. Att slå sig ner kring bordet med dem man tycker om, tända ett ljus och känna doften av nybryggt kaffe som hälls upp. Prata om allt och inget, viktigt och dumt, och ta en kaka till – bara för att den är god. Att lämna allt det där andra – stress, träningsregimer, förväntningar – till någon annan och njuta av något som inte gör någon nytta alls. Det är min kind of detox.

Bild från Julens söta saker av Josefin Casteryd.
22 jan, 2015 | Mjuka kakor
En riktigt saftig och fin päronkaka med kardemumma blev det av morgonens skafferirensning. Så himla trevligt det är när något man varit på väg att slänga istället blir bästa eftermiddagsfikat!
Jag utgick från kardemummakakan ifrån min första bok, Söta saker, och lade till ett par päron och rejäla mängder hemmagjord vaniljsås. Hur gott som helst, om jag får säga det själv!

KAKA
- 5 dl vetemjöl
- 2 dl strösocker
- 2 1⁄2 tsk bakpulver
- 2 tsk mortlad kardemumma
- 2 1⁄2 dl mjölk
- 100 g rumsvarmt smör
- 2 päron
TILL SERVERING
Blanda de torra ingredienserna med mjölken och klicka därefter i smöret lite i taget och rör under tiden. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Skala och skär päronen i smala klyftor. Sprid ut dem över smeten och låt dem sjunka till botten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen, 175 grader varm, i ungefär 40 minuter. Testa med en sticka att den inte är rinnig inuti. Servera ljummen med mycket vaniljsås.

22 jan, 2015 | Övrigt
En ganska trevlig sak att göra då och då är att inventera köksskåpen och baka något av det som råkar finnas där. Ett slags “Här är ditt skafferi” för er som minns 90-talets matlagningsprogram “Här är ditt kylskåp”. Det här blir dagens huvudingredienser: Några rara päron och en massa grön kardemumma. Stay tuned för att se vad det blir…




21 jan, 2015 | Efterrätter, Glutenfritt

Jaha, tänker ni, det där ser ju ut som en god efterrätt för cirka fyra personer! Ja, säger jag, eller för en person som inte har någon skam i kroppen. Jag vet faktiskt inte vad som hände. Men inget av det ni ser på denna bild finns kvar.
Som tur är gör man enkelt en ny omgång och ingen behöver få veta att den första ens fanns.
- 2 rejäla nävar citronmaränger (har man inte tid att göra citronmaränger använder man vanliga)
- 2 dl vispgrädde
- ca 5 kulor vaniljglass
- 3-4 rejäla skedar citronkräm
- hackad choklad, fudge eller liknande
- lite rivet citronskal som dekoration
Krossa marängerna grovt. Vispa grädden. Blanda maränger, grädde och glass i en skål och skeda över citronkräm. Hacka choklad eller fudge i småbitar och strö över. Riv lite citronskal på toppen och börja äta!
21 jan, 2015 | Fyllning och tillbehör
I morse vaknade vi med så mycket snö upp över sovrumsrutan att man inte ens kunde urskilja sopbilen som traditionsenligt beepar sig bakåt längs gatan varje onsdag. Då är det lite svårt att få till den där våriga känslan som jag hade planerat att ha vid det här laget. Egentligen älskar jag snö och vinter något alldeles förfärligt, men de senaste dagarna har jag verkligen längtat efter att inte behöva se ut som de arma barnen från Frostmofjället så fort jag går ut.
Jag har planterat tulpanlökar i kruka, fejat bort den sista julen och så har jag gjort citronkräm. Faktiskt ett hett tips om man vill skynda på våren lite, eller bara höja vinterhumöret en aning. God till, ptja, allt. Tårtor, mördegsgrottor, glass, scones – you name it. Och väldigt enkel att göra.


- 2 äggulor
- 3 dl mjölk
- 3 msk socker
- 1 msk potatismjöl
- skal från en ekologisk citron
- 1 msk citronsaft
Blanda allt utom citronen i en kastrull och vispa ihop för hand. Låt blandningen sjuda, samtidigt som du vispar, tills krämen tjocknar. Låt den för allt i världen inte koka eller brännas i botten, utan håll koll på den hela tiden. Tillsätt citronskal och citronsaft och fortsätt vispa en stund. Ta från värmen och låt krämen svalna. Förvara på burk i kylskåp. Den håller cirka en vecka.

