Välj en sida

Muscovadokola med ingefära

Det börjar närma sig advent och december, mina vänner. Det innebär att det från och med nu är fritt fram att tillverka en hel vansinnig massa godis och sötsaker att bjuda nära och kära på, eller för den delen njuta av själv. För ju kallare och mörkare det blir, desto fler färgglada marsipanbollar och sega pepparkakor behöver man för att överleva. Dessa makalöst goda muscovadokolor gör man hur enkelt som helst. Och förutom att de smakar fantastiskt fyller de hela köket med sötma och glädje när man kokar dem.

Muskovadokolor

MUSCOVADOKOLOR MED INGEFÄRA

  • 1dl sirap
  • 4 dl socker
  • 2 dl ljust muscovadosocker
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 tsk malen ingefära
  • 1 msk smör

Blanda allt utom smör och ingefära i en bred, tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning. Koka tills kolorna klarar ett kulprov (droppa lite smet i ett glas vatten och se att den klarar av att formas till en kula). Rör i ingefäran och ta genast av plattan. Klicka i smöret och rör ut det helt i kolan. Häll upp på bakplåtspapper och låt den stelna. Skär i rutor med vass kniv och packa in i smörpapper.

FÖLJ GÄRNA SÖTA SAKER PÅ FACEBOOK FÖR FLER BAKTIPS OCH GODA RECEPT!

Chokladblommor

Jag hittade en hemsk massa söta små blommiga kakformar i metall när jag var hemma hos mina föräldrar senast som jag verkligen älskar att använda. De här små chokladskalen blir otroligt fina att fylla med allt från grädde till hemmagjord vaniljglass och bjuda på när man får fikabesök. Praktiska att ha i frysen och tina vid behov.

100 g margarin eller smör
1 dl socker
2½ dl vetemjöl
3 msk kakao
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ägg

Blanda samman alla ingredienser till en fast deg. Tryck ut i metallformar (formarna ska helst torkas ur med hushållspapper mellan användningarna och inte diskas med diskmedel – då försvinner inte den lite feta ytan som gör att kakorna inte fastnar). Grädda i 200 grader i 10-15 minuter. Låt svalna och lossa försiktigt från formarna. Fyll med något gott (punchgrädde och blåbär till exempel) och servera.

Lördagslänkar

Idag ligger snön pudrig och vit över räcken och mark här i Småland. Det är något med luften här som gör mig alldeles lugn och trygg. Som gör att man vill stanna upp och vända ansiktet mot himlen och låta kylan bita en i kinderna och snön anda sig in i näsan. Det är lördag. Jag tänker ge mig ut på promenad i tjockaste vinterskorna och sedan fara iväg till Bokiabutikerna för boksignering. Jag hoppas ni kommer dit och hälsar på! (Här är tiderna).

Och så tänker jag såklart tipsa om några extra trevliga recept från veckan som gått:

Småländsk ostkaka (finns det någon annan?) från A cat in the kitchen.

Underbart sesamfröiga power bars från Anne’s food.

Fransk chokladmousse från Hannas kokvrå.

Och vackra banancupcakes med glögghjärtan från Flickan och kakorna.

Trevlig lördag!

Vita chokladmuffins

För mig är det alla redan helg. En ledig fredag. En extra dag till att bara vara och finnas och inte måsta någonting alls. Jag ska tillbringa den nere i Småland, på bilutflykt med världens bästa mor. Mot vadsomhelst och inget särskilt. Och sedan hem igen. Till kaffe och segsöta muffins.

Imorgon ska jag signera böcker på Bokia i Jönköping. Jag hoppas få träffa några av er där!

Sega vita chokladmuffins:

100 g smör
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
Hallon till garnering

Rör ägg, vaniljsocker och socker. Smält smöret, rör ut chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet. Häll smeten i muffinsformar. Baka dem i cirka 15 minuter i 200 grader. Garnera med några hallon i mitten av varje muffin när de svalnat något.

Sommarens sista bärpaj

Just som jag trodde att de sista löven fallit från träden här utanför fönstret hittade jag den här somriga bilden längst ner i bakarkivet. Det är lätt att glömma att man alldeles nyss kunde sitta ute och äta paj på nyplockade blåbär och hallon i solen. Och att man faktiskt kan göra samma goda paj på frysta bär till tända ljus och nybryggt kaffe när det är så kallt att man bara vill vara inomhus. Här är receptet:

3 dl frysta hallon och blåbär
125 g smör
1,5 dl socker
2 dl mjöl
3/4 tsk bakpulver

Blanda hallon och blåbär i en ugnsfast form. Gör en deg av rumsvarmt smör, socker, mjöl och bakpulver och platta ut till ett täcke över bären. Grädda i 25-30 minuter i 200 grader. Garnera med fler blåbär och servera med vaniljglass eller vaniljsås.

Pin It on Pinterest