27 Nov, 2010 | Blogginspiration
Idag får jag besök av allra käraste Josefin i köket. Hon ska fota och jag ska julreportagebaka så att det sjunger i väggarna. Och så ska vi dricka te och skvallra om allt som hänt sedan sist vi sågs, förstås. Jag älskar att jobba ihop med vänner! Och att få överdriva varje högtid till max (åtminstone på matfronten) är nog det allra bästa med att vara matskribent.

Den här helgen är det första advent här i norr. På andra sidan Atlanten firar man Thanksgiving. Det tycker jag gott att man kan göra här också – på sitt eget vis om inte annat. För det finns mycket att vara tacksam för. Och något så sjukt mycket gott att baka och laga medan man är det. Här är några exempel:
Tarltlette gör pumpapaj med bourbon och vansinnigt krämig mascarpone till.
Thanksgiving crumble med äpple, päron och choklad från La Tartine Gourmand.
Och sockersött julpyssel från underbara Canelle et Vanille.
Ha en underbar lördag!
Bilderna tog Josefin till ett julbaksreportage förra året.
26 Nov, 2010 | Godis
Vit fudge ett måste på godisbordet. I alla fall för alla som älskar vit choklad. Fudgen är superenkel att göra och fullkomligt smälter i munnen. Alltså den går i stort sett inte att misslyckas med!
Scroll down for recipe in English!

Vit fudge.
Skulle man mot förmodan få några bitar över är fudge alldeles gudomliga att skära i småbitar och ha som glassingrediens eller istället för chocolate chips i kakor. Receptet ger en ganska rejäl mängd fudgerutor och går att halvera om man är den lite mer måttfulla typen.
VIT FUDGE
ca 40 bitar
- 1 dl ljus sirap
- 5 dl socker
- 2 tsk vaniljsocker
- 1 dl farinsocker
- 3 dl vispgrädde
- 200 g hackad vit choklad
Blanda allt utom chokladen i en bred, tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning. Koka tills smeten klarar ett kulprov (droppa lite smet i ett glas vatten och se att den klarar av att formas till en kula) eller tills den nått en temperatur på 125°C. Ta genast av plattan och rör ner den hackade chokladen. Rör tills chokladen blandats helt med smeten och blivit tjock och häll därefter direkt upp på bakplåtspapper eller i en klädd form. Låt svalna och skär i rutor med vass kniv.
Recipe in English
WHITE CHOCOLATE FUDGE
40 pieces
- 1/2 cup corn syrup
- 2 1/2 cups granulated sugar
- 2 tsp vanilla extract
- 1/2 cups brown sugar
- 1 1/2 cup double cream
- 2 cups chopped white chocolate
Mix all ingredients except for the chocolate in a large saucepan. Bring to a boil and stir vigorously. Let the mixture boil on medium heat without stirring until it reaches 257°F. Remove pan from heat. Stir in the chocolate and keep stirring until it becomes thick and creamy. Pour into a mould lined with baking parchment. Let sit in room temperature until cool. Cut in squares and store in a dry place.

Vit fudge.
25 Nov, 2010 | Godis
Att göra egen chokladdoppad marsipan är både lätt, roligt och fantastiskt gott! Finast blir den om man färgar den och doppar den i ett tjockt lager choklad och något glatt strössel. Här är världens enklaste marsipangodisrecept och några bilder som min kära vän Josefin tog när vi hade godisverkstad senast.

Chokladdoppade marsipanägg. Foto Josefin Casteryd.
CHOKLADDOPPAD MARSIPAN
Gör marsipanen enligt receptet och färga i valfri färg. Rulla till små bollar eller ovaler och doppa ena änden i smält choklad och därefter i strössel eller färgat socker. Låt stelna.

Chokladdoppade marsipanägg. Foto Josefin Casteryd.

Marsipanägg. Foto Josefin Casteryd.
24 Nov, 2010 | Bokbak

Visst känns det väl som att det är dags för tävling här på Söta saker? Jo, det tycker jag! Tre Söta saker-böcker står på spel och tävlingsreglerna är lika enkla som bakglada:
Baka eller tillaga något härifrån bloggen och ta en bild på det. Har du en blogg lägger du givetvis ut bilden där och länkar till tävlingen. Har du inte det skickar du den i ett mejl (theresia.erneborg@gmail.com). Glöm inte att skriva en kommentar om att du är med här nedanför också, så att jag inte råkar missa någon av er och vet hur jag ska få tag på er om ni vinner.
En vecka har man på sig (deadline är alltså när onsdagen den 1 december är slut). Sedan väljer jag tre vinnarbilder (alldeles enväldigt) vars upphovsmakare får varsin bok på posten att sätta i bokhyllan eller ge bort till någon i julklapp! Dessutom publiceras såklart vinnarbilderna här på Söta saker under pompa och ståt. Bra va?!
Trevlig bakning och lycka till!
23 Nov, 2010 | Småkakor
Min kära mor gör sagolikt goda mandelbiskvier, en liten mandelkaka med smörkräm inuti. En lite grövre och mer lättbakad variant av macarons, kan man säga. De blir dessutom så underbart sega att man bara svimmar och kan lätt frysas in och tas upp vid behov. Så här gör man dem:

Kakor
200 g sötmandel
300 g florsocker
4 äggvitor
.
Smörkräm
150 g mjukt smör
1 äggula
.
Skålla, skala och mal mandeln.Vispa äggvitorna hårt och blanda med
mandelmjöl och florsockret. Klicka ut små klickar på bakplåtspapper och grädda i 175 grader i 6-10 min. Blanda ingredienserna till smörkrämen och lägg ihop mandelkakorna två och två med en klick kräm emellan.