17 Nov, 2010 | Muffins och cupcakes
Det vore på tok för tråkigt att bara fira kärleken den 14 februari varje år. Den är ju liksom en ständigt pågående högtid. Så varför inte passa på att redan idag bjuda någon du gillar på kärleksmuffins? Lingonröda, såklart, och fyllda av härligt smält vit choklad.

125 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
röd karamellfärg
1 ½ dl lingon
100 g vit choklad
Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången. Rör ner mjölet, blandat med bakpulvret och sedan mjölken. Färga smeten rejält röd med karamellfärg. Klicka ut i muffinsformar. Fyll dem ungefär till hälften. Gör små fördjupningar i varje muffin och tryck ner rikligt med lingon och chokladbitar. Grädda i 175 grader i cirka 20 minuter.
16 Nov, 2010 | Bokbak

En bra kokbok är verkligen en vän för livet. Jag älskar att gå på loppisar och antikvariat och hitta gamla fina bakböcker med spännande köksknep och recept att inspireras och lära sig av. Sedan brukar ju gamla böcker dessutom vara hemskt fina att se på.

Tårtinspiration från 80-talet.

Bjudningsmat i 70-talstappning.

Min egen gamla hemkunskapsbok, som jag återvänder till då och då för att få goda råd.

Och min ständiga favorit – klassikern Sju sorters kakor, som varit precis lika bra sedan 1945.
Vilka är era favoritkokböcker?
15 Nov, 2010 | Kladdkaka
Lavendel och choklad är en alldeles underbar smakkombination (den som inte provat att dricka varm choklad med lavendel i borde verkligen tillaga sig en sådan mugg snarast!). Det här är en ljuvligt krämig kladdkaka som är smaksatt med lavendelsockret jag gjorde i somras och passar väldigt bra till riktigt gräddig vaniljglass. Kladdkakorna har för övrigt fått en alldeles egen kategori här på bloggen, för att alla som letar efter kladdkakerecept ska kunna hitta sin favorit så snabbt som möjligt.

100 g smör
100 g mörk choklad
2 ägg
2 dl lavendelsocker
2 ½ dl vetemjöl
Rör samman ägg och lavendelsocker. Smält smöret, rör 100 gram av chokladen i det och blanda i. Rör ner vetemjölet. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter. Baka i 15-20 minuter i 200 grader.
15 Nov, 2010 | Bokbak

Nu är det bestämt! Till helgen bär det av till finaste Småland och på lördag kommer jag att signera böcker i Jönköping! Klockan 12-13 på Bokia A6 och klockan 13.30-14.30 på Bokia på Östra Storgatan. Jag hoppas verkligen att ni kommer förbi om ni är i närheten! Och bry er inte om ifall ni redan köpt en bok – kom ändå och häng en stund, säg hej och berätta vad ni tycker om den!
Tjoho! Vi ses!
Bilden har Nicklas tagit.
14 Nov, 2010 | Mjuka kakor
Kärleksmums, som också brukar kallas mockarutor eller snoddaskaka, bakas traditionellt i långpanna och med kokos ovanpå. Helt underbart krämig och god och glasyren – alltså glasyren!

Underbara kärleksmums!
KAKA
-
150
gram
smör
-
2
ägg
-
3
dl
socker
-
1
tsk
vaniljsocker
-
1
msk
kakao
-
4 ½
dl
vetemjöl
-
2
tsk
bakpulver
-
1 ½
dl
mjölk
GLASYR
-
75
gram
smält smör
-
1
msk
kallt starkt kaffe
-
1
msk
kakao
-
1
tsk
vaniljsocker
-
3 ½
dl
florsocker
Smält smöret och låt det svalna. Vispa samman ägg och socker. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver för sig och rör ner tillsammans med det smälta smöret och mjölken till en jämn smet. Häll i en form (min är ca 15 x 20 cm) klädd med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i 20-30 minuter. Låt kakan svalna och rör under tiden ihop alla ingredienserna till glasyren. Bred över kakan och toppa med kokos.
TIPSA GÄRNA DINA VÄNNER OM RECEPTET!