29 Nov, 2014 | Godis, Julrecept

Glöggtryffel.
Ett riktigt bra julgodis om man inte vill hänga i köket hela adventshelgen och vara relativt säker på bra resultat är tryffel. De här har jag smaksatt med julens favoritdryck nummer ett – glögg. Sjukt goda om jag får säga det själv! Får man några över är de för övrigt ypperliga att använda som smaksättning i briocher eller andra härliga bakverk. Men let’s face it, man får inga över.
GLÖGGTRYFFEL
- 200 g mörk choklad
- 1 dl vispgrädde
- 3 msk riktigt god glögg (med eller utan alkohol)
- kakao till garnering
Hacka chokladen. Koka upp grädden i en kastrull och stäng därefter genast av värmen. Rör ner den hackade chokladen och glöggen och rör till en jämn smet. Bred ut smeten i en fyrkantig form (kanske cirka 10×15 cm stor) klädd med bakplåtspapper och ställ i kylskåpet att stelna. Skär i rutor och pudra med kakao.
FÖLJ MIG GÄRNA PÅ INSTAGRAM FÖR FLER SÖTA SAKER!
28 Nov, 2014 | Julrecept
Fram med glöggen och pepparkaksdegen för på söndag är det första advent! Här är några söta baktips inför årets bästa fikahelg. Klicka på bilderna för att komma till recepten.

Söta små pepparkaksmuffins blir ett fint alternativ till de klassiska pepparkakorna för den som liksom vill ha lite mer. Och det vill man ju. Dekorera med tjusiga polkagrisskruvar så gör det inte så mycket om inte frostingen blir så där ärtigt perfekt som man hade tänkt!

De amerikanska favoritkakorna chocolate-chip-cookies har fått lite juligare skrud med hjälp av färgglada nonstop. Visst, det tar lite tid att sortera ut de röda och gröna chokladpastillerna, men on the flip side så kan man helt oblygt äta upp alla de andra färgerna.

Man ska inte behöva vara värsta bagaren för att göra hemlagat julgodis, tycker jag. Chokladdoppade marshmallows är förmodligen det enklaste man kan göra och titta så himla trevligt det blir!

Tryffel är ett annat superenkelt godis att göra. De här är smaksatta med krossade polkagrisar och rullade i fint florsocker. Omöjliga att sluta äta, tyvärr.

Jag älskar när man får hälla allt man gillar i en enda stor hög och sedan äta det. Det får man göra om man gör det här fantastiska fikonbräcket. Och det bästa av allt är att man kan bryta det i precis så stora bitar som man vill.
Samtliga bilder tagna av Josefin Casteryd.
27 Nov, 2014 | Övrigt
Den här dagen har varit fylld till brädden av åtaganden och projektförberedelser. Ibland är det som om allting liksom sker på en och samma gång och man hinner varken märka att man trampat mandelmassa djupt in i sockarna eller att man råkat lägga linsskyddet i te. Men så kommer kvällen – alldeles tung och mörk och utan krav – och det infinner sig ett lugn där vid arbetsbordet och plötsligt blir jag sjukt kreativ igen, fast jag nyss var alldeles slut.


27 Nov, 2014 | Godis, Julrecept
Att ge bort saker man gjort själv funkar egentligen bara i två lägen. 1) Man är under 12 år och har svarvat en ljusstake/påsktupp/annan inredningspryl i träslöjden. 2) De går att äta. Mitt heta tips inför alla adventsfikor och decemberbjudningar är därför att spara några bitar av det hemlagade julgodiset (jag vet att idén lätt faller redan här) i en burk i kylen. Sedan när det är dags att gå på kalas och man helt glömt att köpa blommor så hivar man oblygt ner några ischokladbitar (som man enkelt snoffsar till genom att kalla dem “praliner”) i en piffig ask eller påse och tar med.


26 Nov, 2014 | Godis, Julrecept
Det här underbara receptet på salt smörkola kommer från min bok Julens söta saker och är en riktig favorit. Att baka från sin egen bok känns lite stört. Som att prata med sig själv eller så, vilket jag i och för sig också går omkring och gör för jämnan. I dag har jag gjort mina favoritkolor (för cirka åttionde gången i år – har ingen aning om vart de tar vägen…). De görs på grädde, salt smör och flingsalt och är som en liten skiva av himlen.
Har ni testat att baka något från boken förresten? Jag vill jättegärna veta vad ni tycker och framför allt – hur det såg ut! Tagga mig gärna i era julbaksbilder på instagram (@sota.saker) så att jag ser dem!

Salt smörkola. Foto: Josefin Casteryd.

Salt smörkola.

SALT SMÖRKOLA
- 1 vaniljstång
- 1 1⁄2 dl vispgrädde
- 2 dl strösocker
- 1 dl sirap
- 3 msk extrasaltat smör
- 1 tsk fint flingsalt
- ännu mer flingsalt till garnering
Skåra vaniljstången och skrapa ur fröna i en stor kastrull. Häll på grädde, socker och sirap och klicka i smöret. Tillsätt en tesked flingsalt, sätt en karamelltermometer i smeten och koka upp allt- sammans. Var noga med att inte låta termometern nudda kastrullens botten – temperaturen ska tas i mitten av smeten. Koka på medelvärme tills smeten når 125 graders värme. Häll upp i en stor fyrkantig form eller långpanna klädd med bakplåtspapper. Låt kolan svalna en aning och strö sedan över ytterligare lite flingsalt. Skär i bitar (pensla lite olja på kniven om den klibbar fast) och slå in i smörpapper.
