25 Nov, 2014 | Julrecept
I går kväll hängde jag kvar i köket tills långt efter Homeland (OMG vem kan sova efter ett sådant avsnitt?!) och kokade kola och rörde ihop smet till saffransskorpor. Det är något med de där färgerna och dofterna som gör att man blir alldeles berusad. Saffran är verkligen en på tok för vacker krydda för att bara få vara med en månad om året.
De här skorporna är ett tvådagarsprojekt som börjar med långpannebak och inslagning i blöt handduk. I dag ska de skäras i skivor och rostas och sedan få följa med på bokparty.

24 Nov, 2014 | Högtider, Julrecept

Den kryper lite närmre nu – julen. Till helgen är det första advent och någonting börjar förändras i luften. Trots kylan blir det liksom lite varmare. Stjärnor lyser upp fönstren och långsamt börjar människor sakta ner och bromsa in. Förbereda sig på att gå i ide ett litet, litet tag, med tända ljus, varm glögg och dem man gillar bäst. För mig är det den bästa perioden på hela året. Och att baka vid den här tiden är något alldeles speciellt.
Under kategorin JUL i kategorilistan kommer jag att samla alla årets (och en del från tidigare år) julrecept för man enkelt ska hitta all julinspiration här på bloggen. Och givetvis blir det också ett och annat smakprov ur Julens söta saker!
God julbakning!
Bild av Josefin Casteryd för Julens söta saker.
23 Nov, 2014 | Julrecept, Mjuka kakor
En perfekt försmak av julen är den här lätta lingonkakan som jag gillar att baka i en liten brödform och skära i tjocka skivor. Rödprickigt fin och riktigt saftig blir den. Servera med en klick fluffig grädde för extra feststämning i novemberrusket.

- 75 g smör
- 2 ägg
- 2 dl socker
- 3 dl vetemjöl
- 2 tsk bakpulver
- 2 tsk hemmagjort vaniljsocker
- 1 dl grädde
- 1 dl frysta lingon
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker och rör de blanda ingredienserna för sig. Rör ner dem tillsammans med det smälta smöret och grädden. Rör ner de frysta lingonen. Häll smeten i en smord och bröad brödform och grädda i cirka 40 minuter i 175 grader.
22 Nov, 2014 | Efterrätter, Glass

Minns ni den helt sjuka jordnötskolaglassen som jag pratade mig varm om häromveckan? Well, nu har resterna av den blivit en minst lika sjukt god glasscheesecake. Att göra cheesecake av glass är för övrigt en väldigt smidig sak och resultatet blir någonting mittemellan glasstårta och fryst cheesecake. Det bästa av två världar, med andra ord.
- 75 g smör
- ca 10 digestivekex
- 3 dl glass av valfri sort (jag använde den här)
- 2 dl cream cheese
- 1/2 burk dulce de leche
- valnötter till garnering
Låt smöret bli rumsvarmt och krossa digestivekexen. Knåda samman och tryck ut i en liten rund pajform. Låt glassen tina en aning så att den blir mjuk och rör ner cream cheesen i den. Bred glassmeten över digestiveskalet och ställ alltsammans i frysen i minst en timme. Ta ut och garnera med dulce de leche (färdig finns att köpa, eller så kokar man egen enligt receptet här) och valnötter.


