Välj en sida

Ananasmos

Ett väldigt enkelt sätt att göra sig själv lycklig är att koka ananasmos. Det kan man sedan använda till alla möjliga underbara saker, så som att ha på frukostgröten en råkall vintermorgon, koka en fantastisk pudding på eller göra livets godaste pajfyllning av. Ja, ni hör ju – det är bara att sätta igång!

  • ett äpple
  • en ananas
  • lite vatten (ca 1/2 dl)

Allt som behövs är alltså ett äpple och en ananas. Och så lite vatten. Skala äpplet och skär i små bitar. Skala och skär ananasen i småbitar (hur man smidigast skalar en ananas ser du här). Lägg tillsammans med vattnet i en kastrull och låt koka i cirka 20 minuter. Rör om då och då. När frukten mjuknat ordentligt – mosa alltsammans med en visp eller potatismosare. Låt eventuellt lite av vätskan rinna av (den är för övrigt väldigt god) och häll på burk. Frys in eller förvara i kylskåp (håller cirka en vecka).

 

Baka på instagram!

Ni har väl inte missat #bakcirkeln på instagram? Denna vecka är temat “smått och gott” och man har som vanligt en vecka på sig att bidra med en bild. Mer om bakcirkeln och en närmast vansinnig mängd kakor, efterrätter och baktips hittar ni på mitt konto @sota.saker!

Hälsobröd

Att ha gott, hembakt bröd till vardagsfrukostar och varma soppmåltider är ett måste för mig så här mitt i vintern. Det här hälsobrödet har fått rejält med fibrer och en extra kick av nyponmjöl. Sötman kommer från torkade dadlar, som är något av det trevligaste man kan ha i bröd. Hoppas att ni ska gilla det lika mycket som jag gör!
  • 25 g jäst
  • 2 dl ljummet vatten
  • 1/2 tsk salt
  • 1 msk sirap
  • 1 dl kruskakli
  • 1/2 dl linfrön
  • 2 msk nyponmjöl
  • 1 dl finhackade torkade dadlar
  • ca 5 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och rör ut den i det ljumna vattnet. Tillsätt salt, sirap, kruskakli, linfrön, nyponmjöl och hackade dadlar och rör samman. Tillsätt mjölet, använd så mycket som behövs för att få en foglig, men ändå klibbig deg. Arbeta för hand eller med degkrokar i 10-20 minuter och ställ sedan att jäsa under duk i 30 minuter. Stjälp upp i smord och mjölad brödform (jag använde en mindre modell av brödform) och grädda i 225°C i 25-30 minuter. Låt svalna och skär i skivor.

Semlor med chokladkräm och nougatrippel

Om man gillar choklad kommer man att svimma rakt ner i grädden av de här semlorna. En vansinnigt chokladig mörk chokladkräm som fyllning, nyvispad grädde och helt magiskt god nougatrippel över alltsammans. En perfekt bakelse för iskalla snödagar som den här, helt enkelt.

SEMMELBULLAR

CHOKLADFYLLNING

  • 1 dl vispgrädde
  • 100 g finhackad mörk choklad
  • ca 2 dl florsocker
  • ca 3 dl vispad grädde

NOUGATTOPPING

  • 1/2 dl vispgrädde
  • 50 g mjuk nougat

Baka bullarna enligt receptet här och låt dem svalna. Skär av toppen och spara som ett lock. Gör chokladfyllningen genom att hätta upp grädden (1 dl) i en kastrull. När grädden kokar – ta kastrullen från värmen och rör raskt ner den finhackade chokladen. Ställ att svalna. Rör ner florsockret, lite i taget, tills krämen får en hanterbar krämkonsistens. Fyll semlorna med chokladkräm och klicka eller spritsa över vispad grädde. Lägg på locket. Hetta upp grädden till nougatrippeln och ta den därefter från värmen. Rör ner nougaten, delad i småbitar, till en jämn sås. Ringla över semlorna och servera.

Lördagslänkar

Äntligen lördag hörrni! Jag älskar att surfa runt bland alla underbara matbloggar som finns därute. Så himla mycket inspiration och bakglädje på bara några klicks avstånd. Kolla gärna in Månadens sötsaks länklista om du vill hitta nya matbloggar att inspireras av. Vill du själv vara med i listan gör du så här.

Här är mina favoritlänkar från veckan som gått:

Lion bar pannacotta från Sabinas Sweet and Simple

Smörkola med krossade polkagrisar från Patisseries Patisseries

och uppiggande energibollar från Blomster och Bakverk

Pin It on Pinterest