Välj en sida

Spröda små kokosskal

Något som både är vackert, gott och otroligt praktiskt att ha hemma är små kokosskal som man kan fylla med lite vad som helst och servera när man får gäster. Det här receptet kommer från Sju sorters kakor och kan varieras med andra ingredienser istället för kokos om man vill. Malda mandlar eller havregryn till exempel. Sötast blir de om man bakar dem i små veckade bakelseformar.

1 dl socker

200 g smör

½ ägg

1 dl kokosflingor

5 dl vetemjöl

Blanda rumsvarmt smör och socker och tillsätt ägget. Rör ner mjöl och kokos och tryck sedan ut smeten i formarna. Grädda i 200 grader i ungef’är åtta minuter. Låt svalna och ta försiktigt loss kakorna från formarna.

Röda mandlar

Min mammas favoritgodis är brända mandlar. Inte de där klassiska sockriga stekpannemandlarna man köper i strut utan ni vet sådana där röda, bulliga små saker, som man kan köpa i gammaldags godisbutiker. Häromdagen försökte jag mig på att göra dem hemma, med inspiration från ett recept i en gammal kokbok jag hittat på loppis. De blev aningen sötare och sockrigare än den affärsköpta varianten och inte lika mjöliga, men de gick verkligen inte av för hackor för det. Och sjukt roliga att göra var de också.

  • 100 g sötmandel
  • 3½ dl socker
  • 100 g glykos
  • 1 ½ dl vatten
  • några droppar bittermandelolja
  • röd karamellfärg

Skålla mandeln och ta bort skalet. Torka ordentligt med papper eller handduk så att mandlarna blir helt torra. Koka samman vatten, socker, glykos och bittermandelolja i en tjockbottnad gryta. Koka i en fem, tio minuter tills sockerlagen klarar ett trådprov (Doppa fingrarna i kallt vatten och lägg en droppe av lagen mellan tummen och pekfingret. När man för isär fingrarna ska sockerlagen tråda sig). Färga lagen med karamellfärg och häll upp i en djup tallrik. Rör tills smeten kallnar och tjocknar en aning och rör därefter i mandlarna. När smeten börjar stelna, klicka ut mandlarna, inbakade i röd smet, på aluminiumfolie och låt dem stelna helt. Förvara torrt.

Frågor och svar

Minns ni att vi hade frågestund här på bloggen häromsistens? Då man fick fråga precis vad som helst som man undrade över. Nu har jag tänkt efter riktigt noga och svarat så gott jag kan på alla era funderingar. Om ni har fler är det bara att skriva ner dem i kommentarsfältet. Håll till godo!

Jag undrar vad din bästa kaka är? Den du bakar när du vill unna dig något riktigt gott! Eller är det hemligt?
Mina favoritkakor är nog klassiska sirapssnittar. Om jag har gäster är min favoritbjudkaka min moster Gunillas äppelkaka som smakar som knäck och himmelrike på en gång. Extra god med hemlagad vaniljglass.

Jag undrar hur sjutton du kan hålla dig så slank när du bakar så mycket godsaker hela tiden?
Jag har sjukt bra ämnesomsättning.

Jag önskar tips på en tårta i bakplåts storlek. Alltså en tårta som räcker till många?
Jag gör inte tårta tillräckligt ofta, men en av mina favoriter är den här. Ett bra tips om man har många gäster är att baka två bottnar efter vanligt recept på rulltårta och sedan lägga goda saker som man gillar mellan dem.

Jag undrar samma som Jennie! 🙂 Men även hur mycket tid du lägger på bakandet varje vecka, ungefär sådär? Du verkar hinna med så mycket!
Jättesvårt att säga. Jag bakar ofta flera saker samtidigt vid några tillfällen varje vecka, så kanske sisådär en tre timmar ett par gånger i veckan.


Och vem som äter kakorna? Kan du inte frysa in alla och bjuda in oss läsare en gång i månaden? Vi kan ha bakbloggskalas!
Jag, min pojkvän, mina vänner, jobbarkompisar, släktingar och en och annan stackars hjälplös främling. Förvånansvärt mycket försvinner utan någon större kamp. Rolig idé med bakbloggskalas. Tål att tänkas på!

Jag undrar här också om du har något riktigt bra mördegskake-recept som inte flyter ut, så att man t.ex. kan stansa ut former som håller sig eller göra ”klubb”-kakor med en pinne instucken i dem?
Jag vet inte om jag kan lova att de inte flyter ut litegrann, men min mormors mördegsrecept är det bästa jag stött på: 3½ dl vetemjöl, 150 gram smör, 1 dl socker och 1 ägg blandas noga, bakas ut och gräddas i 225 grader i runt tio minuter.

Vad jobbar du med? Jobbar du heltid? Undrar hur du hinner allt?
Jag är journalist och jobbar på ett TV-produktionsbolag här i Stockholm. Ja, jag jobbar heltid. Och jag hinner långt ifrån allt.

Vilket är ditt bästa ta-med-till-fikastunden-kaka? Vill gärna att den ska se lite exklusiv ut utan att vara för avancerad?
Den här är superenkel och kan göras med blåbär, vinbär, äppelskivor och kanel eller vad helst man har hemma.

Då kan jag fråga den fråga jag klurat på länge: är du och Nicklas ihop eller gifta? Är du gift över huvudtaget?
Nej, Nicklas och jag är varken gifta eller ihop, utan goda vänner. 

Är det någon skillnad på potatismjöl och maisenamjöl om man ska ha det i ett recept på småkakor eller är det ”samesame” samma lika?
Majsenamjöl görs på majskorn och potatismjöl görs, som namnet antyder på potatis. Jag använder sällan majsenamjöl utan bakar exempelvis glutenfria kakor med potatismjöl. Jag reder även exempelvis vaniljsås med potatismjöl. Produkten som kallas Maizenaredning är tydligen också gjord på potatismjöl vad jag förstår. För att liksom förvirra saker ytterligare.

123
Jag undrar vad all askorbinsyra och annat konstigt, som jag inte vet vad det är, ska vara i för i dina recept? Vad det till för och vart jag får tag på det?
Askorbinsyra är c-vitamin och man har det ibland i till exempel äppelmos för att äpplena ska behålla färgen bättre. Man hittar det på påse i kryddhyllan i sin vanliga affär.

123
Jag bakar ofta och gärna kladdkakor eller brownies-liknande kakor av olika slag och undrar om du har något favoritrecept att tipsa om på den fronten?
Kolla gärna i bloggmenyn där det står kladdkaka, där har jag samlat alla mina bästa kladdkakor samlade på ett ställe. Min favorit är nog apelsinkladdkaka. Eller den här mintchokladkakan.

Mina föräldrar rätt så förtjusta i amerikanska pajer så som key lime-paj, ananas-paj med creme fraiche och dylikt så även där undrar jag om du har något förslag för lite variation och testa på nytt?
Om man gillar amerikanska pajer måste man bara prova pecannötpaj. Den är alldeles ljuvlig.

123
Jag undrar om du har koll på vad en ganache är? Vad är det för speciellt med den och när passar den att använda?
En ganache är en chokladkräm på grädde och choklad som man kan använda till exempelvis tårt- eller kakfyllning.

123
Var i hela friden gör du av alla kakor, muffins och tårtor du bakar!? Vilka äter upp dom? Jag är också baktokig och har jämt svårt att veta vad jag ska göra med allt.
Jag äter så mycket jag orkar, fryser in en del och försöker få folk i min närhet att äta upp resten.

1
Jag tycker att det är synd att du i nya boken inte också angav allt i vikt: mjöl framförallt är ju toklätt att få för lite eller för mycket när det inte står 300 gram utan 2,5 dl. Jag föredrar att alltid använda våg, mycket lättare att få receptet mer precist då! Kan du inte så smått börja med det på bloggen iallafall?
Nej. Jag anger viktmått på ingredienser jag själv väger, till exempel mandelmjöl och äggvitor till macarons eller frukt till moskok.


Har du något riktigt bra recept att dela med dej av på Karlsbaderbullar eller knyten? Vi har provat det recept vi har men inte lyckats alls. De blev alldeles för kompakta och inte alls så fluffiga som de man köper på café.
Jag brukar göra olika varianter på receptet i Sju sorters kakor, men det var länge sedan nu. Tack för påminnelsen! Skriver upp det på “att-baka-listan”.

12
Jag tycker att det är roligt att få tips på bakverk från olika kulturer, du kanske kunde ha tema någon vecka och ge tips på just olika recept från olika kulturer och länder. Sådant som man helt enkelt inte ser så ofta i Sverige, men som egentligen inte är så svårt att baka. Du kanske kunde ha tema ”kultur” eller ”andra länder” på månadens sötsak någon dag så kan ju alla vi läsare få bidra med annorlunda recept om vi vill?
Ingen dum idé alls. Bra tips för Månadens sötsak!

12
Min fråga till frågestunden är vad du använder för kamera när du fotograferar?
En Nikon D50.

Hej! Jag undrar om du har något bra tips på hur man bäst gör när man ska doppa tex cake pops i choklad för att det ska bli jämnt och inte rinnigt och ojämnt?

Jag brukar försöka snurra cake popsen samtidigt som jag doppar dem och en stund efteråt så att de blir lika tjocka runt om. Ibland kan det också hjälpa om man använder choklad som smälts i lite rapsolja eller kokosfett. Då blir den tunnare och lättare att doppa i.

Bild 1 Janne. Bild 2 & 5 Nicklas.

Lördagslänkar

I dag är mina kära föräldrar på besök i huvudstaden och vi ska dricka finfika och shoppa höstskor. Men innan dess vill jag bjuda på lite digital helgläsning. Här är några sockersöta bloggposter från veckan som gått:

Allt som kombinerar choklad och jordnötssmör är värt lite extra uppmärksamhet. Underbara brownies från Night Baking.

Joelen från min gamla collegestad Chicago bakar ljuvliga pumpkin cupcakes på sin blogg What’s cooking Chicago?

Och vackra pastelliga macarons från svenska bloggen BakeCake.

Trevlig lördag!

Bild av Nicklas från boken.

Bokbesök

När jag fick frågan om jag ville göra en bakbok tidigt i våras hade jag aldrig ens kunnat drömma om att den skulle bli så här väl mottagen. Efter flera månaders bakande och skrivande känns det nästan otroligt att den finns på riktigt och att så många dessutom verkar gilla den är helt fantastiskt!

Flera av er här på bloggen har frågat om jag kommer att komma till era städer och signera böcker och prata bakning och nu verkar det kunna bli så! Jag kommer dock inte kunna besöka alla ställen ni undrat över, men eftersom jag såklart vill träffa så många av er som möjligt skulle det vara bra att veta var intresset är störst. Så vad säger ni? I vilken stad skulle ni vilja komma på boksignering? Välj i röstningsrutan här nedanför och klicka “vote” så kanske vi ses snart!

Uppdatering: Efter ivriga påtryckningar finns nu även Uppsala med bland alternativen.

[polldaddy poll=3924542]

Pin It on Pinterest