14 okt, 2010 | Småkakor
Om man inte orkar äta upp alla kakor man bakar kan man alltid ge bort dem i present. Det brukar jag göra. Småkakor i fina bruna papperspåsar är något av det trevligaste man kan få, tycker jag – gärna med ett medskickat recept, så att man kan baka fler om man vill. Söta påsar finns ofta i mindre godisbutiker och om man frågar snällt kan man få köpa en bunt för några kronor.

13 okt, 2010 | Småkakor
Om det är någonting i livet man aldrig kan få för mycket av så är det choklad. Det fina med de här små kakorna är att de på sätt och vis är chokladkakor i dubbel bemärkelse, eftersom det både är smält choklad i själva smeten och bitar av choklad inuti. Man gör dem så här:

2 dl hackad choklad
1 msk smör
1 dl socker
1 äggvita
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl
en nypa salt
1 tsk bakpulver
ev. 1 msk vatten
kakao till garnering
Spara en dl av den hackade chokladen och smält den andra decilitern i ett vattenbad. Blanda smör och socker ordentligt och vispa sedan i äggvitan och vaniljsockret. Rör i den smälta chokladen. Blanda mjöl, salt och bakpulver för sig och rör ner i smeten. Rör eventuellt ner en msk vatten om smeten känns för torr. Blanda sist ner det resterande chokladhacket. Klicka ut till små bollar på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i 10 minuter och sikta sedan över lite kakao över varje kaka med hjälp av en tesil.
12 okt, 2010 | Godis
Om man har piffiga pralinformar i silikon är det nästan löjligt lätt att göra sina egna chokladpraliner. Har man inte det går det nästan lika bra att spara formarna från någon fin chokladask och använda dem istället. Den här snabba varianten av polkapraliner gör jag med krossade polkagrisar och riktigt mörk choklad. Helt makalöst gott tillsammans!

Polkapraliner. Foto: Nicklas Thegerström
POLKAPRALINER
- 100 g mörk choklad
- 1 msk rapsolja
- 1 dl polkagriskarameller
Krossa polkagrisarna genom att lägga dem i en plastpåse och slå på dem med en hammare eller kavel mot skärbrädan. Värm rapsoljan i en kastrull och smält försiktigt chokladen i den. Häll upp i formar och fördela lite polkagriskross i varje pralin. Ställ att svalna, gärna i kyl och lirka sedan försiktigt ur dem ur formen. Förvara kallt.
11 okt, 2010 | Muffins och cupcakes
Jag vet inte om jag gillar dessa kardemummamuffins så mycket för att de är så fint prickiga eller för att de smakar så mycket barndom och glädje. Eller bara för att nystött kardemumma alltid gör mig på väldigt gott humör . Receptet är hursomhelst superenkelt och går bra att halvera om man vill äta upp allihop på en gång. Så här gör man:

Kardemummamuffins.
KARDEMUMMAMUFFINS
- 125 gram smör
- 2 dl socker
- 2 ägg
- 1 1/2 dl vispgrädde
- 2 tsk stött kardemumma
- 4 1/2 dl vetemjöl
- 2 tsk bakpulver
- pärlsocker till garnering
Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången. Stöt kardemumman ordentligt i en mortel och blanda ner. Rör ner övriga ingredienser och klicka ut smeten i muffinsformar. Fyll dem ungefär till hälften. Strö över pärlsocker. Grädda i 175 grader i cirka 20 minuter.
10 okt, 2010 | Småkakor
Jag vet inte hur jag ska beskriva de här kakorna för att göra dem rättvisa. De är mjuka och sköra med en försiktig sötma, som bryts av kryddighet och frisk citron. Och när man bakar dem fylls hela köket av lugn och värme. De är helt enkelt på tok för underbara för att inte provas.

100 gram rumsvarmt smör
1 dl ljust muscovadosocker
rivet skal av en citron
1 msk pepparkakskrydda
1/2 dl sirap
1 ägg
4 1/2 dl mjöl
1 krm salt
1 tsk bikarbonat
muscovadosocker till garnerning
Rör samman smöret med muscovadosockret. Riv i citronskal och blanda ner pepparkakskrydda. Rör sedan ner sirap och ägg. Blanda mjöl, bikarbonat och salt för sig och rör sedan samman med smeten. Rulla till små bollar och doppa halva i en skål muscovadosocker. Lägg på plåt med sockersidan upp. Grädda i 200 grader i 10 minuter.
