Välj en sida

Söta saker i Expressen

I helgens nummer av Expressenbilagan “Leva och bo” bjuds på några recept från Söta saker-boken. Och så kan man titta på Nicklas fina bilder och läsa en intervju med mig också. Superkul! Så här fint ser det ut:

Lördagslänkar

Det är lördag. Den är efterlängtad och kall. Med morgonfrost på fönstret och hett kaffe på armlängds avstånd. Jag har stannat under täcket en liten stund längre än vanligt. Nu ska jag dricka mer kaffe, prata om livet och dansa lindyhop med fina vänner. Och så ska jag gå till affären och köpa Expressenbilagan Leva och bo som skriver om boken i senaste numret! Kul!

Den här veckans lördagslänkar kommer från tre riktigt trevliga bloggar. Höstig äppelmartini från Bara en kaka till – en blogg med riktigt fina bilder och personligt tilltal. Bakade bröst från Bake my day, för att uppmärksamma kampen mot bröstcancer (jag gjorde en egen variant av bröstcupcakes förra året). Och chokladdoppade italienska biscotti från söta bloggen Mitt stora köksäventyr.

Med det önskar jag er en alldeles underbar lördag!

Bild: Jenny Hammar. Polkagrisdrömmar.

Bruna mandelkakor

Brunt socker är en betydligt vanligare bakingrediens i USA än här i Sverige. På andra sidan Atlanten är det dessutom både lättare och billigare att hitta olika nyanser och sorter. Men det är inget att gråta över. Vill man få till den där sega sötsyrliga smaken som amerikanska kakor ofta har kan man till exempel använda farinsocker eller ljust muscovadosocker istället.

1½ dl sötmandel

2 dl brunt socker

1 äggvita (lätt uppvispad)

mandlar till garnering

Mal mandeln i en mandelkvarn och blanda mjölet med sockret. Rör i den lätt uppvispade äggvitan. Klicka ut kakorna på plåt med bakplåtspapper och tryck fast en hel mandel i mitten av varje kaka. Grädda i 150 grader i 15-20 minuter.

Lingonsnäckor

Igår blev det charmiga små bakelser av kokosskalen jag bakade häromdagen. Egentligen kan man fylla skalen med i stort sett vad som helst (citronfromage, grädde, chokladkräm, glass) men min favorit är hemlagad vaniljkräm tillsammans med syrliga små lingon.

kokosskal

vaniljkräm (hemlagad eller färdigköpt)

frysta lingon

Koka vaniljkrämen enligt receptet, låt svalna och fyll kokosskalen. Garnera med lingon.

Fröscones

Det är inte alls särskilt svårt att göra klassiska scones lite finare i kanten. Faktum är att man kan baka scones med nästan vilka godsaker som helst i. Jag gillar att fylla mina med olika fröer så att de blir lyxigt knapriga och goda nog att ätas med bara smör på. Helt magiskt gott till te och en riktigt bra bok en kall oktoberkväll.

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl mjölk eller filmjölk
75 g rumsvarmt smör
½ dl krossat linfrö
½ dl solrosfrön
vallmofrö och solrosfrö till garnering

Blanda allt och baka ut till två runda, platta kakor. Garnera med vallmofrö och extra solrosfrön och skåra försiktigt varje kaka i fyra delar. Grädda på plåt med bakplåtspapper i 225 grader i mellan 15 och 20 minuter.

Pin It on Pinterest