24 Dec, 2010 | Bröd, Julrecept
Vad passar bättre på självaste julafton än ett recept på världens godaste vörtbröd? Förhållandevis enkelt att göra och verkligen något av det godaste bröd man kan äta. Istället för vört , som kan vara krångligt att få tag på, bakas det med porter och julmust.

Vörtbröd.
VÖRTBRÖD
BRÖD
- 50 g jäst
- 50 g smör eller margarin
- 1 flaska porter (33 cl)
- 1 flaska julmust (33 cl)
- 1 dl mörk sirap
- 1 tsk salt
- 1 msk malen pomerans
- 1 tsk malen ingefära
- 12 dl rågsikt
- 8 dl vetemjöl
- 1 dl russin
PENSLING
- 1 msk sirap
- ½ dl hett vatten
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsätt porter och julmust. Värm tills blandningen blir ljummen. Slå över lite över jästen och rör tills den löser sig. Blanda med resten av spadet. Rör ner sirap, salt, pomerans och ingefära och därefter rågsikten och russinen. Blanda i vetemjölet (använd så mycket att degen börjar släppa bunken, men inte mer). Jäs i en halvtimme under duk. Baka ut på mjölat bakbord till två runda eller lätt ovala limpor. Lägg dem på plåt, nagga dem med gaffel och låt dem jäsa ytterligare 30 minuter under duk. Rör samman kokt vatten och sirap och pensla bröden med detta. Grädda dem i cirka 40 minuter, långt ner i ugnen i 200 grader.
FÖLJ MIG GÄRNA PÅ INSTAGRAM OCH FACEBOOK FÖR ÄNNU FLER SÖTA SAKER!
23 Dec, 2010 | Julrecept, Mellanmål, brunch och frukost
En riktigt god julgröt är ju A och O så här års. I min familj gör vi alltid risgrynsgröt efter min morfars mammas recept. Den är liksom alldeles silkeslen i konsistensen och smakar som att sitta på små moln i himmelen. Typ. Hemligheten är äggula. Här är hela receptet.
Nu tänker jag ge mig ut i skogen och pulsa i snön ett litet tag. Vad sysslar ni med så här dan före dopparedan?

Farmor Annas oslagbara julgröt
- 1 ½ dl grötris
- 3 dl vatten
- ½ tsk salt
- 6 dl mjölk
- 1 msk socker
- 1 äggula
Koka upp ris, vatten och salt och rör om. Låt koka under lock på svag värme i ungefär 10 minuter. Tillsätt mjölken, rör om och koka upp en gång till. Låt sjuda på svag värme under lock tills gröten tjocknar, cirka 40 minuter. Rör om då och då under tiden. Tag av plattan och rör i sockret och äggulan tills det blandats helt. Smaka av med mer socker eller salt om det behövs. Servera med kanel, socker och kall mjölk.

FÖLJ MIG GÄRNA PÅ INSTAGRAM OCH FACEBOOK FÖR ÄNNU FLER SÖTA SAKER!
21 Dec, 2010 | Julrecept, Marmelad
Det är lite engelsk julkänsla över den här marmeladen, tycker jag. Ganska tung och rejäl i smaken, med syrliga tranbär och kanel till den vita chokladen, som både ger sötma och stabilitet. Den passar utmärkt på julbordet till vörtbröd med stark grönmögelost på. Och vill man ha den slät och fri från tranbärsskal mosar man bären lite extra under kokningen och sorterar bort skalen med en sil.

2½ dl tranbär
½ dl vatten
2 dl råsocker
2 tsk kanel
50 g vit choklad
Koka samman tranbär, vatten och råsocker i en kastrull. Sänk värmen något och småkoka under omrörning så att sockret löser sig. Fortsätt tills blandningen klarar ett marmeladprov. Rör ut kanelen i marmeladen och låt den lösa sig. Ta av från plattan, bryt ner den vita chokladen och rör tills den löst sig i marmeladen. Häll upp i en liten glasburk och låt svalna.

Bilderna har Josefin tagit.
20 Dec, 2010 | Godis
Om man gillar pepparkakor är dessa pepparkakskolor något alldeles i särklass. Den här varianten blir en klassiskt seg kola. Om man gillar kola som är krispig och oseg kan man prova att röra i en matsked smör alldeles på slutet, innan man häller den på bakplåtspapper.
Känner man sig på pysselhumör kan man också roa sig med att slå in kolorna i cellofan och knyta små röda band i ändarna. Det tar fantastiskt lång tid, men blir också väldigt fint. Jag fick hjälp av Josefin, som också fotat de små underverken.

Pepparkakskolor. Foto: Josefin Casteryd.
PEPPARKAKSKOLOR
Blanda allt utom pepparkakskryddorna i en bred, tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning. Koka tills kolan klarar ett kulprov (droppa lite smet i ett glas kallt vatten och se att den klarar av att formas till en kula). Rör i pepparkakskryddorna och ta sedan kastrullen från plattan. Häll upp smeten på bakplåtspapper och låt den stelna. Skär i rutor med vass kniv (gärna penslad med lite rapsolja) och packa in i cellofan.
