24 okt, 2014 | Drycker

Ingefära ska vara bra för en alldeles förfärlig massa saker och göra gott på alla möjliga sätt. Dessutom är den kryddstarka lilla roten vansinnigt god om man behandlar den väl. Jag brukar göra ett avkok på den som jag blandar med lite honung och citron. Den kan man sedan shotta i förebyggande syfte eller när man har börjat känna av nästa höstförkylning. Som en flytande halstablett, liksom. Inte vet jag om det funkar på riktigt, men jag skulle kunna svära på att flera snuvor vänt i dörren vid åsynen av den här lilla rackaren. Ungefär så här gör jag den.
- En rejäl bit färsk ingefära
- 5 dl vatten
- En liten citron
- 2 msk honung
Skala ingefäran och skär den i tunna skivor. Lägg den i en kastrull tillsammans med vattnet och koka upp. Låt blandningen sjuda på låg värme under lock i minst 15 minuter. Ta från plattan och sila dekokten. Pressa ner citronsaften från citronen och rör ner honungen – smaka av så att det blir en stark och lagom söt blandning. Ställ att svalna och tappa på flaskor. Förvara i kylen och drick som shot.
23 okt, 2014 | Blogginspiration

Det allra bästa med hösten är alla fantastiska saker man kan göra med det som skördats under sensommaren. Lingon, blåbär, äpplen, päron, rönnbär och alla tänkbara godsaker bara väntar på att tas om hand och bli härliga kakor, inläggningar, safter och marmelader. Så vad passar bättre än att återinviga Månadens sötsak med en riktig SKÖRDEFEST?!
Som om inte detta vore nog kommer jag att välja tre härliga bidrag som belönas med ett ex av Julens söta saker från mitt förlag!
Temat för november blir alltså – SKÖRDEFEST. Och så här gör man för att vara med:
- Gör något sött på temat SKÖRDEFEST och blogga om det före den sista november!
- Länka till det här inlägg och skriv att receptet är ditt bidrag till Månadens sötsak.
- Skriv en kommentar här nedanför med länk till ditt bidrag
- När november är slut samlar jag alla bidrag och länkar i en stor bloggpost här på Söta saker så att alla kan inspireras av varandras idéer.
Mitt bidrag blir en rejäl rabarberkaka som helst serveras lite ljummen till vaniljglass och gott sällskap. Här är receptet.
- 75 g smör
- 2 ägg
- 2 dl socker
- 3 dl vetemjöl
- 2 tsk bakpulver
- 2 tsk hemmagjort vaniljsocker
- 1 dl grädde
- 2 dl skuren rabarber (cirka 2 cm tjocka skivor)
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker och rör de torra ingredienserna (mjöl, vaniljsocker och bakpulver) för sig. Rör ner dem tillsammans med det smälta smöret och grädden. Smörj och bröda en rund form och pudra med lite ströbröd eller mjöl. Häll i smeten och placera ut rabarberskivorna jämnt över kakan. Grädda i cirka 30-40 minuter i 175 graders värme.
Utmaningen pågår till och med den 30 november 2014 och eventuell vinstskatt betalas av vinnarna.
23 okt, 2014 | Bokbak
Så här ser den ut på insidan! För er som ännu inte lagt vantarna på den nya julboken tänkte jag bjuda på en liten tjyvkik. Julens söta saker är alldeles proppfull av julbakning. Här finns både superrecept på klassiska julgodsaker, som übersaftiga lussekatter och världens godaste pepparkakor och mina favoriter bland utländska julkakor, som italiensk panettone, ångad engelsk pudding, amerikansk kolapaj eller fransk trettondagskaka som fullkomligt smälter i munnen. Och så givetvis en massa nya skapelser som en helt galen chokladbomb på coca-cola. Dessutom bra tips på allt möjligt som man behöver tänka på inför årets vintrigaste högtid. Som vilken temperatur som ger segt smörig kola, vem den där Lucia egentligen var, hur man bygger ett pepparkakshus och vad man ska servera till årets bästa adventsbrunch.
Boken finns att köpa här eller här eller i de flesta bokaffärer.






22 okt, 2014 | Blogginspiration

Jag sitter ju med i juryn till Matbloggspriset i år och nu är nomineringarna äntligen klara till de olika kategorierna. Det är en riktigt imponerande samling bloggar! Extra kul känns det att så många bakbloggar finns med på listorna i år, tycker jag. Vilka de lyckliga vinnarna är avslöjas på Mitt kök-mässan den 6 november. Kom dit, vettja! Det blir kul!
I kategorin “Folkets val” finns nu tio härliga matbloggar nominerade och det är den som får flest läsarröster som vinner. Här kan man rösta fram till den 26 oktober på den eller de man gillar allra bäst.