Välj en sida

Julpepp

Min jullängtan börjar anta närmast löjliga proportioner nu och jag kan knappt vänta tills det blir okej att helt spåra loss och låta julstämningen ta över. Trots att jag fick mer jul än de flesta får under en livstid förra året så är jag exakt lika pepp som varje år. Jag längtar efter pepparkaksdeg och saffransdoft och granbarr innanför raggsockorna och långa kvällar till tända ljus och karameller. Och snö. Gode värld, vad jag längtar efter snö!

Bild: Josefin Casteryd

Hemmagjorda cornflakes

Varje gång jag äter frukost brukar jag tänka att det borde gå att göra egna frukostflingor. I vanliga fall brukar jag köpa ekologiska varianter av cornflakes, med t. ex. bovetemjöl eller dinkel och blanda med nötter, torkade lingon och äppelbitar till frukost, men härommorgonen bestämde jag mig för att försöka mig på en hemmagjord variant – och vet ni? Det går alldeles utmärkt!

Mina cornflakes blev en typ av “branflakes”, med majsmjöl och bovetemjöl. Faktiskt riktigt fantastiskt goda och krispiga!

Blanda bovetemjöl, majsmjöl, socker och salt i en bunke. Häll på vatten och vispa lätt med en visp tills allt blandat sig till en ganska rinnig smet. Häll ut smeten på en stor plåt med bakplåtspapper och låt den rinna ut i kanterna tills hela plåten är täckt. Grädda först i cirka femton minuter på 175 graders värme tills smeten blivit en lite sprucken kaka. Ta ut och klipp eller bryt i oregelbundna bitar och lägg sedan tillbaka dem utspridda över plåten. Torka på låg värme (så låg värme som ugnen har) i ytterligare en timme tills cornflakesen är fint gyllenbruna och krispiga. Låt svalna och servera med mjölk eller fil.

Instagram

Ni har väl inte missat att Söta Saker finns på instagram? Kontot @sota.saker handlar såklart väldigt mycket om kakor och bakning, men också en hel del om annat som livet är fullt av. Följ mig gärna där! Och tipsa hemskt gärna om trevliga konton (era egna kanske?) som jag bör följa i kommentarerna!

 

Scary bananas

Det kanske enklaste (och nyttigaste!) Halloweengodiset i världen är förmodligen de här bananspökena. Kanske inte det mest skrämmande i trick-or-treat-påsen, men vad gör det när de är supergulliga!

Jag gör dem genom att halvera bananer, spetsa dem på glasspinnar och frysa in dem. Sedan “ritar” jag ögon och runda spökmunnar av mörk choklad som jag smält i lite upphettad, ekologisk kokosolja. Man kan förvara spökbananerna i frysen tills de ska serveras – de tinar till ätbar glasskonsistens på några minuter.

Här hittar du ännu fler läskiga godsaker inför firandet på fredag.

Happy Halloween!

Underbara vaniljbullar

En regning söndag som den här känns det som läge för nybakta bullar. De här vaniljknutarna saknar motstycke när det gäller smörighet och saftighet och blir helt magiska att avnjuta direkt från plåten till ett glas mjölk. Vad serverar ni helst till fikat i höstrusket?

  • 150 g smör
  • 2 ½ dl mjölk
  • 25 g jäst
  • 1 dl socker
  • ½ tsk salt
  • 1 ägg
  • ca 7 dl vetemjöl

FYLLNING

  • 1 dl extrasaltat bregott
  • 1 dl sirap
  • 2 msk hemmagjort vaniljsocker

PENSLING

  • sirap
  • strösocker

Ställ smöret i rumstemperatur så att det blir rumsvarmt. Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen och lös den i mjölken. Rör ner socker, salt, ägg, smöret i klickar och vetemjölet och arbeta samman till en jämn, kladdig deg. Obs att degen ska vara väldigt kladdig, knappt hanterbar faktiskt! Jäs under duk i cirka en halvtimme. Knåda ut degen till två fyrkanter och bred bregott över dem med en smörkniv. Ringla över sirap och strö ett rejält lager hemmagjort vaniljsocker (se recept här). Vik ihop fyrkanterna dubbelt, skär dem i remsor på längden och snurra till stora bullar. Detta är svårt, eftersom degen är superkladdig av allt smör, men sådant är livet och jag lovar att det är värt besväret! Låt bullarna jäsa på plåt under duk (den kommer också att bli kladdig) i ytterligare 30 minuter. Pensla med sirap, strö över strösocker  och grädda i 250 grader i cirka 7-10 minuter eller tills knutarna fått fin färg.

Pin It on Pinterest