20 jan, 2015 | Fyllning och tillbehör
Hembakta semlor slår allt man kan köpa om ni frågar mig. Och det finns ingen hejd på variationsmöjligheterna. Allra godast blir de, enligt min ringa mening, om man gör egen mandelmassa. Använd ekologisk mandel och upptäck en helt annan semmelvärld!
Här hittar man mitt recept på hemgjord mandelmassa.

Bild: Josefin Casteryd från Julens söta saker.
20 jan, 2015 | Övrigt
Ja, det är det ju i stort sett alltid här. I dag blir det en klassiker som jag aldrig får nog av: Hasselnötsdrömmar. Receptet hittar du här.

19 jan, 2015 | Godis
Om de verkligen hjälper mot förkylning och hosta vet jag inte, men de livar sannerligen upp när man känner sig lite risig. Dessa små halstabletter är vansinnigt enkla att göra – allt man behöver är honung och någon trevlig smaksättning. Jag använde lite karamellfärg för att få mer läkerolkänsla på tabletterna, men det behöver man inte alls göra – de blir väldigt fina och gyllene i färgen om man låter bli. Som smaksättning kan man till exempel ha ett par teskedar ingefära, lite citronsaft eller varför inte båda! Formen blir lite hej och hå beroende på hur bra man är på att hälla smet med sked, men det är mest bara charmigt.

HEMMAGJORDA HALSTABLETTER
- 2 dl flytande honung
- smaksättning (2 tsk malen ingefära eller 1 msk citronsaft)
- ev. karamellfärg
Koka honungen på medelhög värme – den får inte brännas – tills den når en temperatur av 175°C. Rör ner smaksättningen mot slutet av kokningen. Ta från värmen och rör eventuellt ner karamellfärgen. Skeda försiktigt upp små “pölar” på ett bakplåtspapper (se till att ha något oömt, till exempel en skärbräda, under). Låt svalna och stelna, lossa från pappret och förvara i en fin burk.
18 jan, 2015 | Övrigt
Å, vilken fin helg det har varit! Lika delar utflykt och hemmalugn. I fredags besökte jag Formexmässan. Massor av inspiration både när det gäller inredning och godsaker – och en hel del provsmakning.


Lördagen spenderade vi spatserande runt på söder. Besökte elektronisk loppis i jakt på den perfekta lysknappen till en gammal lampa, fikade på mitt favoritcafé vid Mariatorget och handlade en massa blommor i en av de fina blomsteraffärerna. Jag älskar gamla blomsteraffärer och kan stå och prata skott, omplantering och vattningsknep med personalen hur länge som helst. På kvällen tog vi en promenad bort till kvartersbiografen och såg The Imitation Game – om Alan Turing som knäckte enigmakoden under andra världskriget. Vansinnigt intressant och väldigt vacker!

I dag började dagen med frukostfika tillsammans med en av mina allra bästa vänner och fortsatte med konsert i Grünewaldssalen på Konserthuset. En synnerligen fin söndag, med andra ord. Nu tänker jag äta sjuka mängder fransk ost och dricka starkt bergamotte tills det är dags att gå och lägga sig.

18 jan, 2015 | Fyllning och tillbehör, Glutenfritt

När man längtar riktigt vansinnigt mycket efter sol finns det bara en sak att göra. Citronmaränger. Maränger är överlag en av de bästa uppfinningarna jag kan komma på. Så himla söta och lätta och smältiga i munnen och den perfekta ingrediensen i livets enklaste och godaste efterrätt.
Faktum är att jag är en av de bästa jag vet på att äta marängswiss. Kanske DEN bästa. Om det bara fanns lite fler olympiska tävlingar i marängswissätning är jag ganska säker på att jag skulle vara firad som nationalhjälte vid det här laget. Men nog med skryt – det finns maränger som behöver ätas. Jag har färgat dessa med lite lite karamellfärg för dramatisk effekt, men det behöver man såklart inte alls göra.

- 3 äggvitor
- 1 nypa salt
- några droppar ättika
- 3 dl socker
- 1 msk citronsaft
- rivet skal från en citron
Vispa äggvitorna tillsammans med salt och ättika till ett hårt marängskum. Fortsätt att vispa och häll under tiden ner socker (lite i taget), citronsaft och citronskal i smeten. Marängen ska vara så hårt vispad att bunken kan vändas uppochner utan att smeten rör sig. Klicka ut eller spritsa till små toppiga maränger på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 100°C, gärna på varmluftsläge, i ungefär en timme. Tiden varierar beroende på storlek – man vet att de är klara när de lossnar lätt från pappret. Ställ att svalna och låt gärna marängerna stå över natten så blir de riktigt krispiga.
