10 jan, 2010 | Marmelad

Blodapelsinmarmelad. Foto: Nicklas Thegerström.
Blodapelsin måste vara en av de vackraste frukterna som finns. Och något i det faktum att den bara finns här en kort period på året gör att den känns extra exklusiv på något sätt. När Nicklas var här häromdagen för att fota diverse bakverk, passade jag på att koka mitt livs första blodapelsinmarmelad. Och så god den blev! Inte sådär klibbigt söt som apelsinmarmelad kan bli, utan med lite mer syrlighet och fantastiskt mycket vackrare i färgen. Så här gjorde jag:
-
5-6
blodapelsiner
-
5
dl
syltsocker
-
3
dl
vatten
Skrubba och tvätta apelsinerna väl. Avlägsna det yttersta skalet med en potatisskalare. Skär ut fruktköttet. Var noga med att inget av det vita kommer med. Lägg kött och skal i en kastrull och mixa med stavmixer till önskad grovlek (om man tycker att det blir för mycket skal kan man nöja sig med skalet från 2 -3 apelsiner. Tillsätt vatten och koka upp. Rör i sockret och låt blandningen sjuda i 10-15 minuter under omrörning. Gör ett marmeladprov (klicka lite marmelad på en kall tallrik, dra en sked igenom så att ett spår bildas. Om marmeladen rinner ihop igen behöver den koka längre. Om spåret stannar kvar är den klar). Häll på ren burk och låt svalna innan du sätter på locket.
Marmeladprov

Foto: Nicklas Thegerström.

Foto: Nicklas Thegerström.

Foto: Nicklas Thegerström.
9 jan, 2010 | Glass

Då är det äntligen dags! Jag har tänkt och tänkt och till slut kommit fram till att vårt första baktema – som jag efter moget övervägande valt att kalla Månadens sötsak – blir polkagris. Som ni säkert märkt vid det här laget är polkagris en av mina absoluta favoritsmaker och jag tycker att det ska bli fantastiskt kul att se vad ni kommer på för gott på temat.
Så här kommer utmaningen att gå till: Ni bakar, kokar, lagar, friterar eller vad som helst på temat polkagris (det måste inte ens vara något som innehåller polkagris – utan kan lika gärna vara något som ser ut som en polkagris eller på något annat sätt knyter an till temat). Sedan bloggar ni om er skapelse och länkar hit. Den sista januari sammanfattar jag alla sötsaker och länkar till era bloggposter. Jag ser vanligtvis när ni länkar hit, men skriv en kommentar när ni bloggat för säkerhets skull så att jag inte råkar missa någon.
Som ni ser har vi också fått världens finaste logga – gjord av Anders Pålsson. Om man klickar på den kommer man till en sida som förklarar vad Månadens sötsak är och där tänker jag också samla alla teman efterhand så att vi inte glömmer bort vad vi bakat. Kul va? Om ni vill ha loggan med i er bloggpost eller på era bloggar gör ni så här.
Och, just det. Mitt bidrag den här månaden är den här polkagrisglassen, som min käre vän Nicklas har varit här och fotat, tillfället till ära (förutom den sista bilden som jag tog själv i går kväll innan jag åt upp alltsammans).
Nu väntar jag med spänning på att se vad ni hittar på för sötsaker! Lycka till!
- 2 ägg
- 1 rågad dl socker
- 2 1/2 dl standardmjölk
- 2 dl grädde
- 1 påse polkagrisar (cirka två deciliter)
- 10 droppar pepparmintsolja
Vispa ihop ägg och socker och blanda ner mjölken. Låt blandningen sjuda försiktigt under omrörning tills den blir tjock. När smeten har svalnat – blanda i grädden (den ska inte vara vispad) och pepparmintsoljan. Krossa polkagrisarna ganska fint (jag lade dem i en plastpåse och tog fram hammaren) och rör i. Frys i grunda burkar eller uppklippta mjölkpaket. Rör då och då så att inte polkagrisarna hamnar på botten. Ta fram en stund innan servering så att den mjuknar lite.
8 jan, 2010 | Bröd

Källarfranskor.
Jag tycker hemskt mycket om att baka rejäla och riktigt nyttiga surdegsbröd. Sådana som riktigt knastrar av fibrer i munnen. Men samtidigt avgudar jag ljusa, fluffiga frallor. De här källarfranskorna ger på något sätt fingret åt hela GI-trenden och det gillar jag. Avnjut dem alldeles nybakat varma, med mycket smör och riktigt god ost på.
-
50
g
jäst
-
4
dl
vatten
-
1
msk
honung
-
1
tsk
havssalt
-
ca 8
dl
vetemjöl
-
vallmofrön till garnering
Smula jästen i en bunke och rör ut i vattnet. Tillsätt honung och salt och därefter så mycket vetemjöl som behövs för att degen ska bli någorlunda lättarbetad (jag har skrivit 8 dl i receptet, men det bästa är att hälla i lite i taget och sluta när degen släpper bunken). Låt jäsa i en halvtimme under bakduk och baka sedan ut (eventuellt med mer vetemjöl) till behagligt stora frallor. Jäs igen på smord plåt under duk i 30 minuter, pensla med lite vatten och garnera med svarta vallmofrön. Grädda i 225 grader i 10-12 minuter.
TIPS!
FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM FÖR FLER RECEPT OCH BAKTIPS!
7 jan, 2010 | Övrigt
Fy, så roligt att så många gillade idén med ett månadstema! Jag tycker att vi sätter igång med detsamma (för visst räknas det fortfarande som början av månaden?!). Jag ska fundera ut ett riktigt bra tema att starta med och lägga ut det första receptet redan nu till helgen.
Jag tänker också att månadsutmaningen borde ha ett namn, så att det känns lite mer på riktigt. Antingen något fyndigt och tokroligt som “Månadens baktanke”, “Bakslaget” eller “Klara, färdiga, baka”, eller något mer to the point, som “Månadens sötsak” eller “Bakutmaningen”. Eller något helt annat. Och så kanske den borde ha någon form av logga som markerar att en ny utmaning börjat. Vad tycker ni? Kom gärna med idéer och förslag!
6 jan, 2010 | Övrigt
Om ni visste hur glad man blir när man har så fina läsare som jag har! Jag får så mycket söta kommentarer och mejl så att jag nästan blir tårögd här ibland. Det finns så många som bakar, fotar och skriver därute och jag upptäcker er en efter en. Oftast för att ni länkar hit och berättar om hur olika bakverk gett er inspiration. Så, nu har jag funderat på ett sätt för både er och mig att upptäcka nya favoriter bland alla mat- och bakbloggar. Vad säger ni om att starta ett månadstema att baka kring?
Det skulle kunna fungera så här: Varje månad presenterar jag ett tema – det kan till exempel vara “vit choklad”, “cupcakes” eller “apelsin”. Jag skriver och lägger in bilder på mitt bakverk på temat och sedan har den som vill en månad på sig att skapa något bakverk, eller något annat sött på temat, blogga om det och länka hit. När månaden är slut samlar jag alla bidrag i en bloggpost och länkar till era bloggar så att vi kan inspireras av varandra.
Vad tror ni? Skulle det vara roligt? Jag har gjort en liten omröstning som ni kan klicka i här bredvid, så att jag vet om ni är sugna eller tycker att det är en dödstråkig idé (givetvis måste man inte lova att vara med eller vara med varje gång). Det går såklart bra att kommentera eller mejla sina åsikter också om man hellre vill det. Vi hörs!