11 mar, 2010 | Bokbak
I går bakade jag makroner igen. Mitt förra försök var mindre lyckat och sedan dess har jag varit fast besluten att göra dem ordentligt. Gårdagens variant blev riktigt bra – kanske för att jag den här gången faktiskt följde mitt eget recept och inte försökte vara otålig och tidseffektiv. I dag ska jag baka lite andra godsaker till boken. Och medan jag gör det tänkte jag bjuda på lite fler bilder från Nicklas och min nya, fantastiskt trevliga vardag.



9 mar, 2010 | Bröd
Det här brytbrödet är inte bara lite extra fint att se på, det är dessutom fantastiskt gott. Allra bäst är det förstås färskt och rykande varmt, med smör på, men det håller sig saftigt och gott länge tack vara keson. Verkligen värt att baka – och eftersom brytbrödet är fritt från surdeg och har ganska få ingredienser går det dessutom riktigt fort att göra.

BRYTBRÖD
- 2 dl vatten
- 25 gram jäst
- 1 tsk salt
- 1 dl keso
- 5-6 dl vetemjöl
- 1 dl grovhackade cashewnötter
- Uppvispat ägg till pensling
- Sesamfrön till garnering
Rör ut jästen i vattnet och blanda ner salt och keso. Arbeta in mjölet och knåda degen ordentligt och länge. Knåda sist i nötterna. Jäs en halvtimme under duk. Smörj en rund form med avtagbara kanter och mjöla den ordentligt. Forma degen till små bullar (cirka 8-9 st) och lägg ut dem med lite mellanrum i formen. Jäs ytterligare 30 minuter under duk och pensla sedan med ägg och strö över rikligt med sesamfrön. Grädda i 225 grader i 20-25 minuter.
8 mar, 2010 | Bokbak
I dag har Nicklas och jag fotat en massa godsaker till boken. Jag har mer eller mindre bakat hela helgen och så har vi hunnit shoppa lite tillbehör och fina fat på trevliga second hand-butiker. Det kommer bli två rejält fullproppade månader framöver med allt som ska fixas och planeras och bakas. Men hjälp, så kul det är! Här är några av Nicklas “behind the scenes-bilder” från de senaste dagarna.



7 mar, 2010 | Övrigt
Hörrni! Nu behöver jag verkligen er hjälp! Jag håller för fullt på att sammanställa alla recept som ska bakas för boken och skulle vilja ha er input. Tanken är att boken ska bestå av sötsaker – vilket innebär kakor, efterrätter, glass, godis, saft, sylt och liknande – och alltså inga bröd.
Så nu är frågan. Vad skulle ni vilja ha med? Är det några recept från bloggen jag absolut inte får missa? Finns det något ni är nyfikna på att baka eller laga och skulle vilja ha recept på? Vilka smakkombinationer är era favoriter? Är det nya bakverk som gäller eller är det mer intressant med mormors mors gamla köksknep? Eller både och?
Kommentera jättegärna och säg vad ni tycker och ge gärna konkreta exempel på kakor eller marmelader eller annat ni vill att jag ska ta med! Det går också bra att mejla mig på theresia.erneborg@gmail.com om man hellre vill det.
Nu ska jag sätta igång och storbaka. I morgon ska vi fota förslag till bokomslag! Hur spännande som helst!

Foto av Nicklas.