17 mar, 2010 | Småkakor

I går fick jag besök av min fina vän Jenny. Hon är en fantastiskt duktig fotograf, som i vanliga fall fotar mycket porträtt och bröllop. Men i går blev det polkagrisdrömmar, som vi bakade och åt tillsammans med många skratt och minnen. En riktigt trevlig eftermiddag alltså! Och riktigt goda kakor. Man bakar dem så här:
100 g smör
3 dl socker
1 dl krossad polkagris
1 dl raps- eller solrosolja
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl
Rör samman smör, socker och polkagrisar (lättast är att krossa dem i en tjock påse med en hammare) och tillsätt sedan oljan, lite i taget. Blanda upp hjorthornssaltet med mjölet och rör i. Forma till små kakor på bakplåtspapper och grädda i 20 minuter i 150 grader.

Fler vackra bilder som Jenny tagit finns på hennes fina fotoblogg.
16 mar, 2010 | Godis

Lakritstryffel.
Till helgen far jag hem till Småland. Jag ska försöka vila lite. Gå på promenad i skogen, som förhoppningsvis börjat bli lite mera vårig. Och så ska jag träffa två av mina allra bästa vänner. Eftersom de älskar godis nästan ännu mer än jag tänkte jag ta med mig lite hemlagad lakritstryffel. Den är fantastiskt god, lätt att göra och man kan använda både riktigt salt lakrits och mildare varianter beroende på tycke och smak. Så här gör man dem:
LAKRITSTRYFFEL
- 200 g mörk choklad
- 1 dl grädde
- 1 dl hårda lakritskarameller (krossade)
- Socker att dem rulla i
Hacka chokladen och lägg i en bunke tillsammans med de krossade karamellerna. Lättast är det att krossa dem i en tjock plastpåse med en hammare eller något annat tillhygge. Koka upp grädden och slå över chokladblandningen. Rör genast ordentligt tills en slät massa bildats. Häll på en tallrik klädd i plastfolie och låt stå i kylen någon timme. Ta ut och rulla degen till små bollar. Rulla dem i strösocker eller kakao.
15 mar, 2010 | Godis

Foto: Josefin Casteryd.
Häromdagen gjorde Josefin och jag marsipanägg doppade i choklad och strössel. Ett fantastiskt lättgjort godis som vem som helst kan göra. Antingen köper man färdig marsipan och rullar, eller så gör man sin egen – vilket inte är särskilt krångligt alls.
MARSIPAN
- 200 g sötmandlar
- ca 3 dl florsocker
- lite vatten
- en äggvita
Skålla och skala mandeln och mixa den. Blanda i lite florsocker i taget och fortsätt mixa tills degen känns trög och sammanhängande. Mixa ner äggvitan sist. Om det behövs kan man ta i lite vatten för att få massan mjukare, eller så kompenserar man med mer florsocker om den blir för lös. Färga marsipanen med karamellfärg och använd.
14 mar, 2010 | Övrigt

I fredags var Josefin här och plåtade en massa godis till ett reportage som vi ska göra i påsk. Jag bidrog med godiset och Josefin hade med sig påskpyssel i form av små pastellfärgade kycklingar. Tillsammans blev det väldigt sött och sockrigt och dessutom en fantastiskt trevlig eftermiddag. Vad glatt det är att ha fina vänner som man får jobba tillsammans med! Resultatet och recepten kommer såklart på bloggen så småningom.
12 mar, 2010 | Blåbär, Bröd
I går bakade jag blåbärsbröd. Efter att bara ha bakat en massa ömtåliga sötsaker till boken den senaste tiden kändes det otroligt rofyllt och stressfritt att åter sätta händerna i en riktig surdeg. Bröddeg ska arbetas länge. Har man en köksassistent av något slag är den processen ganska smidig, men eftersom jag knådar mitt bröd för hand tar det lite tid och kräver lite armstyrka. Men det är just det jag älskar med brödbak. Det resoluta, rejäla knådandet. Att se hur degen ändrar karaktär, tuffar till sig och blir mer och mer elastisk. Det känns så ursprungligt och fullt av liv på något vis.
Men nog med bakromantik. Blåbärsfrallorna gjorde jag med ganska mycket yoghurt och rågsurdeg och resultatet blev ett bröd med tydlig yoghurtkaraktär och en saftig och vackert färgad insida. Här är receptet:

20 gram jäst
2 dl vatten
300 gram rågsurdeg (cirka 3 dl)
2 dl naturell yoghurt
2 rejäla msk blåbärsmarmelad
1 1/2 tsk salt
2 dl grovt rågmjöl
7 dl vetemjöl (ytterligare 1 dl till utbakning)
Ägg till pensling
Blåbär till garnering
Lös jästen i vattnet och rör ut surdegen. Blanda ner yoghurt, marmelad och salt och rör ner rågmjölet. Arbeta in vetemjölet – så mycket som behövs för att få degen att släppa från bunken, men inte mer. Jäs under duk i en timme. Ta upp degen på mjölat bord och arbeta den länge med lite mer vetemjöl. Dela i cirka 15 bitar och rulla till frallor. Jäs ytterligare en timme på plåt. Pensla med uppvispat ägg och dekorera med blåbär. Grädda i 10-12 minuter i 250 grader.