Välj en sida

Dinkelfrallor med solrosfrön

I går bakade jag en ny sorts frallor, med dinkelmjöl och knapriga solrosfrön både inuti och ovanpå. Jag satte degen på jäsning under tiden som jag cyklade till badhuset, men den behöver egentligen inte mer än en halvtimme om man har bråttom. Här är receptet, som räcker till en plåt frallor. Öka på vatten och mjöl, så blir de flera.

25 gram jäst
4 dl vatten
1 tsk salt
1 msk sirap
1 dl solrosfrön (plus ytterligare en dl till garnering)
4 dl dinkelmjöl
4 dl vetemjöl (plus ytterligare 1/2 dl till utbakning)

Rör ut jästen i vattnet och tillsätt salt sirap och solrosfrön. Arbeta in mjölet och ställ att jäsa under duk i minst 30 minuter. Baka ut med mer mjöl till små bullar (cirka tio stycken) och lägg att jäsa under duk på plåt i ytterligare 30 minuter. Pensla med lite mjölk eller vatten och strö över solrosfrön. Grädda i 250 grader i 10 minuter.

Blåbärsmarmeladen på bilden gör man så här.

Snabbgodis

I går bakade jag en av mina favoritkakor. Och så gjorde jag en massa fantastiskt gott godis. Men eftersom vi ska fotografera alltsammans i dag, fick jag inte äta av det, vilket var lite av en prövning. Så därför gjorde jag kompensationsgodis av smält choklad och kiwi. Hur enkelt som helst, förhållandevis nyttigt (om man nu är ute efter sånt) och väldigt väldigt gott. Givetvis kan man använda den frukt man har till hands. Jordgubbar, till exempel. Eller apelsinklyftor.

snabbgodis

2 kiwi

50 gram mörk choklad

Smält chokladen i vattenbad. Skär kiwin i skivor och doppa halvvägs i chokladen. Låt stelna. Klart!

Stekpannebröd

Det har verkligen varit helt fantastiskt skönt med långhelg uppe i Dalarna. Vi har pulsat runt i stela pjäxor och åkt nedför branta backar. Trillat och vinglat oss upp igen. Och så har vi suttit i snödrivor och druckit varm choklad och ätit ostmackor, tänt brasa i stugan och läst romantiska ungdomsromaner och internetanalyser till tystnaden utanför fönstret. Hjälp vad mycket jag behövde det!

Nu är jag tillbaka i stora staden igen, med träningsvärk i precis varenda muskel i hela kroppen och väldigt mycket att göra helt plötsligt. Massor av saker ska bakas och dukas upp och fotograferas. Texter ska skrivas och bilder ska gås igenom. Och sedan ska alltsammans bli fint nog för att alla som ska tycka till ska gilla det. Inte helt lätt alla gånger. Samtidigt är det här något av det roligaste jag vet och det gäller att komma ihåg det mitt i all prestationsångest.

I dag bjuder jag på stekpannebröd. För att det påminner mig om skogsutflykter och rosiga kinder. Jag tror dessutom att det faktiskt var det första jag lärde mig att baka. Fantastiskt gott att grädda över öppen eld och äta med smör, socker och kanel. Eller så gör man stekpannebröden hemma en kväll när man inte orkar vänta på att bröddegen ska jäsa klart och äter dem med ost och tomat eller marmelad.

Så här gör du stekpannebröd:

  • 1 dl vetemjöl
  • 1 dl rågsikt
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 25 gram smör
  • 1 dl naturell yoghurt

Blanda allt och platta ut till fyra bröd. Stek i stekpanna, ett par minuter på varje sida.

 

Sagosoppa

Något av det trevligaste jag vet är att bläddra i gamla kokböcker. En av mina bästa har jag fått av mormor – en på ytan ganska oansenlig anteckningsbok – men full av anteckningar om hur man gör den perfekta mördegen och bakar de godaste skorporna. En annan favorit, nästan för fin för att ha i köket, har jag fått ärva av morfars mor, Anna, som var sömmerska och av allt att döma ganska grym på att laga mat också (här är till exempel ett av hennes recept som fortfarande bakas av både mormor och mamma). Boken är från början av förra seklet och innehåller de mest underbara hopkokter, varvat med instuckna urklipp från hushållstidningar och små marginalanteckningar i blyherts. Det här receptet är en variant av en typ av saftsoppa från just farmor Annas bok. Basen är sagogryn (som kommer förpackade i den vackraste lilla påse man kan tänka sig) och soppan kallas därför för sagosoppa. Vad sägs om det namnet! Sagolikt god är den också och passar fantastiskt fint efter en dag i ett soligt, snöigt fjällandskap.

1 dl sagogryn
1 kanelstång
1 liter vatten
1 1/2 dl saft
1 dl russin

Häll allt i en kastrull och låt koka upp. Koka på låg värme i fem till sju minuter. Servera tillsammans med skorpor.

Salig röra

I kväll far vi till fjällen. Vi ska åka skidor, dricka varm saft, äta bullar och spela spel framför brasan hela helgen. Det ska bli helt otroligt skönt att lämna storstan åt sitt öde ett litet tag. Men först måste jag packa tjocksockar och leta fram tumvantar och framför allt städa upp efter gårdagens fotografering. Just nu ser det ut så här i köket:

En salig röra, minst sagt, med intorkad rosa glasyr överallt…

…men om man tittar noga är den faktiskt ganska vacker på sina ställen.

Pin It on Pinterest