Välj en sida

Ljusa frallor

I går förmiddag for vi hem till Mikael och Amanda i Birkastan för att äta brunch. Det blev ett välkommet avbrott i allt skrivande och gav mig både nya krafter och en mättnadskänsla som håller i sig fortfarande. Mitt bidrag till det dignande bordet var pecanpaj och nybakt bröd. Dessa frallor är så enkla att baka att man kan ta sovmorgon och ändå hinna få dem färdiga före senfrukost.

LJUSA FRALLOR

  • 25 gram jäst
  • 3 dl vatten
  • 1 tsk salt
  • 1 msk olja
  • 6 dl vetemjöl special
  • Uppvispat ägg och blå vallmofrön till garnering

Rör ut jästen i vattnet och tillsätt salt och olja. Arbeta ner mjölet, lite i taget, tills degen släpper bunken. Jäs i 30 minuter under duk. Baka ut till åtta frallor. Jäs på plåt under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön. Grädda i 250 grader i 10 minuter.

 

Vaniljkräm på mascarpone

De här bilderna hittade jag häromdagen när jag försökte skapa något slags ordning i mina fotomappar. De är från när Janne var här och fotade i höstas och föreställer den fantastiskt goda mascarponekrämen som man kan göra hur lätt som helst om man bara har eget vaniljsocker hemma. Den är sedan fantastiskt god att använda som alternativ till vaniljsås, som fyllning i kakor och tårtor eller som topping på cupcakes.

Så här gör man vaniljsocker:

1 kg socker
3 vaniljstänger

Skåra vaniljstängerna, skrapa ur fröna och dela skalet i bitar. Häll allt tillsammans med sockret i en knivmixer och kör tills det blandats och sockret blivit finkornigt. Sila bort skalresterna och häll i en burk med lock.

Och så här gör man mascarponekräm:

Ett halvt paket mascarponeost
2 msk hemmagjort vaniljsocker

Rör samman ost och socker till en slät smet.

Lördagslänkar och bloggkärlek

Hörrni! Ni är verkligen så söta att man nästan dör. Jättemånga av er har hört av er om vill hjälpa till att provbaka bokrecept, vilket gör mig så glad! Och om ni bara visste hur uppmuntrande och fina saker ni skriver allihop. Helt otroligt. Tack, alla! Det betyder jättemycket!

Med så mycket bloggkärlek passar det väl bra att skicka lite av den vidare, tycker jag. Så. Här är några bloggfavoriter som inspirerat mig under veckan som gått. Ha en fin lördag!

Sötaste Miriam Miriams kafferep bakade den här ljuvlig sommartårtan, som om jag hade fått bestämma lätt hade vunnit tävlingen om Sveriges nya nationaldagstårta.

Mikaela gjorde cheese cake på kokos och choklad på sin blogg Smak för grönt.

Tina på pickipicki bjöd på fattiga riddare på fint fat.

Och Elin på Elins bakplåt gjorde somriga muffins med rabarber i.

Hasselnötsbullar

Detta är mina nya favoritbullar. Jag bakade dem för första gången för någon vecka sedan som ett experiment och de visade sig bli alldeles ljuvliga. Ganska vackra i sin enkelhet också, tycker jag.

Deg:

  • 50 g jäst
  • 150 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 1 dl socker
  • 1/2 tsk salt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 14 dl vetemjöl

Fyllning:

  • 1-2 dl hasselnötskräm

Garnering:

  • uppvispat ägg
  • hackade hasselnötter

Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm till 37 grader. Rör i den smulade jästen så att den löser sig och därefter socker, salt, vaniljsocker och så mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att arbeta. Ett tips är att använda så lite mjöl det bara går och sedan fylla på vid utbakningen om det behövs istället. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Dela i två delar. Baka ut med mjöl och kavla till tunna fyrkanter. Bred på nutella och vik fyrkanterna dubbla. Skär i 2 cm tjocka strimlor, tvinna och snöra ihop till en bulle. Lägg på smord plåt och jäs under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg, strö över hackade hasselnötter och grädda i 250 grader i 5-8 minuter.

Bakhjälp

Just nu jobbar jag för fullt med de sista texterna som ska vara med i kakboken. Det är verkligen galet mycket att göra och fantastiskt kul på samma gång. Några av recepten som jag valt ut är gamla beprövade favoriter. Andra har jag bara bakat några få gånger. Vissa vill jag testa igen, en sista gång innan boken skickas till formgivning, för att vara helt säker på att de fungerar – och där skulle jag behöva er hjälp.

Om några av er har tid och lust att provbaka/provlaga varsitt recept under helgen och ge mig feedback, så skulle jag vara evigt tacksam och glad! Ni som känner er baksugna kan väl skicka ett mejl till mig på theresia.erneborg@gmail.com så skickar jag ett recept till er.

Ha en fin torsdagskväll!

Bilderna har Nicklas tagit.

Pin It on Pinterest