20 maj, 2010 | Bröd
I kväll far jag med tåget till Småland för några dagars miljöombyte. För tidiga joggingturer i skogen, långa frukostar och lite arbetsro på verandan. Och bläddra-i-gamla-damtidningar-kvällar med mamma. Inför tågresan packar jag en alldeles oöppnad pocketbok, som fortfarande doftar nytt och hoppfullt och Hedengrens källare. Och så några rejäla smörgåsar. På underbart nybakat bröd med solrosfrön och morot.

25 g jäst
3 dl vatten
1½ tsk salt
1 morot
1 dl solrosfrön
1 dl grovt rågmjöl
ca 6 dl vetemjöl
Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt salt, och solrosfrön och riv ner moroten. Arbeta in rågmjölet och så mycket av vetemjölet att degen släpper bunken. Jäs under duk i 45 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den ordentligt. Forma till en limpa och lägg i en smord och mjölad brödform. Jäs i ytterligare en halvtimme. Grädda i 25-30 minuter i 225 grader.
19 maj, 2010 | Bullar
Det börjar bli dags för lite somrigare bullar nu, tycker jag. Dessa gör jag med hallonröra inuti och rosa glasyr ringlad ovanpå.

Deg:
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
14 dl vetemjöl
Fyllning:
4 dl hallon
1/2 dl socker
Glasyr:
Florsocker
Vatten
Röd eller rosa karamellfärg
Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm till 37 grader. Rör i den smulade jästen så att den löser sig och därefter socker, salt, vaniljsocker och så mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att arbeta. Ett tips är att använda så lite mjöl det bara går och sedan fylla på vid utbakningen om det behövs istället. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Mosa under tiden hallonen i en stor skål och rör ihop dem med sockret. Ta upp degen på bakbordet och dela den i två delar. Baka ut med mjöl och kavla till tunna fyrkanter. Bred på hallonblandningen och rulla till en rulltårta. Skär i 2 cm tjocka skivor och lägg i bullformar på plåt. Jäs under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 250 grader i 5-8 minuter. Blanda florsocker med några teskedar vatten och karamellfärg till en trögflytande rosa glasyr. Ringla över bullarna.
18 maj, 2010 | Småkakor

När man ska på utflykt i solen är det ingen strålande idé att ha med sig kakor med choklad i, efter som de tenderar att klibba ihop i en stor oaptitlig klump efter ett litet tag. Därför har jag bytt ut chokladen i mina chocolate chip cookies mot russin och mandel – och hjälp vad goda de blir! Precis lika sega och knapriga som vanligt, men med helt annan smak. Här är receptet:
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
200 g smör
4 1/2 dl farinsocker
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6 1/2 dl havregryn
1 dl russin
1 dl hackade mandlar
Blanda smör, socker, farinsocker och vaniljsocker. Vispa upp äggen lätt och blanda i. Blanda mjöl, salt och bikarbonat för sig och rör i smeten. Blanda i havregryn och sist russin och grovt hackade mandlar. Rulla smeten till bollar, gärna lite större, och platta ut på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 8 minuter i ca 220 grader.
17 maj, 2010 | Övrigt
Min vän Johan och jag har gett oss ut för att fota grönska. Vi har kvällsljus i ryggen och fullt av sega russinkakor i väskan. Det är något alldeles särskilt med den allra första grönskan på året. Till och med här inne i stan. Det är som om den inte förstår att den inte hör hemma här. Att den inte får plats mellan asfalten och betongen. Som om den ser världen för första gången och tar den för sin. Sin att tränga igenom helt och täcka. Att göra tjockt fuktig och bräddfyllt mörk av klorofyll.





PS. Receptet på de sega russinkakorna kommer inom kort.
17 maj, 2010 | Bröd
Det har verkligen varit en alldeles ljuvlig helg här i Stockholm. Solen har stått så högt att man kunnat promenera ner förbi stallarna i kortärmad klänning och jacka på arm. Vi har hunnit varit på upptäcktsfärd ända till Hjorthagen och tillbaks igen och njutit av sockrade munkar på bänk i gräs. Och så har vi sett halvdålig polisfilm till nybakade pitabröd.
Pitabröd är verkligen en så sjukt praktiskt grej. Supersmidiga att frysa in och ta fram när som helst och fylla med någon god röra, sallad eller ostblandning. Så här gör man dem.

Pitabröd. Superenkla att baka själv och fylla med allt möjligt gott!
PITABRÖD
- 25 gram jäst
- 3 dl vatten
- 1 tsk salt
- 2 msk olivolja
- 7 dl vetemjöl
Rör ut jästen i det ljumna vattnet och tillsätt salt och olja. Arbeta ner vetemjölet (om du använder en bakmaskin kan du behöva en aning mer mjöl än om du arbetar för hand). Jäs under duk i en timme och arbeta sedan ut på mjölat bakbord.
Baka ut till små bullar (degen räcker till ca sju stycken) och kavla dem till platta, runda bröd. Klappa försiktigt in lite mjöl på varje sida av bröden och jäs i en halvtimme under duk. Grädda på plåt med bakplåtspapper i 250 grader i tre minuter. Vänd bröden med en stekspade och grädda ytterligare några minuter på andra sidan. Låt svalna och skär sedan en skåra i varje bröd. Fyll med ost, grönsaker eller något annat gott.

Fyll pitabröden med en härlig fetaostsallad, ost och skinka, kyckling eller precis vad som helst!
FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM FÖR FLER RECEPT OCH BAKTIPS!

Underbara hembakade pitabröd.